name | autoweek.cz

Setkání v obchodním sporu EU s USA

Setkání v obchodním sporu EU s USA

19.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker příští týden odcestuje do Washingtonu D. C. s cílem „jasně a klidně“ přesvědčit prezidenta USA Donalda Trumpa objektivními fakty ve sporu mezi EU a USA na setkání. Důležitou součástí jednání bude hrozba zavedení cel na auta dovážená z EU.
Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker se 25. července ve Washingtonu setká s Donaldem Trumpem. Očekává se, že se budou zabývat záležitostmi týkajícími se bezpečnosti a ekonomiky. Oficiální zpráva EU uvádí, že „předseda Juncker a prezident Trump se zaměří na zlepšení transatlantického obchodu a vytvoření silnějšího hospodářského partnerství."
 
V obchodním sporu se Spojenými státy chce předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker amerického prezidenta Donalda Trumpa seznámit s fakty. „Jedu tam klidně a uvolněně. Budu znovu a znovu opakovat evropské argumenty a svůj přístup k Trumpovi ze setkání G7 v Kanadě. Nejde o falešné zprávy, ale o objektivní fakta,“ řekl Juncker.
 
Americký prezident opakovaně kritizuje Evropskou unii. Tvrdí, že Evropa zachází s USA v oblasti obchodu „velice nespravedlivým způsobem“. Prezident Trump na počátku června nechal zavést co na dovoz oceli a hliníku a odůvodnil to „zájmy národní bezpečnosti“. EU to považuje za neuvěřitelné a neslučitelné s pravidly Světové obchodní organizace WTO. Brusel se domnívá, že skutečným cílem je přinést výhody americkým výrobcům. V červnu proto EU reagovala zavedením odvetných opatření ve formě cel na americké výrobky jako jsou whisky, džínsy a motocykly.
 
Juncker zopakoval, že EU jedná o obchodních otázkách jednotně a nedovolí jakékoliv rozdělení. Už to sdělil Trumpovi: „Naše jednání proběhla bez většího úspěchu. EU bude reagovat na Trumpovy nové provokace a je připravena přijmout další protiopatření.“
 
Americká vláda nedávno zahájila formální vyšetřování, zda se dovoz automobilů do Spojených států dotýká otázek národní bezpečnosti. Podobné šetření bylo také základem zvláštních povinností pro výrobky z oceli a hliníku.
 
V současné době je v USA clo na osobní auta dovážená z Evropy 2,5 %, ale na vozidla kategorie „Light trucks“, což ale jsou i velká SUV a minivany, je 25 %. Naopak EU zatěžuje auta dovážená clem z USA ve výši 10 %, což Trump pokládá za nespravedlivé. Trump proto chce dosáhnout zrušení cla na auta dovážená z USA, jinak na osobní vozy dovážené z EU uvalí clo ve výši 20 %. To by postihlo především německé automobilky, které automobily vyvážejí jak z EU do USA, tak i z USA do EU. Proto kancléřka Angela Merkelová, stejně jako Donald Trump, prosazuje oboustranné zrušení cel na auta. Aby se tak stalo, musela by v tomto ohledu panovat jednota mezi všemi zeměmi EU. Zdá se ale, že v Bruselu jsou připraveni vytáhnout proti Trumpovi do boje i ke škodě německých automobilek (a tím i jejich českých subdodavatelů).