name | autoweek.cz

Elektrizující Octavie

Elektrizující Octavie

03.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poprvé v historii má sportovní verze modelu Octavia značky Škoda plug-in hybridní pohon. Nová Octavia RS iV je dynamická a přitom nízkoemisní. Současně Octavia dostává dva motory e-Tec s mild-hybridní technologií.
Škoda Auto nabídne nový vůz Octavia ve třech dalších elektrifikovaných verzích. Poprvé to je verze Octavia RS iV s plug-in hybridním pohonem s celkovým systémovým výkonem 180 kW (245 k) a k tomu první dva vozy Škoda mild-hybridní technologii - dvě výkonové varianty motoru e-Tec o výkonu 81 kW (110 k) a 110 kW (150 k). Vůz Octavia iV s plug-in hybridním pohonem už je dostupný ve výbavových stupních Ambition a Style, nabízí celkový systémový výkon 150 kW (204 k) a maximálním točivým momentem 350 N.m.
 
Octavia RS iV
Nová Octavia RS iV se řadí na vrchol nabídky čtvrté generace modelu a zároveň rozšiřuje i rodinu vozů iV. Kromě radosti z jízdy nabídne i čistě elektrickou jízdu s dojezdem 60 km podle WLTP. Ke zvýšení výkonu a dynamiky využívá plug-in hybridní pohon, který zároveň v měřicím cyklu WLTP snižuje spotřebu paliva a emise CO2. Plug-in hybridní pohon sestává z motoru 1.4 TSI/110 kW (150 k) a elektromotoru o výkonu 85 kW. Výsledkem je systémový výkon 180 kW (245 k) a největší točivý moment 400 N.m, což je doposud nejvyšší základní hodnoty u verze RS. Automatická převodovkou DSG je šestistupňová a poháněna jsou přední kola. Vysokonapěťový akumulátor má kapacitu 13 kWh a podle WLTP umožňuje dojezd v čistě elektrickém režimu až 60 km. Emise CO2 v režimu WLTP činí 30 g/km, takže již plní emisní normu EU6d, která bude závazná od 1. ledna 2021 pro všechna nově zaregistrovaná vozidla v EU.
 
Octavia RS iV se od standardních modelů čtvrté generace liší černými doplňky na karoserii novou přídí s černou maskou chladiče a logem RS pod emblémem značky, jiným nárazníkem s LED mlhovými světlomety a velkými nasávacími otvory s leskle černým orámováním a předním spoilerem rovněž v černé barvě. Aerodynamicky propracovaná kola mají průměr 18“ nebo 19“. Na zádi je výrazný spojler, předělaný nárazník s černými aerodynamickými elementy po stranách a mohutný difuzor ve spodní části. V interiéru jsou nejvýraznějším prvkem sportovní sedadla s emblémem RS a sportovní volant s logem RS. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí 450 l, u kombi činí 490 l. Objem nádrže je 40 l, tedy o 5 l méně než u vozů Octavia jen se spalovacím motorem.
 
Dva mild-hybridy e-TEC
Octavia je první vůz značky Škoda, který nabízí dvě výkonové varianty motoru e-Tec s mild-hybridním pohonem. Začátek výroby těchto verzí je naplánován na léto 2020.
 
U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG použit 48V řemenem poháněný startér-generátor a 48 V akumulátor s kapacitou 0,6 kWh umístěný pod sedadlem spolujezdce.
 
Mild-hybridní pohon umožňuje shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění a ukládat ji do 48 V akumulátoru. Tato elektrická energie se následně používá k podpoře spalovacího motoru startér-generátorem. Tato podpora může poskytovat točivý moment až 50 N.m. Systém umožňuje i tzv. plachtění se zcela vypnutým spalovacím motorem. Jakmile je potřeba výkon motoru, startér-generátor jej ve zlomku sekundy spustí. Startér-generátor také pomáhá k rychlejší a komfortnější aktivaci systému Start-Stop. Spouštění spalovacího motoru je tišší s méně vibracemi. Systém přes měnič stejnosměrného proudu dobíjí i 12 V baterii vozu. Mild-hybridní technologie použitá v motorech e-TEC snižuje spotřebu paliva až o 0,4 l/100 km.