name | autoweek.cz
MOL prosazuje Evropské minimum konkurenceschopnosti
06.11.2025 | Tiskové zprávy
Skupina MOL vyzývá Evropu k jednotné podpoře nové průmyslové agendy. Skupina MOL vyzývá k přijetí konkrétních kroků k obnovení konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Zároveň varuje, že vysoké náklady na energie, roztříštěnost trhu a složitost regulací ohrožují dlouhodobou prosperitu.
Skupina MOL vyzývá k přijetí konkrétních kroků k obnovení konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Varuje, že vysoké náklady na energie, složitost regulací a roztříštěnost trhu ohrožují dlouhodobou prosperitu kontinentu. Společnost proto přichází s iniciativou Evropského minima konkurenceschopnosti, které má sloužit jako rámec pro koordinovanou a efektivní průmyslovou politiku na úrovni EU.
Ředitel pro strategii Skupiny MOL György Bacsa uvedl, že Evropa musí přejít od diskusí k činům. „Evropská průmyslová baterie stále funguje, ale potřebujeme správné napětí, abychom ji znovu nabili. Potřebujeme chytřejší pravidla, rychlejší rozhodování a koordinovanou podporu, abychom evropským výrobcům poskytli férové podmínky v globální konkurenci,“ řekl György Bacsa na každoročním bruselském setkání Skupiny MOL.
Skupina MOL prosazuje zavedení tzv. Evropského minima konkurenceschopnosti. Jedná se o soubor základních principů, na kterých by měla být založená evropská průmyslová politika. Iniciativa zdůrazňuje potřebu hospodářského rámce zaměřeného na růst a průmysl, předvídatelné a praktické regulace, dostupné suroviny a energii, férové podnikatelské prostředí, nižší byrokracii a daňovou zátěž. Rovněž apeluje na nutnost ochrany evropských výrobců, sladění průmyslových a klimatických cílů s globální realitou a stanovení realistických a regionálně diferencovaných cílů.
Evropské minimum konkurenceschopnosti definuje devět klíčových zásad:
1. Primárním cílem hospodářské politiky musí být ekonomický růst založený na silné výkonnosti podnikatelského sektoru.
2. Před přijetím jakéhokoliv vrcholového regulačního opatření je nutné provést důkladnou analýzu jeho ekonomické, sociální a technologické proveditelnosti.
3. Denní bezpečnost dodávek energií a klíčových surovin musí být nejvyšší prioritou.
4. Je nutné snižovat náklady na energii, byrokracii a daňovou zátěž.
5. Regulace by se měla zaměřit na podporu celých ekosystémů a hodnotových řetězců, nikoli jen jednotlivých oblastí.
6. Evropa potřebuje vlastní silnou a nezávislou rafinérskou a chemickou infrastrukturu.
7. Je třeba chránit evropské výrobce a cíleně podporovat programy typu „Made in Europe“.
8. Evropa potřebuje více spojenců – klimatická opatření musí být více integrována do reálné hospodářské politiky.
9. Cíle musí být realistické a flexibilní, musí vycházet z reálných podnikatelských případů a zohledňovat regionální specifika.
György Bacsa zdůraznil, že prosperita a nezávislost Evropy stojí na silném průmyslovém základě a těsnější spolupráci mezi tvůrci politik a podniky. „Silná Evropa potřebuje silný průmysl. Nejde jen o ekonomický problém, jde o schopnost Evropy rozhodovat o své vlastní budoucnosti,“ dodal György Bacsa.
Jako jedna z předních průmyslových a energetických společností ve střední a východní Evropě zůstává Skupina MOL i nadále odhodlána přispívat k dlouhodobé konkurenceschopnosti a udržitelnosti Evropy. Prostřednictvím neustálých investic a spolupráce posiluje průmyslové a energetické zázemí Evropy a usiluje o to, aby si region zachoval svou konkurenceschopnost a bezpečnost i v měnícím se světě.
Foto: MOL
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz
