name | autoweek.cz

Škoda Superb Combi

Škoda Superb Combi

13.10.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Severoitalská Lombardie v okolí Milána se stala místem představení nejnovějšího rozšíření modelové nabídky značky Škoda, modelu Superb Combi. Kombi odvozené od Škody Superb si ponechává všechny přednosti sedanu, ale už na první pohled působí jeho vzhled vyváženěji a přirozeněji, než opticky až příliš dlouhý sedan.

Superb Combi je dlouhý 4838 mm, široký 1817 mm a vysoký 1481 mm, s připočtením standardně dodávaného střešního nosiče 1510 mm. Objem zavazadlového prostoru je rekordní nejen v této kategorii - 633 l, při sklopení asymetricky dělených zadních sedadel až 1865 l.
Elektricky ovládané dveře zavazadelníku jsou propojeny s ovládáním jeho krytu. Jejich šířka umožňuje nakládání i rozměrných předmětů a nízká nákladová hrana s výškou 600 mm nad vozovkou usnadňuje manipulaci se zavazadly. Jak je u vozů Škoda zvykem, je zavazadelník v rámci nadstandardní výbavy nabízen s několika chytrými doplňky. Kromě síťového programu a háčků lze získat i zádržný systém s hliníkovými kolejnicemi umožňuje uspořádání předmětů v zavazadelníku a omezuje riziko jejich posunování. Zcela nový je koncept osvětlení zavazadlového prostoru, který neosvětluje jen zavazadlový prostor, ale i celou plochu kolem zádě vozu. V zavazadlovém prostoru nalezneme i další zajímavost v podobě vyjímatelné LED svítilny (připevněna je jednoduše na magnet, takže ji lze v případě potřeby bez problémů přichytit i zvenku na karoserii), která může posloužit jako kapesní s výdrží až 24 hodin. Dalším nabízeným doplňkem je výsuvná mezipodlaha, kterou je možné při otevřených dveřích vysunout až nad zadní nárazník, což ulehčuje nakládání rozměrnějších předmětů.
Velkoryse prostorný interiér působí sebevědomou elegancí a současně je vysoce funkční. Vnitřní výbava kombi je identická s výbavou základní verze sedan, ale k tomu je přidáno několik novinek. Poprvé lze vůz značky Škoda získat s bezklíčovým odemykáním a spouštěním motoru systémem KESSY. Zajímavostí v nadstandardní nabídce je elektricky ovládané zavírání dveří zavazadelníku.
V nabídce jsou dvě autorádia s CD/MP3 přehrávačem, elektronická navigace Amundsen s ovládáním přes dotykovou obrazovku nebo navigační systém Columbus s dotykovou obrazovkou a pevným diskem.
Aby podvozek vyhovoval vyššímu užitečnému zatížení a vyšší celkové hmotnosti byl oproti sedanu upraven. Zadní náprava je připevněna pomocí silentbloků, což zabraňuje přenosu valivého hluku a vibrací do interiéru.
Zážehový čtyřválec TSI o zdvihovém objemu 1,4 litru navzdory malému zdvihovému objemu dosahuje díky přeplňování turbodmychadlem výkon 92 kW (125 k) a maximální točivý moment 200 N.m v rozsahu otáček od 1500/min do 4000/min. Výkonové parametry tohoto motoru zcela odpovídají požadavkům na tento typ vozu. Je dodáván s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou. Motor 1,8 TSI/118 kW (160 k) lze alternativně kombinovat s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou nebo sedmirychlostní dvojspojkovou DSG. Vrchol nabídky představuje motor 3,6 FSI V6/191 kW (260 k) s maximální točivým momentem 350 N.m v rozsahu otáček od 2500/min do 5000/min. Ten je k dispozici výhradně se šestirychlostní dvojspojkovou DSG a pohonem všech kol se spojkou Haldex čtvrté generace.
Vznětové jsou 2,0 TDI PD DPF/103 kW (140 k) a 2,0 TDI CR DPF/125 kW (170 k) se vstřikováním systémem Common Rail dosahuje nejvyšší točivý moment 350 N.m v rozsahu otáček od 1750/min do 2500/min. Oba se nabízejí s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou nebo se šestirychlostní dvojspojkovou DSG.
Pohon všech kol lze získat i v kombinaci s motory 1,8 TSI a 2,0 TDI CR DPF. Superb Combi může s motory 2,0 TDI CR DPF/125 kW 4×4 a 3,6 FSI V6/191 kW 4×4 táhnout přívěsy o celkové hmotnosti až 2000 kg. Proto je elektronický systém stability jízdy ESP při použití tažného zařízení montovaného z výroby doplněn i stabilizací přívěsu TSA (Trailer Stability Assist). Stejně jako sedan může být i Superb Combi vybaven asistentem pro rozjezd do svahu HHC (Hill Hold Control).

A naše první dojmy? Superb Combi působí na silnicích i v městském provozu skutečně majestátním dojmem. Přes svou délku se ale velmi příjemně ovládá. Jízda ve velmi prostorné kabině je pohodlná vpředu i vzadu. Z hlediska řidiče máme pouze dvě výtky - polohu sedadla řidiče je třeba upravit s ohledem na blízkosti klíčku zapalování u pravého kolena, což samozřejmě u bezklíčkového spouštění odpadá, a samočinné sklopení vnějších zpětných zrcátek není vždy praktické (což platí i o jiných autech vybavených tímto trochu kontroverzním doplňkem).

Zavazadlový prostor je obrovitý a velmi snadno dostupný, takže toto auto lze používat nejen jako luxusní dodávku, ale především v případě, že potřebujeme pravidelně převážet rozměrné předměty, a to ať již pracovně nebo pro aktivní využití volného času. Nabízenou kombinací elegantního vzhledu a obrovitého vnitřního prostoru Superb Combi mimo premiové značky v podstatě nemá konkurenci, protože žádný srovnatelný vůz zde není k dispozici (nepočítáme-li monstra amerického původu). Atraktivitu Superbu Combi přitom zvyšuje možnost pořídit si jej i s pohonem všech kol.

Superb Combi v základní úrovni výbavy Comfort nabízí mj. sedm airbagů, ESP, elektricky ovládaná okna, samočinnou klimatizaci Climatic, rádio Swing s přehrávačem CD/MP3 s osmi reproduktory a možností připojení vnějšího přístroje, např. iPod, či vyjímatelnou LED svítilnu. V této podobě s motorem 1,4 TSI je cena 589 900 Kč, s turbodieselem 2,0 TDI PD DPF 644 900 Kč.