name | autoweek.cz

Šéf VW Diess požaduje vyšší daň z CO2

Šéf VW Diess požaduje vyšší daň z CO2

27.01.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel společnosti Volkswagen Herbert Diess by chtěl vyšší daň z CO2. Šéf VW do budoucna spoléhá výhradně na elektromobilitu a předpovídá nové postavení automobilů v internetovém ekosystému.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess požaduje od politiků výrazně vyšší cenu za emise oxidu uhličitého, škodlivého pro klima. „Myslím, že současná cena za emise CO2 je příliš nízká. Neustále po politicích požaduji vyšší daň z CO2," řekl generální ředitel největší automobilové skupiny na světě v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung během zasedání Světového ekonomického fóra v Davosu. Diess již v prosinci pro Automobilwoche obhajoval i vyšší zdanění fosilních paliv.
 
Klimatičtí aktivisté a ekologické organizace kritizovali klimatický balíček, původně sestavený spolkovou vládou s daní 10 eur za tunu CO2, jako nepřiměřený. Spolková vláda se poté spolu s vládami spolkových republik dohodla na ceně 25 eur za tunu emisí CO2. „Podívejme se na Evropu: ve Švédsku je to více než 100 eur za tunu a dobře to funguje,“ řekl Diess. Tato cena CO2 výrazně zvyšuje cenu fosilního vytápění a pohonných hmot pro dopravu.
 
Diess je považován za rozhodujícího obhájce elektromobility, protože prosadil, aby koncern VW v příštích letech vsadil vše na elektrický pohon s investicemi ve výši 33 miliard eur do roku 2024. Automobilkám, které nesplní přísné cíle EU v oblasti emisí CO2 do roku 2021, hrozí mnohamiliardové pokuty. Volkswagen si chce příklonem k elektromobilitě rovněž vylepšit svou pověst poškozenou v souvislosti s aférou Dieselgate.
 
„V tuto chvíli nám velmi pomáhá, že Tesla ukazuje směr. Ukázali nám, že elektromobily fungují a plně elektricky poháněný automobil je tím pravým řešením. Ceníme si toho. Je skvělé mít dobrou konkurenci. Tesla bude i nadále rychle růst a pravděpodobně zůstane nejtěžším konkurentem. Obchodní model automobilového průmyslu prochází proměnou a Tesla to pochopila jako první. Jsme si ale jistí, že dokážeme držet krok, pokud se rychle zaměříme na elektromobilitu a vytvoříme potřebné softwarové znalosti,“ řekl Diess.
 
Diess k tomu dodal, že tradiční motorová vozidla a elektromobily se stávají „nejdůležitějšími a nejcennějšími jednotkami na internetu. Datové toky do automobilu a z něho budou mnohem rozsáhlejší než u chytrých telefonů, což auta budoucnosti posouvá do nové role v internetovém ekosystému. Vycházíme ze světa, kde automobilky vytvářejí jen velmi malý díl softwaru, ale to se musí změnit.“
 
„Jsme velká diverzifikovaná společnost s tradičními procesy se sebevědomým zastoupením zaměstnanců. Naproti tomu Tesla se plně zaměřuje na jediný produkt - vysoce propojený automobil s elektrickým pohonem. Je zcela novým typem konkurenta, který ustanovuje nové standardy. Abychom dokázali zvítězit, musíme být výrazně rychlejší,“ prohlásil Diess v Davosu pro Frankfurter Allgemeine Zeitung.