name | autoweek.cz

Skupina VW hlásí miliardové ztráty

Skupina VW hlásí miliardové ztráty

30.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle očekávání v důsledku koronavirové krize poklesly v první polovině roku tržby a zisk skupiny VW. Značky Porsche, Škoda a Scania přes pokles prodeje zůstaly ziskové.
Skupině Volkswagen v důsledku pandemie koronaviru poklesly příjmy i zisk, takže podle očekávání sklouzla do červených čísel. Provozní zisk VW AG před odečtením speciálních položek (tzn. nákladů spojených s řešením následků Dieselgate) byl -0,8 miliardy eur, což je o něco lepší výsledek než byly původní odhady analytiků. Před rokem VW Group za první pololetí vydělala 10 miliard eur. Vzhledem k tomu, že výrobní linky zůstaly zejména v březnu a dubnu dlouhou dobu zastavené a v Evropě ani Severní Americe v těchto měsících téměř nebylo možné prodávat auta, poklesly tržby o 23,2 % na 96,1 miliardy eur při poklesu dodávek o 27,4 % na 3,9 milionu vozidel (vloni to bylo 5,4 milionu automobilů).
 
Za první polovinu roku VW Group vykazuje ztrátu před zdaněním 1,4 miliardy eur. Před rokem za stejné období dosáhla zisk 9,6 miliardy eur. Čistá likvidita v divizi Automotive se ve srovnání s prvním čtvrtletím zvýšila o 0,9 miliardy eur na 18,7 miliardy eur. Vzhledem k stále nepředvídatelnému dalšímu vývoji chce vedení snížit návrh dividend za minulý rok o 1,70 eura na 4,86 eura na prioritní akcii aby byla uchráněna likvidita.
 
Skupina nicméně nemění výhled pro rok 2020 - provozní výsledek by sice měl zůstat výrazně pod úrovní roku 2019, přesto by měl být plusový, a to i přes očekávaný zvýšený tlak konkurence, nestabilní komoditní a devizové trhy a přísnějších požadavky související s emisemi.
 
Člen představenstva skupiny zodpovědný za finance a IT Frank Witter k tomu mj. řekl: „První polovina letošního roku byla kvůli pandemii Covid-19 jednou z nejnáročnějších v historii naší společnosti. Komplexní opatření, zaměřená na snížení nákladů a zajištění likvidity, jsme zavedli včas, což nám umožnilo do určité míry omezit dopad pandemie na naše podnikání. Vzhledem k pozitivnímu trendu, který se v našem podnikání projevil v posledních několika týdnech, a uvedení řady atraktivních modelů vyhlížíme do druhé poloviny roku opatrně optimisticky.“
 
Výsledky jednotlivých značek
Značka Volkswagen osobní vozy prodala od ledna do června tohoto roku 1,1 milionu vozidel, což bylo o 39,8 % méně než před rokem (1. pololetí 2019: 1,9 milionu vozidel). Zvýšil se prodej modelu T-Cross. Tržby z prodeje klesly o 35,3 % na 28,6 miliardy eur a provozní zisk před zhoršením o zvláštní položky klesl na -1,5 miliardy eur z loňských +2,3 miliardy. Důsledky Dieselgate tento výsledek ještě zhorší o 0,6 miliardy eur.
 
Prodej značky Audi klesl na 416 000 vozidel z loňských 632 000 aut, tedy o 34,2 %. Dalších 271 000 vozidel Audi bylo prodáno prostřednictvím čínského společného podniku FAW-Volkswagen (vloni 258 000 aut). Rostoucí poptávku zaznamenaly modely Q3, A6 a e-tron. Tržby z prodeje klesly na 20,5 miliardy eur (vloni (28,8 miliardy). Provozní zisk činil -643 milionů eur (vloni +2,3 miliardy eur). Mezi klíčové finanční ukazatele výkonnosti značky Audi patří značky Lamborghini a Ducati. Ve sledovaném období Lamborghini prodalo 3604 vozidel (vloni 4710) a Ducati 22 790 motocyklů (vloni 33 315).
 
Značka Škoda v první polovině letošního roku prodala 372 000 vozidel, což bylo o 33,6 % méně než ve stejném období roku 2019. Tržby z prodeje klesly o 36 % na 7,5 miliardy eur (z loňských 10,2 miliardy) a provozní zisk klesl na +228 milionů eur (vloni +824 milionů eur). Optimalizace nákladů na výrobky a nižší fixní a vývojové náklady nedokázaly vyrovnat negativní dopad menšího objemu prodeje, účinků směnných kurzů a výdajů souvisejících s emisemi.
 
Prodej značky Seat ve sledovaném období meziročně poklesl o 46,9 % na 197 000 vozidel. Tržby z prodeje 3,7 miliardy eur znamenají oproti předchozímu roku pokles o 40,2 %. Provozní zisk klesl na -271 milionů eur (vloni +216 milionů eur).
 
Prodej vozů značky Bentley v první polovině roku 2020 činil 4569 vozidel proti loňským 4670. Tržby z prodeje se zlepšily na 860 milionů eur v porovnání s loňskými 835 miliony, nicméně provozní zisk klesl na -99 milionů eur (vloni +57 milionů) v důsledku vyšších odpisů a amortizačních nákladů a jednorázových nákladů na restrukturalizační opatření.
 
Porsche Automotive prodala od ledna do června 2020 116 000 vozidel, meziročně o 14,8 % méně. Tržby z prodeje činily 11,2 miliardy eur proti loňským 12,2 miliardy. Nižší prodej vozidel a zvýšení nákladů, zejména v souvislosti s digitalizací a elektrifikací, znamenalo, že provozní zisk klesl na +1,1 miliardy eur proti loňským +2,1 miliardy.
 
Prodej značky Volkswagen užitková vozidla klesl v první polovině roku 2020 o 63 % na 157 000 vozidel (vloni 256 000). Provozní zisk klesl na -334 milionů eur z loňských +506 milionů, což bylo nepříznivě ovlivněno snížením objemu prodeje a stimulační daní CO2 použitelnou od letošního roku. Negativní vliv měly i vyšší počáteční výdaje a odpisy nových produktů, nárůst fixních nákladů a méně příznivé směnné kurzy.
 
Scania v prvních šesti měsících roku 2020 prodala 31 000 vozidel (2019: 52 000). Výnosy z prodeje dosáhly 5,3 miliardy eur (2019: 7,1 miliardy). Provozní zisk klesl na +221 milionů eur z loňských +828 milionů. Pokles byl způsoben především nižším objemem prodeje.
 
Výrobce nákladních vozidel MAN prodal 47 000 vozidel , což znamenalo pokles o 34,1 % oproti srovnávacímu období 2019. Tržby z prodeje klesly na 4,7 miliardy eur (2019: 6,3 miliardy). Provozní výsledek klesl na -423 milionů eur (2019: +248 milionů).