name | autoweek.cz

Splnit nové emisní plány EU bude prakticky nemožné

Splnit nové emisní plány EU bude prakticky nemožné

19.11.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Asociace automobilového průmyslu považuje nové zpřísněné plány snižování CO2 v EU za nereálné. Šéfka Sdružení německých automobilek VDA Hildegard Müllerová doufá v pomoc od Ursuly von der Leyenové.
Evropská komise chce do konce roku 2021 v normě Euro 7 navrhnout nové ambiciózní limity emisí znečišťujících látek pro osobní a dodávkové automobily. Kromě emisí skleníkového plynu oxidu uhličitého (CO2), pro který v EU od letošního roku platí samostatná přísnější emisní limity EU, jsou v centru pozornosti také škodlivé oxidy dusíku. Právě manipulace s měřením NOX v roce 2015 odstartovala aféru Dieselgate. Emise NOX ve vyšší koncentraci mohou při vdechnutí působit jako jed.
 
Nov= limity by měly vstoupit v platnost v roce 2025. Pokud budou přijaty, automobilky očekávají od roku 2025 de facto vyřazení spalovacích motorů z prodeje. Studie připravená pro Evropskou komisi navrhuje podstatně přísnější emisní normy také pro oxidy dusíku. Emisní limity by se měly plnit nejen za skutečných jízdních podmínek, ale ve všech provozních režimech.
 
Německý automobilový průmysl považuje návrh Evropské komise týkající se ještě přísnějších emisních limitů v jeho současné podobě za přehnaný. Šéfka Sdružení německých automobilek VDA Hildegard Müllerová k tomu řekla: „Dosud známá doporučení pro novou normu Euro 7 jsou nerealistická. To, co tato norma navrhuje, je prakticky nemožné splnit. Očekáváme, že Ursula von der Leyenová tento neproveditelný návrh v komisi nepřijme. Výrobci berou velmi vážně zdravotní problémy, které působí emise oxidů dusíku (NOX). Někteří úředníci v Bruselu ale zjevně chtějí scénář, který je technicky neproveditelný.“
 
Také šéf společnosti Bosch Volkmar Denner se na nové plány mezních hodnot emisí CO2 v EU dívá se znepokojením. Věří, že nejnovější plány EU na přísnější limity emisí jsou špatnou cestou. „Společnost Bosch a celý německý automobilový průmysl stojí za pařížskou klimatickou dohodou a souvisejícími cíli EU. K tomu nepotřebujeme politiku zákazů, ale co nejrychleji splnit současné limity“ uvedl v úterý Denner.
 
Denner dodal: „Návrhy vyvolávají obavy, protože se jimi od počátku vylučují technologie šetrné ke klimatu a cíl nám bude unikat. Cíle v oblasti klimatu lze dosáhnout pouze otevřeným a širokým technologickým přístupem. Elektrická mobilita a alternativní paliva jsou zapotřebí stejnou mírou. Společnost Bosch investuje spoustu peněz do elektromobility, ale velká část podnikání závisí také na spalovacím motoru. Proto dlouhodobě vedeme kampaň za bližší zkoumání alternativních paliv. V současné situaci je obzvláště důležitá solidarita mezi politikou a průmyslem. Měla by být diskutována také témata jako vodík, propojené automobily, autonomní řízení a ochrana dat.“
 
Odpovědný evropský komisař pro jednotný trh Thierry Breton německou kritiku budoucí emisní normy Euro 7 odmítá: „Náš návrh, který představíme na konci roku 2021, bude ambiciózní i realistický. Budoucí norma Euro 7 by měla zajistit, aby automobily přicházející na trh byly co nejčistší. Zatím je zapotřebí více přípravných prací, včetně pečlivého posouzení jejích důsledků.“