name | autoweek.cz

Škoda Octavia Green E Line - poprvé na elektrický pohon

Škoda Octavia Green E Line - poprvé na elektrický pohon

29.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto poprvé ve své historii představuje koncept osobního vozu s elektrickým pohonem. Vznikl na bázi modelu Škoda Octavia Combi a má dojezd 140 km. Nasazení první testovací flotily je plánováno už na rok 2011.

Výchozím modelem pro první elektromobil se značkou Škoda se stal model Octavia Combi, jenž se díky své modulární podvozkové skupině velmi dobře hodí pro montáž sady akumulátorů, elektronického řízení a elektromotoru.

Vývoj elektromobilů je na celém světě podporován s cílem snižovat emise CO2 a s nimi spojené dopady na globální klima. Proto by energie určená pro pohon elektromobilů měla být vyráběna trvale udržitelným způsobem z regenerativních zdrojů. Pouze tak může být energetická bilance z pohledu ekologie a ochrany zdrojů vyrovnaná, od její výroby až po pohon kol vozu Octavia Green E Line.

„Octavia Green E Line ideálně ztělesňuje hodnoty naší značky. Spojuje přání individuální mobility s naším cílem chránit životní prostředí“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto prof. dr. Winfried Vahland.

Elektromotor podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW. Největší točivý moment o hodnotě 270 N.m je k dispozici už při rozjezdu, což je dáno charakteristikou tohoto pohonu Díky tomu Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 12 s. Největší rychlost je omezena na 135 km/h.

Trakční elektromotor je napájen z lithio-ionového akumulátoru. Akumulátor má kapacitu 26,5 kWh, což vozu poskytuje dojezd 140 km, což vyhoví pro minimálně 80 % cest podnikaných osobními auty v Evropě.

Akumulátor sestává ze 180 jednotlivých Li-Ion článků o průměru 150 mm a délce 650 mm. Jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů. Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Prostor pro posádku a objem zavazadlového prostoru to téměř neomezuje. Pro cestující tak je k dispozici pět plnohodnotných míst.

Řidič má na přístrojové desce neustále k dispozici všechny potřebné informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu. Displej navigačního systému navíc zobrazuje aktuální tok energie. V každé situaci ví, zda právě proud spotřebovává nebo zda je energie získávána zpět například při použití brzd nebo brzdění motorem při sjíždění ze svahu.

Do panoramatického střešního okna jsou integrovány fotovoltaické články pomáhající s napájením pomocných systémů vozu.

Škody Octavia Green E Line se od svých sourozenců liší už na první pohled svým barevným řešením s perlově bílým lakem a použitím chromovaných prvků.

Škoda Auto má v plánu už v průběhu roku 2011 vyslat do běžného provozu testovací flotilu vozů Octavia Green E Line.

 

TISKOVÁ ZPRÁVA ŠKODA AUTO

Škoda Octavia Green E Line

Design

Designové oddělení značky Škoda se tématem elektropohonu intenzivně zabývalo a vytvořilo působivý vzhled vyjadřující čistotu tohoto pohonu. Škoda Octavia Green E Line, lakována v perleťové bílé barvě a doplněna chromovanými prvky na kolech, přední i zadní části, představuje ryzí charakter vozu. S tím velmi efektně kontrastují tmavé obrysy oken stejně jako lesklá černá střecha vybavená velkoplošnými solárními panely.

Jasná hra kontrastů exteriéru je dále rozvíjena v interiéru vozu Octavia Green E Line. Vnitřní prostor reprezentuje výrazná kombinace světlých a tmavých prvků, takže celek působí velmi svěže. Bílé dekorační prvky a středový panel vytvářejí optické napětí s přístrojovou deskou v barvě Onyx. Přední sedadla s výrazným tvarováním jsou na středové části čalouněna bílou kůží, která je protipólem černému bočnímu vedení. Všechny ovládací prvky byly přizpůsobeny novému konceptu elektropohonu a zachovávají výbornou ergonomii typickou pro vozy Škoda.

Úspory energie až do detailu

Osvětlení interiéru běžnými lampičkami bylo nahrazeno úspornými LED diodami. Střecha se svou panoramatickou skleněnou plochou poskytuje místo pro výrobu elektrické energie pomocí fotovoltaických panelů. V místě sdruženého přístroje jsou zobrazovány informace o aktuálním výkonu, či spotřebě, stejně jako o stavu energie v baterii a dojezdu. Na displeji navigačního systému je zobrazen momentální průběh energetického toku - zda je elektromotor napájen proudem či zda při zpomalování nebo jízdě z kopce elektrický proud naopak vyrábí.

Testovací flotila v běžném provozu

Už od příštího roku bude na silnicích získávat zkušební flotila modelů Octavia Green E Line důležité poznatky pro další vývoj tohoto typu pohonu s nulovými emisemi. Škoda Auto tímto způsobem podává důkaz o svých technických a inovačních schopnostech. Elektromobil se stane důležitým přínosem individuální dopravy. Nasazení testovací flotily vozů Octavia Green E Line v běžném provozu potvrdí praktičnost, spolehlivost a bezpečnost těchto elektromobilů. Škoda Auto je i u elektromobilů věrna své tradici nabízet vozy za vynikající poměr ceny a užitné hodnoty.

V rámci společného vývoje koncernu VW budou vypracována řešení, jež sníží cenu akumulátorů na úroveň, která bude pro uživatele ještě dostupnější.

Technika a jízdní parametry

Škoda Octavia Green E Line s elektrickým pohonem má dojezd 140 kilometrů, což splňuje požadavky většiny Evropanů denně dojíždějících do zaměstnání. Zhruba polovina ekonomicky aktivního obyvatelstva používá k cestám do zaměstnání automobil. A opět polovina z nich přitom ujede méně než deset kilometrů. Dojezd vozu Green E Line proto umožní po konci pracovní doby podniknout ještě další cesty, například na nákup nebo do fitcentra. Při brzdění motorem získává akumulátor energii zpět. Pokud tedy elektromobil brzdí motorem, dobíjí se akumulátor přeměnou pohybové energie na energii elektrickou (namísto vzniku energie tepelné prostřednictvím brzdových kotoučů). Technika umožňuje zvolit 3 úrovně rekuperace, eventuelně odpojení motoru pro zvětšení okamžitého dojezdu.

Baterie je umístěna pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Skládá se ze 180 lithium-iontových článků (průměr 150 mm, délka 650 mm) a má energii 26,5 kilowatthodin. Její hmotnost činí zhruba 315 kilogramů. Napájí elektromotor s trvalým výkonem 60 kW a maximálním výkonem 85 kW. Zejména maximální točivý moment o hodnotě 270 N.m, který je k dispozici hned po rozjezdu při počtu otáček těsně nad nulou, dodává elektromobilu dostatečnou sílu pro rozjezd a agilitu, což je ideální zejména pro pružné zrychlení v městském provozu. Elektricky poháněná Octavia zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za dvanáct sekund a její maximální rychlost je omezena na 135 km/h.

Funkční jednotky, jejichž činnost je obvykle zajištěna spalovacím motorem, jsou v elektromobilu poháněny čistě elektricky. Platí to například pro klimatizaci nebo vytápění vozu. Tato skutečnost ovlivňuje v extrémních klimatických podmínkách dojezd elektromobilu. Přepravní objem vozu Octavia Green E Line není namontovaným akumulátorem téměř omezen. Pro posádku je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení, která mají stejné komfortní rozměry jako v Octavii Combi se spalovacím motorem. Zavazadlový prostor nabízí objem minimálně 490 litrů, což je o 115 litrů méně než u běžného modelu Octavia Combi.

Flexibilní dobíjení energie

Pokud se zásoba energie blíží k nule, dobíjí se lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky, která je kompatibilní se všemi nabíjecími stanicemi v Evropě. Při připojení na obvyklou síť o napětí 230 voltů trvá dobíjení zhruba 8 hodin, což odpovídá běžné noční odstávce vozu. Je-li k dispozici elektrický proud o napětí 400 voltů, postačí díky výkonné řídicí jednotce palubní elektroniky pouhé čtyři hodiny k tomu, aby se dojezd vozu Octavia Green E Line opět zcela obnovil. Dojezd může zvýšit i krátké dobití během přestávky na kávu nebo při nákupu v supermarketu. Přípojky pro dobíjecí kabel se nachází v prohlubni masky chladiče za emblémem Škoda, který je možno za tímto účelem odklopit, a také za stávajícím víčkem palivové nádrže.

Škoda Auto se konceptem Octavia Green E Line jasně hlásí k ochraně životního prostředí a k poskytování trvale udržitelné mobility. Elektromobily mohou zejména ve městech přispět k podstatnému zlepšení životního prostředí a zvýšení kvality života budoucích generací.