name | autoweek.cz

Sňatky z rozumu?

Sňatky z rozumu?

18.03.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Daimler a Renault jednají o vzájemné výměně akcií. Na první pohled překvapující propojení by znamenalo potvrzení informací o přípravě technické spolupráce, o níž jsme již před časem informovali. Ale objevují se i jiné možnosti. Ghosn se údajně stále nevzdává možnosti ovládnout GM!

Obě automobilky nikterak netají jednání o technické spolupráci směřující ke snižování nákladů na vývoj a lepšího využívání technických zdrojů. Výsledkem by měla být efektivnější činnost obou partnerů. Podle informací médií se ale nyní mezi Renaultem (a Nissanem) a výrobcem vozů Mercedes-Benz připravuje výměna méně než 10 % akcií.

Renault nikdy moc neuspěl se svými snahami prosadit se s dražšími modely, jako byly Safrane či Vel Satis. Naopak Mercedes-Benz má stále větší problémy s dosahování zisku vzhledem k velkým nákladům a omezené nabídce. Urychleně potřebuje velkosériově vyráběné modely s malou produkcí CO2 vyvinuté s vynaložením malých investic. Současně chce oslovit mladší zákazníky - průměrný věk jeho kupujících je podle studie agentury Sinus Sociovision z Heidelbergu 55,6 roku, zatímco u jeho přímých konkurentů Audi 47,0 roku a BMW 45,6 roku.

Aby obojího dosáhl, může získat licenci na produkci základu malého auta nebo vytvořit společný podnik. V prosinci Daimler a Renault informovaly, že se připravuje spolupráce na vývoji platformy malého vozu vycházející z Renaultu Twingo, na jejímž základě by Daimler vytvořil čtyřmístný vůz se značkou Smart. Prodej vozítek Smart for two navzdory rostoucímu zájmu Evropanů o malá auta vloni dramaticky klesl (o 18 %) a zmenšil se rovněž prodej vozů tříd A a B (o 14 %). Technická spolupráce s Renaultem tedy má logiku.

Navázání kontaktu motivovalo šéfa Renaultu a Nissanu Carlose Ghosna aby zkusil přesvědčit Dietera Zetscheho k hlubší spolupráci. Její součástí by měl být i alianční partner Renaultu Nissan.

Hodnota akcií Daimleru je 36,2 miliard eur, zatímco akcie Renault, jemuž náleží 44 % Nissanu, mají hodnotu 9,8 miliardy eur. Největším akcionářem Daimleru je od roku 2009 společnost Aabar Investments PJSC z Abu Dabi s 9,1 % akcií a druhým největším je státní investiční společnost Kuvajtu.

Kromě Nissanu Renault kontroluje i korejskou automobilku Samsung Motor a má podíl v ruském výrobci vozů Lada AvtoVAZ. Ghosn je po vytvoření úspěšné aliance mezi Renaultem a Nissanem otevřený k novým partnerstvím, jenže ve Stuttgartu je tomu jinak. Po katastrofální (a hodně drahé) zkušenosti ze spojení s Chryslerem a podobném nezdaru s Mitsubishi není Zetsche moc ochotný k dalšímu experimentu. Na druhou stranu mu je jasné, že situace na světových trzích a potřeba stále větších investic, vyvolávaných zpřísňující se legislativou, si takováto spojení dříve či později vynutí.

Připomeňme, že rival Daimleru BMW úspěšně spolupracuje s  PSA Peugeot Citroen, přičemž Francouzi se připravují rozšířit technickou spolupráci s Mitsubishi ve výměnu akcií.

„Tato hra se jmenuje velikost, společné investice a sdílení technologií. Byli byste překvapeni, s kolika společnostmi vyjednáváme o možnostech spolupráce. Nemyslím tím jenom Renault-Nissan, ale celé naše průmyslové odvětví,“ prohlásil v Ženevě Ghosn.

 

Na jednu z těchto zvláštních možností spolupráce narazil americký The Wall Street Journal. Carlos Ghosn už před časem nabízel pomocnou ruku vedení General Motors a získal pro to i velkou podporu akcionářů v čele s Kirkem Kerkorianem. Jenže proti se postavilo tehdejší vedení amerického koncernu vedené Rickem Wagonerem. Jeho členové cítili ohrožení svých teplých místeček a Ghosna vyhnali. Výsledkem bylo, že během dvou let dovedli GM k bankrotu a o svá místa stejně přišli. Nyní Carlos Ghosn zvažuje možnost získat významný podíl v \"Governemnt Motors\" (mluví se o 10 až 30 %), protože americká vláda slíbila, že v roce 2011 opět nabídne k prodeji akcie, které nyní vlastní. Renault v USA nemá po prodeji společnosti AMC zastoupení, ale celkem dobře se na americkém trhu daří jeho aliančnímu parterovi Nissanu i jeho značce Infiniti. Přes občasné prodejní problémy aliance Renault-Nissan disponuje velkými finančními rezervami, takže by koupě dostatečného množství akcí GM, potřebného k jeho ovládnutí, neměla být problém. Není pochyb o tom, že touha Carlose Ghosna po vytvoření velkého koncernu by tím dosáhla svého naplnění.

 

Na konferenci v indickém Chennai Ghosn odmítl úvahy o spolupráci Renaultu s Daimlerem komentovat, ale řekl, že Renault-Nissan jedná o společné výrobě minivozu s indickou automobilkou Ashok Leyland. To je zajímavé i z hlediska českého automobilového průmyslu. Ashok Leyland je totiž majitelem automobilky v Praze Letňanech (dříve Avia).