name | autoweek.cz

Škoda GreenLine a Green tec

Škoda GreenLine a Green tec

19.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Všech pět modelových řad vozů Škoda přicházejí do prodeje v ekologické verzi GreenLine druhé generace: Fabia GreenLine, Roomster GreenLine, Yeti GreenLine, Octavia GreenLine a Superb GreenLine. Novinkou jsou varianty Octavia Green tec a Octavia Combi Green tec.

S modely GreenLine a Green tec vytvořila Škoda Auto ucelenou nabídku automobilů s mimořádně nízkou spotřebou ve všech třídách. K dispozici je nyní celkem deset různých verzí těchto vozů.

Prodej vozů GreenLine I. generace ukázal, že je celá řada trhů, na nichž se tyto vozy velmi dobře uplatňují. Jedná se především pro země Beneluxu, britské ostrovy a Portugalsko. Například Octavia GreenLine představovala 37,71 % prodeje v Nizozemsku, 37,64 % prodeje v Belgii a 23,39 % v Portugalsku. U modelu Superb se v Irsku prodalo varianty GreenLine 29,90 %, v Nizozemsku 11,48 % a v Portugalsku 9,80 %.

Verze GreenLine se poprvé nabízí i u modelů Yeti a Superb Combi. Verze GreenLine používají úsporné vznětové motory 1,2 TDI CR/55 kW (Fabia, Fabia Combi a  Roomster) a 1,6 TDI CR/77 kW (Yeti, Octavia, Octavia Combi, Superb a Superb Combi).

Oproti základním podobám využívají verze GreenLine u všech modelů následující úpravy karoserie a pohonného ústrojí:

- systém Start-Stop

- rekuperace brzdné energie

- úprava řídicí jednotky motoru

- pneumatiky se sníženým valivým odporem

- úpravy karoserie a podvozku pro snížení aerodynamického odporu

- doporučení pro zařazení převodového stupně na přístrojové desce

K tomu se u jednotlivých modelů přidávají ještě další úpravy. V případě modelu Fabia a Fabia Combi jde o další aerodynamické úpravy, u Octavie a Octavie Combi změněný konečný převod a v případě SUV Yeti snížení světlé výšky.

Tato konstrukční opatření vedou k citelným úsporám pohonných hmot a k podstatnému snížení emisí CO2. Fabia GreenLine a Fabia Combi GreenLine spotřebují v kombinovaném režimu pouhé 3,4 l nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 89 g/km.

Malé MPV Roomster GreenLine je se spotřebou 4,2 l/100 km a emisemi CO2 109 g/km nejlepší ve své třídě.

Možnosti hospodárného provozu, dosažitelné pro vozy kategorie SUV, dokazuje model Yeti GreenLine s nejlepší hodnotou emisí CO2 ve své třídě: 119 g/km, což odpovídá spotřebě nafty 4,6 l/100 km. Tyto mimořádné hodnoty dosahuje v konfiguraci GreenLine i přesto, že v porovnání s vozy klasických tvarů má podstatně větší čelní plochu. Yeti GreenLine se dodává jen ve verzi s pohonem předních kol.

Škoda Octavia se nabízí ve dvou verzích se sníženou spotřebou. První je GreenLine, které se dodává s karoserií liftback i kombi. Liftback má kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 99 g/km, což tento vůz řadí k nejekologičtějším ve své třídě.

Ve druhé verzi Green tec lze taktéž objednat obě karosářské verze modelu Octavia. Rozdíl mezi oběma verzemi představují možnosti nadstandardní výbavy: s úspornou verzí GreenLine nelze kombinovat například tažné zařízení, větší rozměry kol a další prvky, které podstatným způsobem ovlivňují hmotnost vozu a jeho aerodynamické vlastnosti. Prvků komfortní výbavy, jako například klimatizace nebo rádia, se to samozřejmě netýká. Možnost objednání bohatší výbavy je u modelu Octavia Green tec umožněna použitím jiného koncového převodu mezi oběma verzemi, jinak jsou obě varianty shodné. Proto má Octavia Green tec kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km a emise 109 g CO2/km.

Úpravy zahrnované do podoby GreenLine se objevují také u reprezentativních modelů Superb a Superb Combi. Oba vykazují kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km a tedy emise CO2 114 g/km.

 

Nejdůležitějším technickým opatřením verzí GreenLine je použití systému Start-Stop, který snižuje spotřebu až o 10 %, přičemž v městském provozu je úspora ještě vyšší. Použití Start-Stop systému vyžaduje v zájmu bezpečnosti silničního provozu neomezenou funkčnost vozu. Motor proto musí v případě potřeby ihned lehce naskočit. Na druhé straně ale v určitých situacích nastartovat v žádném případě nesmí. Proto se systém deaktivuje, jakmile jsou otevřeny dveře řidiče nebo motorová kapota. To zabrání nehodám či zranění v důsledku spuštění motoru při údržbě, kontrole nebo při tankování. Automatické vypínání motoru je kromě toho deaktivováno je-li potřeba zajistit činnost posilovače brzd nebo řízení, pokud je interiér vozu příliš vyhřátý nebo ochlazený, pracuje-li ventilátor v interiéru na nejvyšší výkon nebo pokud byla zvolena funkce rozmrazování. Automatika kromě toho zamezí vypnutí motoru při nízkém nabití akumulátoru nebo při nízké teplotě chladicí kapaliny. Motor se pak samočinně spustí i bez toho, že by řidič vyšlápl spojku, a to při jízdě samovolným pohybem nebo v případě, kdy je nutné dobití akumulátoru. Všechny tyto parametry zaručují bezporuchový a bezpečný provoz automatického systému Start-Stop. Systém lze navíc ručně vypnout tlačítkem, které se nachází na středovém tunelu. Symbol Start-Stop na palubní desce informuje o aktuálním režimu tohoto systému.

Systém Start-Stop je vybaven výkonnějším spouštěčem umožňujícím dvojnásobek startovacích cyklů.

Při brzdění získávají verze GreenLine energii zpět tím, že se část kinetického potenciálu přepólováním generátoru vrací zpět do akumulátoru v podobě elektřiny, kterou pak alternátor nemusí vyrábět za cenu spotřebovaného paliva.

Významným opatřením, vedoucím ke snížení spotřeby verzi GreenLine, je použití pneumatik se sníženým valivým odporem a aerodynamická optimalizace karoserie a podvozku.

 

Spotřebu svého vozu ale v největší míře ovlivňuje především samotný řidič. Aby měl k dispozici potřebné údaje pro hospodárnější způsob jízdy, jsou vozy ve verzi GreenLine vybaveny ukazatelem doporučení zařazeného rychlostního stupně, který upozorňuje na optimální okamžik přeřazení.

Vysoce moderní technika vozů GreenLine bude řidiče ve snaže po dosažení hospodárné jízdy podporovat. Mnohé důležité parametry ale může ovlivnit pouze řidič. Patří sem mimo jiné pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách (nejlépe jednou za měsíc), protože podhuštěné pneumatiky spotřebu paliva podstatně zvyšují (nemluvě o tom, že se tím zkracuje i jejich životnost). K efektivním cestám, vedoucím ke snížení spotřeby paliva, patří také plynulá předvídavá jízda s brzděním motorem při zastavování a umírněným rozjezdem.

O tomto tématu jsme už psali zde.