name | autoweek.cz

Smrt v autonomně řízeném autě

Smrt v autonomně řízeném autě

01.07.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Americký úřad pro bezpečnost na dálnicích NHTSA vyšetřuje nehodu vozu Tesla Model S, při níž přišel o život jeho řidič. Automobil v okamžiku nehody jel v režimu Autopilot, tedy autonomního řízení. Je to první případ, kdy došlo k nehodě s následkem smrti v autonomně řízeném autě.
Americký úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) poprvé ve své historii vyšetřuje nehodu autonomně ovládaného vozidla při níž došlo k úmrtí. Automobilka Tesla totiž NHTSA informovala, že došlo k nehodě vozidla v době, kdy byl aktivován režim Autopilot, tedy autonomní ovládání. K nehodě došlo 7. května ve Willistonu na Floridě. Vůz Tesla Model S v nájezdu na dálnici vjel pod návěs za tahačem, který zatáčel doleva. Přitom byla utržena střecha vozu, auto pokračovalo v jízdě, sjelo ze silnice, prorazilo plot, přejelo pole, prorazilo další plot a narazilo do sloupu vzdáleného asi 30 m od silnice.
 
Podle informace automobilky Tesla k nehodě došlo v důsledku nešťastné shody okolností. Čidla Tesly nezaznamenala vysoký návěs ani bílou záď a boky tahače a přívěsu proti ostrému slunci. Systém proto nasměroval jízdu vozu přímo pod návěs. Podle Tesly by v případě nárazu do zádě kamionu nebo návěsu bezpečnostní systémy vozu dokázaly řidiče ochránit před vážnějším zraněním.
 
Řidič vozu Tesla Model S Joshua Brown (40) zemřel v důsledku zranění, která utrpěl při nehodě. Krutým paradoxem je, že bývalý příslušník speciálních jednotek Navy SEAL byl velkým příznivcem vozů Tesla, propagátorem elektromobility a nedávno na YouTube poslal video ukazující, jak Autopilot dokázal předejít kolizi jeho vozu s náklaďákem.
 
V provozu je asi 25 000 vozidel Tesla Model S vybavených systémem Autopilot. Podle zprávy Tesla Motors vozidla s autonomním řízením už najezdila přes 210 milionů km bez smrtelné nehody, zatímco v USA průměrně připadá jedna smrtelná nehoda na 150 milionů najetých km a celosvětový průměr je jedno úmrtí na 100 milionů km.

Jakmile řidič vozu Tesla aktivuje systém Autopilot je upozorněn, že se jedná pouze o asistenční systém, musí i nadále mít ruce na volantu, musí neustále kontrolovat činnost vozidla a nese za něj plnou odpovědnost.