name | autoweek.cz

Nová Škoda Fabia přijíždí

Nová Škoda Fabia přijíždí

08.02.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Fabia, druhý nejprodávanější model v moderní historii značky, prošel designovými i technickými změnami. Jednou z nejdůležitějších inovací je adaptování LED techniky do předních světlometů i zadních svítilen.
Na autosalonu v Ženevě se představí modernizovaná Škoda Fabia 3. generace. Na rozdíl od sesterských modelů Volkswagen Polo a Seat Ibiza nejde o vůz nové generace. Modernizace přichází v době, kdy prodej modelu Fabia v Evropě stále roste - během roku 2017 to bylo o 2 %.
 
Oživení vzhledu i výbav
Modernizovaná Škoda Fabia 3. generace bude o zákazníky bojovat v ostré konkurenci. Třída malých aut v Evropě představuje přes 20 % trhu. Je proto potřeba neustále inovovat, modernizovat vzhled i nabídku technologií a výbav. Proto v polovině výrobního života modelu přichází facelift.
 
„Klíčem k úspěchu v této třídě není podbízení se cenou. Roste zájem zákazníků o dražší výbavy a technologie, které byly ještě nedávno dostupné až ve větších autech. Například v Německu se podle údajů společnosti JATO Dynamics 34 % vozů v této třídě prodává v dražších variantách výbavy a toto číslo stále roste. Podobně je tomu třeba také ve Velké Británii i v České republice, kde si nejvíce zákazníků objednává vůz Škoda Fabia v top výbavě Style. Tyto trendy velmi pečlivě sledujeme a spolu s důrazem na stále rostoucí bezpečnost jsme se při modernizaci vozu Škoda Fabia vedle nového designu zaměřili na rozšíření nabídky nových technologií a asistenčních systémů,“ uvádí vedoucí oddělení výrobkového marketingu modelu Fabia Stephanie Labussiere-Metzová.
 
Poprvé LED světlomety
Výkonnější LED světlomety v upravené přední části jsou vybaveny funkcí automatického přepínání dálkových světel, systém Blind Spot Detect sleduje provoz a upozorňuje na vozy skryté v mrtvém úhlu a Rear Traffic Alert zase varuje před dopravou za vozem .
 
Mnoho vylepšení v interiéru
Úprav se dočkal i interiér s novými materiály a barvami dekorů a potahů, vylepšenými funkcemi a novými praktickými prvky. Jedná se například o upravený design přístrojového panelu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v základní výbavě již od úrovně Active nebo rozšíření automatické funkce pro všechna elektricky ovládaná okna. Cestující na zadních sedadlech mají nově k dispozici dvojitou USB zásuvku nebo držák tabletu a v zavazadlovém prostoru kombi je vyjímatelná LED svítilna. Pro hatchback budou poprvé k dispozici i atraktivní 18“ litá kola.
 
Všechny infotainmenty již mají displej s úhlopříčkou 6,5“ a disponují BT, USB a SD card konektivitou. Pro Swing Plus a Amundsen je k dispozici také systém SmartLink+, umožňující zrcadlení chytrého telefonu prostřednictvím služeb MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto, a podpora připojení online služeb Škoda Connect (Infotainment Online, Care Connect).
 
Čtyři zážehové motory
Inovovaná Škoda Fabia poskytuje výběr ze čtyř zážehových motorů. Základem je atmosférický tříválec 1,0 MPI s výkonem 44 nebo 55 kW, který doplňuje přeplňovaná varianta 1,0 TSI s výkonem 70 nebo 81 kW. Nejsilnější z tohoto kvarteta je možné kombinovat se sedmistupňovou převodovkou DSG.
 
V nabídce tedy není žádný turbodiesel a zatím se neobjevuje ani hodně očekávaná verze na CNG.
 
Podrobněji o designu
Za designovým osvěžením modelu Škoda Fabia stojí tým vedený Jiřím Hadaščokem, který je jedním z koordinátorů exteriérového designu.
 
Jakým dojmem bude podle vás nová Fabia působit?
„Ve Škoda Design se snažíme navrhnout naše auta pro ten nejširší okruh zákazníků. Věřím, že facelift bude působit svěže a elegantně. Jak už je pro vůz Škoda Fabia typické, své si v tomto modelu najdou jak sportovněji založení zákazníci, tak i ti, kteří kladou důraz na eleganci. Praktičnost, prostor a chytrá řešení jsou již u našich vozů samozřejmostí a proto doufám, že náš modernizovaný model bude atraktivní i pro mladé rodiny s dětmi.“
 
Pracoval na modernizaci modelu Fabia stejný tým designérů jako na původní verzi?
„Náš tým se neustále rozrůstá, máme více než sto lidí pětadvaceti různých národností a naším cílem je, aby se lidé na projektech střídali. Hledáme nové myšlenky a postupy, které pak pod vedením šéfdesignéra sjednocujeme do jednotného charakteristického designového jazyka. Nový vzhled modelu Fabia tak tvořil z větší části jiný tým designérů než původní verzi. U nás v designu si však zakládáme na vzájemné spolupráci a vždy nové myšlenky představujeme a konzultujeme i s ostatními kolegy z našeho studia. Každý má možnost ovlivnit výsledek a projevit svůj názor. Je to pokaždé týmová práce.“
 
Co byste z pohledu designu nejvíce vyzdvihl?
„ Podařilo se nám zvýraznit sportovně elegantní rysy vozu a podtrhnout čistotu krystalického designu. Přední světlomety spolu s ostřeji řešenou maskou chladiče a novým předním nárazníkem dávají přední části vozu zcela nový charakter. Zadní skupinové svítilny ještě více zvýrazňují pro vozy Škoda typické "C". Nově je přepracovaný i zadní nárazník. Novým designem byla obohacena i paleta kol.“