name | autoweek.cz

Síla Bosch v automobilovém i polovodičovém průmyslu

Síla Bosch v automobilovém i polovodičovém průmyslu

16.10.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pouze Bosch působí v automobilovém i polovodičovém průmyslu. S budovanou továrnou na výrobu polovodičů v Drážďanech posílí svou konkurenceschopnost.
Všechna současná auta jsou vybavena polovodiči. V každém vozidle, které opustí výrobní linku, je více než 50 čipů. V celosvětovém průměru je devět z nich vyrobeno společností Bosch. Bosch je jediným dodavatelem v automobilovém průmyslu, který také vyrábí polovodiče. Pro zákazníky to znamená spojení toho nejlepšího z obou světů. Jako jeden z předních výrobců automobilových polovodičů společnost Bosch těží z této celosvětově jedinečné výhody téměř 50 let. Kromě výkonových polovodičů jde o mikroelektromechanické systémy (MEMS) a zákaznické integrované obvody (ASIC).
 
V moderních automobilových technologiích je jen málo oblastí, které se nespoléhají na mikročipy. V roce 2018 byly v průměrném automobilu čipy v hodnotě 337 eur. Používají je např. airbagy, napínače bezpečnostních pásů, tempomaty, dešťové senzory nebo hnací ústrojí. Uvedená částka ročně roste o 1 až 2 % u aplikací, které nesouvisejí s infotainmentem, konektivitou, automatizací a elektrifikací. Elektricky poháněné vozidlo má další polovodičové čipy, v průměru v hodnotě 410 eur.
 
Odborníci předpovídají, že toto číslo se v důsledku automatizovaného řízení zvýší na 910 eur. Díky tomu je automobilový trh jednou z hnacích sil růstu v odvětví polovodičů. Další růst v této oblasti budou pohánět klíčové aplikace internetu věcí, jako jsou umělá inteligence, kybernetická bezpečnost, edge computing a propojený průmysl.
 
Se svými továrnami na výrobu polovodičů v Reutlingenu a Drážďanech je společnost Bosch na tento vývoj dobře připravena. „Naše know-how v oblasti polovodičů nám pomáhá nejen vyvíjet nové automobilové funkce a aplikace IoT, ale také neustále zlepšovat samotné čipy. Polovodiče jsou základní součástí všech elektrických systémů. Zároveň přeměňují data na vyhledávanou surovinu budoucnosti. Vzhledem k tomu, že polovodičů jsou v našich oborech činnosti stále důležitější, chceme neustále rozšiřovat naši výrobu,“ říká člen představenstva společnosti Bosch Harald Kröger.
 
Bosch vyrábí polovodičové čipy v Reutlingenu, 25 km jižně od Stuttgartu. V tomto závodě už po desetiletí produkuje několik milionů mikročipů každý den. Proměna kruhových disků (destiček) z křemíku nebo karbidu křemíku na polovodičové čipy vyžaduje komplikovaný výrobní proces, který může zabrat až 14 týdnů. V několika chemických a fyzikálních procesech získávají destičky ultrajemnou strukturu, která následně vytvoří drobné třísky, z nichž každá měří jen několik milimetrů.
 
V červnu 2018 společnost Bosch položila základní kámen pro svou nejmodernější továrnu na výrobu polovodičů v Drážďanech. Pro výrobní operace zde budou používány destičky o průměru 300 mm. To znamená výrazně více čipů z jedné destičky a odpovídající výraznější úspory z rozsahu než u polovodičů založených na technologii 150 a 200 mm, kterou Bosch používá v Reutlingenu. Továrny v Reutlingenu a Drážďanech se tak dokonale doplňují.
 
Do továrny na výrobu destiček v Drážďanech Bosch investuje miliardu eur, což je největší jednorázová investice v historii společnosti. Momentálně se v továrně instalují zařízení v čistých prostorech. První zaměstnanci zde začnou pracovat na jaře roku 2020. Bosch bude provozovat tento závod jako uhlíkově neutrální.