name | autoweek.cz

Společnost Bonett investuje do CNG půl miliardy Kč

Společnost Bonett investuje do CNG půl miliardy Kč

01.04.2015 | Ivana Rybecká | Aktuality

Do realizovaných stanic pro stlačený zemní plyn (CNG) česká společnost Bonett doposud investovala více než 150 milionů a síť plánuje dále rozšiřovat. Celkové investice do CNG se předpokládají ve výši 400 až 500 milionů korun a Bonett zvažuje i investici do LNG projektů (zkapalněného zemního plynu).
Skupina Bonett provozuje v ČR největší síť aktuálně 14 CNG plnicích stanic. Podíl Bonettu na trhu v prodeji CNG v ČR je 17 %. Bonett je i největším dodavatelem technologií CNG v ČR, společnost předpokládá dodat v příštích letech zákazníkům desítky stanic.  Projektem společnosti Bonett je i dnes nejvýkonnější CNG stanice ve střední Evropě v provozu v Brně.
 
Nejbližší cíle
Pro rok 2015 skupina Bonett počítá s výstavbou dalších až 15 CNG stanic, takže na konci roku 2015 by jich měla mít v provozu minimálně 25. Na konci roku 2016 by měla mít síť Bonett více než 40 CNG stanic v České republice a 10 CNG projektů na Slovensku, vše v celkové investiční hodnotě až 500 milionů korun. Pro rok 2016 uvažuje Bonett i o otevření několika projektů v dalších zemích, např. Polsku.

Český trh s CNG vozidly je hodně specifický a neustále vyžaduje osvětovou práci upozorňující na přednosti zemního plynu. Společnost Bonett se proto zaměřuje na propagaci CNG pohonu zejména u fleetových zákazníků a prodejců vozidel značek, které tato vozidla mají v nabídce. Vyhledává také oblasti a města s velkým potenciálem zákaznického zázemí. Velkou pomocí při tom je otevírání nových CNG stanic. Obvykle je u nich zprvu jen minimální výtoč, ale po čase nastává trvalý růst. Návratnost do výstavby stanice je okolo 7-8 let.
 
Ohlédnutí
Na počátku společnosti Bonett byl v roce 1998 projekt na budování stanic na tankování LPG. Postupně Bonett dodal okolo 500 stanic (v ČR jich dnes je celkově okolo 700). Od roku 2007 přišla změna orientace na CNG.

První CNG stanice na čerpací stanici pohonných hmot otevřela společnost Bonett mezi prvními už před osmi lety v Táboře, kde do existující čerpací stanice byla zakomponována kapacitní stanice s výkonem 800 Nm3/h pro plnění 40 autobusů.

První vlastní stanici otevřel Bonett ještě v témže roce 2007 v lázeňském městě Jeseník. Vznikla na základě spolupráce s místní radnicí a dopravcem (dříve Connex Morava, dnes Arriva) a jejím hlavním účelem bylo společně se zavedením do provozu ekologických autobusů pomoci městu Jeseník zlepšit rating v oblasti čistoty ovzduší tohoto lázeňského města.

Počet CNG STANICE BONETT – v provozu k 31. březnu 2015
1 Brandýs nad Labem - Bonett 
2 Hradec Králové - Bonett 
3 Chodov - Bonett 
4 Jeseník - Bonett 
5 Kladno - areál ČSAD - Bonett 
6 Liberec - areál ČSAD - Bonett 
7 Olomouc - Bonett 
8 Praha 3 - Bonett 
9 Praha 4 - D1 exit 2 
10 Přerov - Bonett 
11 Velké Meziříčí - Bonett 
12 Žebrák - D5 EXIT 34 Bonett 
13 Svitavy Bonett
14 Nové Sedlo Bonett (neveřejná)
  CNG STANICE BONETT 1. pololetí 2015 (předpoklad otevření)
15 Klatovy Bonett (duben)
16 Vyškov Bonett (duben)
17 Praha Bonett (květen)
18 Hodonín Bonett (červen)

 
Největší investicí je CNG stanice Kladno
„Naší doposud největší investicí je CNG stanice Kladno, kde k dnešnímu dni tankuje již 35 ekologických autobusů společnosti ČSAD Kladno, a v cílovém stavu bychom jich měli plnit až 60 denně. Projekt byl otevřen v roce 2010, stanice je k dispozici i pro veřejnost, a v letošním roce očekáváme jen na této jediné stanici prodej 2 milionů Nm3 CNG. V letošním roce výkonově posílíme stanice na celkový výkon 1000 Nm3/h, což z ní učiní jednu z nejsilnějších stanic v České republice,“ říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment.

Celková investice do projektu přesahuje 20 milionů korun. Projekt pomáhá zlepšit ovzduší snížením primárních emisí prachových částic z autobusové dopravy ve městě Kladno i v regionu Kladensko, které má problémy s překračováním limitů pro prach, a kde je jedno z nejhorších ovzduší v ČR.

 
Největší stanice DP Brno
„Nejvýkonnější stanicí společnosti Bonett je projekt dodaný Dopravními podniku města Brno. Jedná se dnes o nejvýkonnější CNG stanici ve střední Evropě,“ říká Václav Holovčák.

Stanice o kapacitě téměř 4000 m3 CNG za hodinu byla dodána pro projekt, který významně zlepší ovzduší v moravské metropoli, kde bude zařazeno do systému městské dopravy celkem 100 ekologických bezprašných CNG autobusů. Stanice je díky obrovskému výkonu schopna plnit najednou až tři autobusy a průměrná doba naplnění přitom trvá jen 3,5 minuty. Jedná se o unikátní a energeticky nejšetrnější CNG technologii v České republice, stanice pracuje s aktuálním dostupným tlakem z plynárenské sítě, a to až do hodnoty 35 bar.
 
Výhled
„Investujeme jak fleetové a autobusové CNG projekty, tak i veřejné stanice. Kromě CNG stanic nyní zvažujeme i investici do LNG projektů,“ dodává Václav Holovčák.

Společnost Bonett bedlivě sleduje i vývoj použití zkapalněného zemního plynu (LNG). Zatím chybí potřebná infrastruktura a nejsou k dispozici ani automobily, ale je to podobná situace jako tomu bylo před deseti lety s CNG. Význam LNG ale posiluje velká podpora ze strany EU, která po členských zemích požaduje budování čerpacích stanic ve vzdálenosti do 400 km od sebe.

LNG má perspektivu především pro dálkovou kamionovou dopravu. Té kromě přínosu pro životní prostředí nabízí významné snížení provozních nákladů, ale vozidla jsou také dražší. LNG by i v ČR mělo být u hlavní dálnice. Nabízí se zde proto možnost kombinace stanice pro LNG a CNG využívající zplynování LNG.

U Bonettu mají výhledově zájem i o využití vodíku, byť perspektiva je zde zatím ekonomicky nejasná. I zde je ale podpora ze strany EU.