name | autoweek.cz

Škoda v Indii posílí

Škoda v Indii posílí

22.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V rámci projektu India 2.0 Škoda Auto přebírá zodpovědnost za aktivity koncernu Volkswagen v Indii. Technický vývoj vozidel na bázi platformu MQB A0 bude probíhat především v Indii. První model Škoda založený na platformě MQB-A0-IN bude představen již v roce 2020.
Škoda Auto bude v rámci koncernu Volkswagen zastávat ještě důležitější roli na indickém trhu. Cílem projektu India 2.0 je dlouhodobé posílení pozice koncernu Volkswagen na tomto významném trhu s potenciálem velkého růstu.
 
„Koncern Volkswagen nás pověřil tímto zodpovědným úkolem a ještě více tak zdůraznil svou důvěru v kompetence týmu Škoda Auto,“ uvedl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier poté, co představenstvo a dozorčí rada koncernu daly projektu zelenou. Zhruba před rokem a půl byla Škoda Auto pověřena vypracováním plánu na dlouhodobě úspěšnou modelovou ofenzívu značek Škoda a Volkswagen v objemových segmentech na indickém trhu.
 
Základem bude platforma MQB
Všechny v budoucnu lokálně v Indii vyvíjené a vyráběné modely budou vycházet z platformy MQB (Modulare Querbaukasten, modulární stavebnice pro vozy s motorem uloženým napříč) koncernu Volkswagen. MQB plní i přísnější regulatorní požadavky, které budou v Indii platit od roku 2020. Zásadní výhodou využití platformy MQB je, že standardizace dílů, jejich rozměrů a výrobních procesů snižuje náklady a zkracuje dobu výroby. Navíc MQB zvyšuje flexibilitu při vývoji nových vozidel.
 
Škoda Auto přebírá v rámci projektu India 2.0 i celkovou odpovědnost za subkompaktní platformu MQB A0, nejprve se zaměřením na Indii (MQB-A0-IN). Přípravy na lokální vývoj a výrobu nových modelů značek Škoda a Volkswagen v objemových segmentech jsou již v plném proudu. Představení prvního modelu značky Škoda založeného na platformě MQB-A0-IN je plánováno na rok 2020.
 
Těžiště vývoje nových modelů bude především přímo v Indii. Vedoucím projektu bude Managing Director Skoda Auto India Private Ltd. Gurpratap Boparai, který je velkým znalcem indického automobilového trhu.
 
„Jsme přesvědčeni, že jsme společně se značkou Volkswagen po roce a půl roku intenzivní práce nalezli vhodný postup, abychom na indický trh uvedli ty správné vozy ve správný čas. První model na nové platformě MQB-A0-IN představíme již v roce 2020. Jsem přesvědčen o tom, že náš projekt India 2.0 bude úspěšný,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
 
Škoda Auto v Indii
Značka Škoda je na indickém subkontinentu aktivní od roku 2001. V loňském roce bylo zákazníkům v Indii dodáno celkem 17 100 vozů Škoda (+ 31,4%, v roce 2016 to bylo 13 000 kusů). První automobily značky Škoda se k zákazníkům v Indii dostaly již ve třicátých letech minulého století. V současné době nabízí Skoda Auto India Private Ltd. čtyři modelové řady: Rapid, Octavia, Superb a Kodiaq, který byl na trh uveden v říjnu roku 2017. Rapid se vyrábí v továrně v Puně, zatímco modely Octavia, Superb a Kodiaq jsou vyráběny v Aurangábádu, kde také sídlí ústředí společnosti.
 
Specifický trh
Indický trh je velmi specifický. Vzhledem k velmi malé motorizaci je zde velký potenciál růstu, nicméně naprosto chybí potřebná infrastruktura - většina silnic je v katastrofálním stavu a v zemi není jinde obvyklá síť značkových servisů, takže ve výhodě jsou robustní auta schopná překonávat velké nerovnosti na cestách, ale i hluboké brodění a umožňující snadné svépomocné opravy. Proto se v Indii prosazují úplně jiné typy vozidel než jinde ve světě.
 
S přibližně polovičním podílem zde kraluje společnost Maruti společně s japonskou automobilkou Suzuki. V nedávné minulosti v Indii zcela propadly projekty levných aut jako Tata Nano nebo Dacia/Renault Logan. Recept na úspěch zde nenašel ani místní gigantický koncern Tata.
 
Právě s Tata Motors měla původně Škoda Auto spolupracovat v rámci společného projektu. Jenže vedení Volkswagenu trvalo na udržení mnoha kvalitativních kritérií a proto dospělo k rozhodnutí použít moderní platformu MQB. Naopak představitelé Tata Motors trvali na mnohem levnějším základě.
 
Prodej aut v Indii v roce 2017 rostl největším tempem od roku 2013 a poprvé v historii byla překonána hranice 3 milionů prodaných aut. Podle dostupných údajů bylo dodáno 3,2 milionu vozidel v porovnání s 2,9 milionu v roce 2016, tedy o 9,2 % víc. Bylo to ovšem podpořeno nejen růstem zájmu o malá SUV, jako jinde ve světě, ale především nabídkou velkých slev.
 
Indický trh v roce 2017
1. Maruti Suzuki 1 602 522
2. Hyundai India 527 320
3. Mahindra & Mahindra 242 365
4. Tata Motos 191 107
5. Honda Cars 178 755
6. Toyota 139 566
7. Renault 112 492
8. Ford India 87 587
9. Nissan 53 390
10. Volkswagen 47 796