spalovací motor: už jen šest let vývoje? | Aktuality | autoweek.cz

Spalovací motor: už jen šest let vývoje?

Spalovací motor: už jen šest let vývoje?

04.08.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Německé automobilky ukončí vývoj spalovacích motorů do roku 2023. Namísto toho zaměří své investice na elektrické pohony a autonomní řízení. Přitom vrchol mají spalovací motory teprve před sebou. Tvrdí to německý dodavatelský gigant Continental.
Středeční jednání s vládními představiteli ohledně budoucnosti vznětových motorů zdánlivě skončilo pro německé automobilky úspěšně, protože jim za slib úpravy softwaru za půl miliardy eur umožňuje zachovat status quo a navíc získat možnost zvýšení odbytu náhradou starších automobilů. Přitom Francie a Velká Británie už vyhlásily plán odchodu od spalovacích motorů do roku 2030 resp. 2040.
 
Jenže bez ohledu na to, Daimler a BMW Group dva roky po americké aféře Volkswagenu s podváděním při měření emisí vznětových motorů čelí tlaku, aby snížily emise u svých turbodieselů. Mezinárodní tlak a hrozba soudních opatření jsou natolik velké, že německým prémiovým automobilkám jinde ve světě nebude stačit úlitba v podobě úpravy softwaru a snížení emisí NOx o 30 % jako v Německu.
 
Continental je jedním z nejvýznamnějších dodavatelů systémů pro čištění spalin vznětových motorů a  snímačů emisí NOx. Jeho představitelé předpokládají, že velké německé automobilky do šesti let, tedy kolem roku 2023, ukončí další vývoj spalovacích motorů a své investice plně soustředí na vývoj elektrických pohonů a autonomních systémů řízení.
 
„Nová generace spalovacích motorů ještě bude vyvinuta, ale poté, okolo roku 2023, se jejich další vývoj stane ekonomicky neúnosným, protože stále více vývojových prací se bude muset zaměřit na elektromobilitu,“ tvrdí finanční šéf Continentalu Wolfgang Schaefer (na fotografii vpravo).
 
Krátce před středečním jednáním šéf Continentalu Elmar Degenhart (na fotografii vlevo) prohlásil: „Problémem není vznětový motor, ale jak se vyrovnat s jeho emisemi. Vznětové motory mají budoucnost. Vzhledem k chybějící technologii výroby potřebného množství akumulátorů je brzký přechod k elektromobilitě jako náhradě za vznětové motory nereálný. Spalovací motory mají svůj vrchol teprve před sebou. Teprve po roce 2025 je možné očekávat pomalý pokles objemu jejich výroby.“ Degenhartovo prohlášení ale v podstatě vůbec není v rozporu s tím, co říká Schaefer.