name | autoweek.cz

Škoda Fabia se představila

Škoda Fabia se představila

17.10.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Už tradičně mnoho desítek českých novinářů dostalo jako první příležitost seznámit se detailněji s novou generací vozu Škoda Fabia. Fabia posílila své silné stránky, jimiž i nadále bude především oslovovat své zákazníky, a k tomu přidává pro ty nejnáročnější i mnoho novinek.

Zcela dokonale novou Škodu Fabia vystihl hned na úvod člen představenstva společnosti Škoda Auto pro lidské zdroje Bohdan Wojnar: "Skutečnost, že jsme od roku 1999 dodali více než 3,5 milionu vozidel modelové řady Fabia (hatchbacků, kombi a po jistý čas i sedanů), dokládá, že Škoda umí dělat praktická promyšlená auta za příznivou cenu. V tomto trendu pokračuje i nová generace Fabie. Moderní automobily ale musejí působit i na emoce, a také v tomto ohledu je nová Fabia na výši. Navíc její zavazadlový prostor má největší objem (330 l, resp. 1150 l po sklopení zadních sedadel) v tomto segmentu."

 

S tím vším lze naprosto souhlasit. Nová Fabia je na první pohled atraktivní malé auto s hodně nadprůměrným zavazadlovým prostorem, a to jak co do objemu, tak i praktičnosti a využitelnosti. Na druhou stranu je v poměrně levně působícím interiéru, platí to na pohled i na dotek, je ale patrné, že bylo potřeba i šetřit. To se zřejmě stane objektem kritiky médií, ale pravdou je, že vše je zde plně funkční a pro většinovou klientelu tohoto modelu plně odpovídající jejich potřebám. Především prostornost je opět nadprůměrná a špičková je i nabídka odkládacích prostor. Škoda v nové Fabii v porovnání s nejnovější konkurencí nabízí mnohem více auta za srovnatelnou cenu, i když z hlediska běžného použití nepřináší nic zásadně nového.

 

Dlouhou dobu nebylo zcela jasné, na jaké platformě vlastně byla nová Fabia postavena. Oficiálně se hlásí k využití stavebnicových komponent vyvinutých pro modulární platformu MQB, včetně pohonných jednotek plnících standard Euro 6. Verze modulární platformy MQB pro vozy s motorem vpředu napříč se ale pro malé koncernové modely teprve vyvíjí. Základem Fabie je proto osvědčená koncernová platforma A05 (PQ25) rozsáhle upravená pro aplikaci modulů z platformy MQB. Je zde například jednotné uložení motorů.

 

Celkové snížení stavby vozu umožnilo snížit polohu řidiče, což bylo využito pro zlepšení jízdní dynamiky a především pro zlepšení jízdního komfortu, protože více "rozkročený" vůz (rozvor je prodloužen o 5 mm, oba rozchody se rozšířily o 30 mm) s nižší polohou těžiště není potřeba tolik stabilizovat. Navíc je podvozek standardně vybavován vylepšenou verzí systému elektronické uzávěrky diferenciálu XDS+. Zajímavé je, že u nové Fabie se při ladění podvozku přikročilo směrem k většímu komfortu.

 

Významnou modernizaci doznalo řízení C-EPS (Column - Electric Power Steering). Nově používá elektromechanický posilovač (dosud byl elektrohydraulický), který má nové software a v nové podobě umožní postupně aplikovat nové elektronické asistenční systémy. Opět vychází z modulu MQB, ale na rozdíl od větších vozů, kde je posilovač integrován do hřebene řízení, aby nebylo nutné přenášet velké ovládací síly a tím používat masivnější hřídel , u podstatně lehčí Fabie bylo možné jej přemístit k volantu. Využívá automatickou vracivost, aktivně pracuje s průběhem ovládacích sil a díky tomu se zlepšila odezva řízení.

 

Důležitá je u nové generace Fabie významná úspora hmotnosti v průměru o 65 kg (základní varianta má hmotnost jen 980 kg). Té bylo dosaženo v mnoha oblastech, například použitím lehčích pohonných jednotek. Pro lehké tříválce navíc stačí i podstatně lehčí pětirychlostní přímo řazená převodovka MQ100 namísto dosud používané pětirychlostní převodovky MQ200. Lehčí je i nové řízení. A samozřejmě největší měrou ke snížení hmotnosti přispívá rozsáhlé využití plechů zpracovávaných za tepla pro nosnou strukturu karoserie. Přitom použití těchto vysokopevnostních ocelí současně významně zvýšilo tuhost konstrukce v krutu, což usnadnilo nastavení podvozku.

 

Cílovými skupinami zákazníků pro tento model jsou jak mladé rodiny, tak starší kupující. Z hlediska českého trhu je Fabia rovněž velmi důležitým vozem pro fleetovou klientelu - jako referentské vozidlo (především hatchback) i pro řemeslníky (kombi). Cílem pro společnost Škoda Auto nyní je nejen udržet stávající zákazníky, ale také oslovit nové skupiny, především z řad mladší klientely. Těm nabízí mnoho špičkových technických prvků nadstandardní výbavy, které asi většinovou klientelu tolik neosloví, jako například využití chytrých telefonů pomocí systémů MirrorLink (s kabelovým připojením) a SmartGate (přes WiFi). Kupodivu ale v nabídce nových systémů chybí kamera na zádi. Tu sice asi kupující malých aut moc nevolí, nicméně jde o významný prvek z hlediska bezpečnosti.