name | autoweek.cz

Spojení Nissan-Honda - jen těžko k uvěření

Spojení Nissan-Honda - jen těžko k uvěření

18.08.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Renomovaný deník Financial Times zveřejnil informaci, že se japonští vládní představitelé snažili iniciovat spojení problémové automobilky Nissan s jejím daleko zdravějším konkurentem Hondou. Je těžké si představit, proč by Honda měla mít o takovéto spojení zájem.
Podle několika zdrojů nebyla snaha dostat zástupce Hondy a Nissanu k jednacímu stolu úspěšná navzdory tomu, že iniciativa přišla z vysokých míst, což zjevně znamená, že to bylo z kanceláře japonského předsedy vlády. Dokáže si ale někdo představit důvod, proč by Honda měla mít o takový nápad zájem? V kanceláři Shinzo Abe ovšem prý převládlo přesvědčení, že spory mezi Nissanem s Renaultem mohou vést k rozpadu jejich aliance, což by znamenalo riziko kolapsu japonské automobilky.
 
Úsilí vyvolat jednání obou společností o spojení údajně přišlo už na konci loňského roku, když Nissan upadl do finanční tísně způsobené klesajícím globálním prodejem a chybnými rozhodnutími z minula. A s kým jiným by Nissan mohl spolupracovat než s jediným automobilovým gigantem nezatíženým žádným spojením, tedy s Hondou? Toyota totiž už má příliš mnoho menších dohod a účastní se několika partnerství.
 
Financial Times tvrdí, že úzký vztah mezi Nissanem a Renaultem a kapitálová struktura, kterou oba sdílejí, byly rozhodujícími faktory proč se tento nápad nemohl přiblížit k realizaci. Renault vlastní 43,4% podíl v Nissanu a Nissan drží 15% podíl v Renaultu, v němž francouzská vláda kontroluje 15% podíl ovšem s dvojnásobným podílem na hlasovacích právech.
 
Pandemie, která se objevila během letošního jara, jednání nepomohla a nakonec jej definitivně zmařila. Možnost sloučení se nakonec nedostala ani na jednání představenstev obou automobilek, přičemž vedení Hondy tento nápad údajně rovnou odmítlo. Nissan se místo toho zabýval vlastní snahou vylepšit svou hospodářskou situaci a úsilí znovuoživit alianci s Renaultem. V květnu automobilka zveřejnila čtyřletý plán zaměřený na upevnění finanční situace Nissanu a spočívající v omezení globálního působení a produkce. Alianční partneři Nissanu Renault a Mitsubishi současně ohlásili vlastní omezení svých ambicí v globálním rozsahu a místo toho se chtějí zaměřit na trhy a produkty, které se ukazují jako nejslibnější z hlediska ziskovosti.
 
V případě fúze by bylo velmi problematické dosažení synergií při zajišťování dílů a platforem mezi produkty Hondy a Nissanu. Obtížné by bylo i hledání smysluplného rozdělení působení na globálních trzích. Jeden bývalý výkonný ředitel společnosti Nissan řekl Financial Times: „Spojení Nissan-Honda by mělo smysl pouze pro lidi, kteří automobilovému průmyslu vůbec nerozumí.“