name | autoweek.cz

Spojení Fiat-Chrysler a Peugeot dostalo zelenou

Spojení Fiat-Chrysler a Peugeot dostalo zelenou

22.12.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Fiat Chrysler a francouzská skupina PSA získaly souhlas evropského antimonopolního úřadu s fúzí, z níž vzejde čtvrtý největší výrobce automobilů na světě s hodnotou 38 miliard dolarů poté, co se zavázaly posílit svého japonského konkurenta Toyota Motor v oblasti užitkových vozů.
Oba výrobci automobilů pracují na dohodě, která jim pomůže řešit aktuální problémy tohoto odvětví, a to financování snižování emisí a globální pandemie. Akcionáři obou společností se sejdou 4. ledna samostatně, aby transakci schválili. Očekává se, že k fúzi dojde na konci prvního čtvrtletí roku 2021.
 
Když FCA a PSA podaly žádost o schválení fúze do Bruselu, Evropská komise vyjádřila obavy, že nová firma může získat nespravedlivou výhodu v Belgii, České republice, Francii, Itálii, Litvě, Polsku, Portugalsku, Řecku a na Slovensku, protože obě společnosti v těchto zemích již mají vysoký podíl na trhu.
 
Evropská komise uvedla, že Skupina PSA prodlouží svoji dohodu o dodávkách pro společnost Toyota Motor zvýšením kapacity a snížením převodních cen pro lehká užitková vozidla, náhradní díly a příslušenství, aby vyřešila obavy z narušení hospodářské soutěže v EU. Fiat a PSA také umožní soupeřům přístup k jejich sítím servisů, aby pomohly novým účastníkům expandovat na trhu, uvedl donucovací orgán EU v oblasti hospodářské soutěže.
 
Můžeme schválit fúzi společností Fiat Chrysler a Peugeot SA, protože jejich závazky usnadní vstup a expanzi na trhu malých užitkových automobilů. Přístup na konkurenční trh pro malé užitkové vozy je důležitý pro mnoho samostatně výdělečně činných a malých a středních společností v celé Evropě,“ uvedla ve svém prohlášení evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
 
Subjekt, vzniklý touto fúzí, bude pod názvem Stellantis vlastnit značky jako Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Jeep, Dodge, Ram, Chrysler a Maserati, stejně jako Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall a DS.
 
Ovládajícím akcionářem FCA je Exor, holdingová společnost italské rodiny Agnelliů, zatímco hlavními akcionáři PSA jsou rodina Peugeotů, francouzská vláda a čínská společnost Dongfeng.
 
Fiat-Chrysler již několik let hledá partnera pro fúzi. Vloni se zdálo, že spojí své síly s Renaultem, jenže toto plánované propojení se nerealizovalo poté, co vyšlo najevo, že vliv francouzská vláda si hodlá uchovat příliš silný vliv na nově vytvořenou společnost. Místo toho se proto společnost FCA obrátila na konkurenta Renaultu Peugeot PSA, jehož zkušenosti s výrobou malých a kompaktních automobilů stejně jako elektricky poháněných vozidel z něj učinily atraktivní volbu. Pro francouzskou společnost je naopak hlavní výhodou přístup společnosti Fiat-Chrysler na severoamerický trh.