name | autoweek.cz

Škoda Auto ve vysokém tempu

Škoda Auto ve vysokém tempu

21.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Škoda Auto má za sebou další velmi úspěšný rok. Rozšiřováním a zlepšováním modelové nabídky se jí daří zvyšovat nejen objem prodeje na rekordních 1,2 milionu dodaných vozů, ale i ziskovost. Už druhý rok po sobě její zisk vloni vzrostl o více než třetinu.
Rok 2017 byl pro automobilku Škoda Auto ve znamení rozšíření modelové nabídky o zcela nový kompaktní model Karoq - další SUV, s nímž se jí daří sledovat aktuální trend trhu. Současně s tím se rozšiřovala nabídka speciálních verzí, s jejichž pomocí se daří udržovat vysoký růst ziskovosti. Zisk v roce 2017 vzrostl o 34,6 % (414 milionů eur) na 1,6 miliardy eur při obratu 16,6 miliardy eur (o 20,8 % víc než v roce 2016).
 
Chytrá strategie a využití MQB
Vozy Škoda i nadále těží z promyšlené koncepce, když se nesnaží být těmi nejlevnějšími, ale poskytovat tu nejlepší hodnotu za danou cenu. Přízeň kupujících získávají prostorností a mnoha jednoduchými, nicméně chytrými detaily.
 
Značka Škoda dokonale využívá možnosti, které jí poskytuje koncernová strategie modulových platforem, dostupných pohonných jednotek a nejmodernějších technických vymožeností v oblasti digitalizace, bezpečnostních i komunikačních systémů i dalších prvků, např. LED osvětlení. Ve využívání základní platformy MQB zdaleka předčí dokonce i hlavní koncernovou značku Volkswagen. Značka Škoda přitom nejvíc využívá větší volnost v rozhodování, kterou od svého nástupu koncem roku 2015 v rámci koncernu prosazuje jeho šéf Matthias Müller.
 
Růst po celém světě i díky SUV
Po celém světě bylo vloni dodáno rekordních 1,232 milionu vozů Škoda, tedy o 6,6 % víc než v roce 2016 (1,152 milionu vozů). Prodej vzrostl na největším trhu v Číně o 2,5 %, v západní Evropě o 5,2 % a ve Střední a východní Evropě o 13,3 %. Škoda Auto dodala 70,4 % svých vozů v Evropě a na přilehlých trzích, 29,5 % v asijsko-pacifickém regionu a 0,1 % v Jižní Americe.
 
Díky uvedení modelu Kodiaq a zahájení prodeje modelu Karoq vzrostl podíl SUV na evropském prodeji značky na 14,6 % z 9,1 % v roce 2016, nicméně to je v porovnání s jinými značkami stále málo, protože celkový podíl SUV v Evropě už překročil 25 %.
 
Velké plány pro nejbližší roky
„Nesmíme ztratit nastoupené tempo a musíme být nadále průbojní při prosazování značky Škoda. Máme k tomu i potřebnou motivaci,“ uvedl v Ženevě generální ředitel Škoda Auto Bernhard Meier.
 
Pro rok 2019 Škoda připravuje další rozšíření své nabídky o zcela nový model - malé SUV, jehož předobrazem byl v Ženevě vystavený koncept Vision X. Už brzy také v Mladé Boleslavi začne výroba vozů s elektrickým pohonem využívajících novou koncernovou platformu MEB, jejichž náznakem byl loňský koncept Vision E. Prvním elektromobilem v nabídce značky Škoda ale bude už v roce 2020 Citigo E-tec z bratislavské produkce.
 
Limit dalšího růstu
Jenže Škoda Auto už naráží na meze možností dalšího růstu. Výrobní kapacity v Mladé Boleslavi i v Kvasinách jsou na limitu a zvýšení výrobní kapacity pomocí sobotních směn striktně odmítly odbory Kovo. Souhlasily s rozšířením výroby ze dvou na třísměnný provoz, což by znamenalo získání asi 3000 nových pracovníků. Pak by produkce v Mladé Boleslavi mohla vzrůst o 83 000 vozů ročně.
 
Škoda Auto může zvyšovat výrobu v Číně a v Rusku, ale rostoucí poptávku v Evropě bude muset pokrýt jen po nalezení nových výrobních kapacit, pravděpodobně mimo Českou republiku. Přitom nedávné úvahy o možném přesunu výroby modelu Superb do německého Emdenu vyvolala mezi českými politiky a odboráři pobouření. Jenže v Emdenu v současné době jede výroba naplno a nejméně do roku 2020 tam není pro Superb ani jiný vůz Škoda prostor. Podobně ve Španělsku je Seat po zahájení výroby modelu Arona na hranici výrobní kapacity, mj. i díky velké produkci vozů Audi Q3 a A1. Škoda Auto naopak pro Seat vyrábí modely Ateca (v Kvasinách, v roce 2017 77 483 vozů) a Toledo (v Mladé Boleslavi, v roce 2017 13 146 vozů). Také v Bratislavě, kde se vyrábí Škoda Citigo, jede výroba díky produkci velkých SUV naplno. Možnost výstavby nového závodu kdekoliv v Evropě je v současné době nepravděpodobné vzhledem k nákladům, které musí koncern vynakládat na řešení problémů s aférou Dieselgate,
 
Výroba jednotlivých modelů
model výroba 2017 výroba 2016 rozdíl (%)
Octavia 420 802 445 415 -5,5 %
Rapid 210 002 216 603 -3,0 %
Fabia 209 471 203 308 +3,0 %
Superb 147 103 148 880 -1,2 %
Kodiaq 123 982 1 167 -
Karoq/Yeti 81 963 95 417 -14,1 %
Citigo 38 749 41 247 -6,1 %
CELKEM 1 232 072 1 152 037 +6,9 %