name | autoweek.cz

Škoda Scala plní očekávání

Škoda Scala plní očekávání

03.04.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Scala se nám představila na zatáčkovitých horských silnicích v Chorvatsku v okolí Splitu. Nový kompaktní hatchback přináší nemodernější technické vymoženosti a přitom si uchovává to nejlepší, co přináší značce Škoda velké prodejní úspěchy - praktičnost a přitažlivý design.
Škoda posiluje své postavení v evropském segmentu kompaktních vozů o nový kompaktní hatchback Scala. Jako nástupce modelu Rapid a doplnění veleúspěšné Octavie znamená radikální proměnu při zachování všech tradičních předností vozů mladoboleslavské automobilky. Nový hatchback s přitažlivým designem se i nadále svým konceptem pohybuje na pomezí hatchbacku a kombi, takže poskytuje nadstandardní vnitřní prostor a k tomu přidává mnoho chytrých detailů.
 
Kompaktní vozy v EU 2018 2017 rozdíl
1. Volkswagen Golf 415 782 462 273 -10,1 %
2. Škoda Octavia 223 352 231 191 -3,4 %
3. Ford Focus 196 583 214 873 -8,5 %
4. Opel/Vauxhall Astra 160 275 218 177 -26,5 %
5. Peugeot 308 155 925 158 645 -1,7 %
6. Seat Leon 142 807 146 918 -2,8 %
7. Renault Mégane 138 762 168 538 -17,7 %
8. Toyota Auris 112 249 114 222 -1,7 %
9. Fiat Tipo 101 199 126 304 -19,9 %
10. Hyundai i30 78 835 76 142 +3,5 %
     Škoda Rapid 59 791 62 453 -4,3 %
Segment celkem 2 281 496 2 526 107 -9,7 %
 
Poprvé s platformou MQB A0
Scala je prvním modelem značky Škoda, který byl postaven s využitím platformy MQB A0, jejíž další vývoj mají v rámci koncernu na starosti právě technici a konstruktéři v Mladé Boleslavi. Použití této platformy umožnilo využít nejnovější technické vymoženosti a přitom zachovat příznivou cenovou nabídku.
 
Scala je dlouhá 4363 mm při rozvoru náprav 2649 mm (pro porovnání: Octavia je dlouhá 4670 mm při rozvoru 2667 mm). Zavazadlový prostor má objem 467 l, po sklopení zadních sedadel až 1410 l.
 
Scala nově nabízí standardní LED světlomety a koncová světla, za příplatek i Bi-LED přední světlomety a full LED zadní skupinové svítilny, poprvé u vozu Škoda s dynamickými blikači, nebo elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru.
 
Radikální proměna interiéru
Tradiční analogovou přístrojovou desku s monochromatickým 3,5“ displejem Maxi DOT může nahradit na přání dodávaný Virtuální kokpit s pěti individuálními možnostmi zobrazení.  Scala je první model se standardně dodávanou kartou eSIM, která zákazníkům zajišťuje hlášení eCall a Proaktivní servisní službu. Při připojení karty k internetu lze aktualizace informačního systému vozu a satelitní navigace přenášet i on-line. Scala je první Škoda, která používá volně stojící dotykovou obrazovku infotainmentu ve středu přístrojové desky s rozměry od 6,5“ do 9,2“.
 
Tří- i čtyřválcové motory včetně turbodieselu
V nabídce bude pět motorů s výkony od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Nejvýkonnější je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 TSI. Ten doplňuje přeplňovaný zážehový tříválec 1,0 TSI ve dvou výkonových verzích, přičemž zkušební jízda zejména s výkonnějším z nich i v prudkých stoupáních ukazuje jeho vynikající schopnosti. Nechybí ani turbodiesel 1,6 TDI vybavený filtr pevných částic a systémem selektivní katalytické redukce SCR.
 
Připomeňme ale, že v době zahájení prodeje jsou zatím k dispozici jen kombinace tříválce 1,0 TSI/85 kW se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, čtyřválce 1,5 TSI/110 kW se sedmistupňovou převodovkou DSG a turbodieselu 1,6 TDI/85 kW se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, za příplatek se se sedmistupňovou DSG. Další verze se připojí během druhé poloviny roku a ve čtvrtém čtvrtletí bude k dispozici i verze 1,0 G-Tec s pohonem na CNG.
 
motor přev. Ambition Style
1,0 TSI/85 kW 6M 394 900 Kč 449 900 Kč
1,5 TSI/110 kW 7A - 524 900 Kč
1,6 TDI/85 kW 6M 434 900 Kč 489 900 Kč
1,6 TDI/85 kW 7A - 529 900 Kč
 
Možnosti volby podvozku
Scala se standardně dodává s přední nápravou se vzpěrami typu MacPherson a zadní klikovou nápravou s vlečnými rameny. Kromě toho je pro všechny motory v nabídce paket pro špatné cesty, který zvyšuje světlou výšku o 12 mm a zahrnuje i jinou charakteristiku pérování a tlumičů a dodatečnou ochranu podvozku.
 
Další alternativní nabídkou je sportovní podvozek Sport Chassis Control se sníženou světlostí o 15 mm nižší a adaptivními tlumiči, které umožňují řidiči přepínat mezi režimy Normal nebo Sport. Volba jízdního režimu Driving Mode Select také ovlivňuje i reakci hřebenového řízení s elektromechanickým posilovačem, motoru a převodovky a umožňuje přepínání čtyř režimů Normal, Sport, Eco a Individual.
 
Z asistenčních systémů jsou součástí standardní výbavy asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců. Lane Assist pomocí kamery rozpoznává jízdní pruhy na silnici a pomáhá řidiči držet se ve správném jízdním pruhu. Front Assist sleduje pomocí radaru prostor před vozidlem a pomáhá tak předcházet nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky. Za příplatek jsou k dispozici mj. také asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), varující před blížícími se vozidly až do vzdálenosti 70 m, a adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) fungující do rychlosti 210 km/h.
 
Zájem už od ledna
Vozy Škoda Scala nyní směřují ke 184 prodejcům značky v České republice. Ti nyní začnou zájemcům nabízet zkušební jízdy. Už od ledna, kdy byl zveřejněn ceník a spuštěn konfigurátor, přišlo téměř 4000 objednávek. Ti zatím rovným dílem dělí svůj zájem o motory 1,0 TSI a 1,5 TSI a jednoznačně dávají přednost vyšší úrovni výbavy.  Přicházejí především od soukromých zákazníků, protože pro firemní klientelu se teprve kalkulují ceny pro leasing.