name | autoweek.cz

Stellantis opustí ACEA

Stellantis opustí ACEA

16.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

K všeobecnému překvapení všech skupina Stellantis oznámila, že do konce roku opustí Asociaci evropských výrobců automobilů ACEA aby hájila svůj vlastní přístup k budoucímu vývoji mobility. Proto vytvoří Fórum pro svobodu mobility.
Carlos Tavares nechce nechat budoucí směřování mobility na jiných a bere budoucnost skupiny Stellantis do svých rukou. Generální ředitel evropsko-americké automobilové skupiny Stellantis proto oznámil zřízení Fóra pro svobodu mobility (Freedom of Mobility Forum), které se bude zabývat otázkami udržitelné mobility. Fórum bude zejména vyzývat zástupce průmyslu, poskytovatele mobility, akademiky, politiky a vědce. Jako první krok v novém komplexním přístupu Stellantis oznamuje, že na konci roku opustí Asociaci evropských výrobců automobilů ACEA.
 
Čtvrtý největší výrobce automobilů na světě a dvojka v Evropě svůj krok zdůvodňuje tím, že chce přejít od lobbingu k přímější interakci s občany a zájmovými skupinami. „Výzvy v oblasti životního prostředí, které před námi stojí, v kombinaci s rychle se vyvíjejícím obchodním prostředím vyžadují efektivní, globální a inkluzivní 360° přístup zahrnující každého, kdo chce přispět k budování udržitelné mobility,“ vysvětlil novou strategii generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares.
 
„Skupina Stellantis si klade za cíl vytvořit veřejné fórum, v němž se mohou přispěvatelé setkávat, aby diskutovali o klíčových problémech souvisejících s diskusemi o dekarbonizované mobilitě a identifikovali další kroky, které by bylo možné podniknout společně,“ uvedl Tavares. Důvod vzniku nového fóra vysvětluje: „Jde o přístup k čisté, bezpečné a dostupné mobilitě pro občany na celém světě.“
 
Podle anonymního znalce poměrů panuje v ACEA už delší dobu rozkol mezi německými výrobci a ostatními. Carlos Tavares byl do roku 2019 presidentem ACEA a ví, jak to funguje. A pokud získal souhlas Johna Elkanna opustit ACEA, tak jde o významný krok. To, co se prezentuje jako automobilová lobby, je k ničemu a vyústilo v Evropu, která sama sebe potápí množícími se zákazy. Budoucnost automobilu je v softwaru a v této oblasti jsou přeborníky Američané. To se odráží v návratu amerického automobilového průmyslu do popředí, jak je vidět u Tesly. Američané jsou prostě mnohem efektivnější! Tím Carlos Tavares pořádně rozkopal mraveniště. Spolu se zákazem spalovacích motorů to znamená velký průlom pro automobilový průmysl v Evropě.
 
Členství v ACEA je velmi drahé a každý ví, Carlos Tavares je „zabiják nákladů“. Zatím je těžké najít jakoukoliv mezeru v Tavaresově efektivitě řízení z hlediska řízení a schopnosti generovat zisk.
 
Fórum pro svobodu mobility, původně plánované na začátek roku 2023, spojí skupinu odborníků z různých oblastí. Činnost fóra plánuje a koordinuje odborná poradní rada zastupující různé zainteresované strany v oboru, včetně poskytovatelů mobility a technologií, politiků a vědců. Fórum je určeno k pořádání diskusí.
 
I když o tomto budoucím fóru Stellantisu a jeho skutečném způsobu fungování stále nevíme téměř nic, zdá se, že jeho vytvoření je přímou reakcí na chybějící výsledky ACEA, kterým ovšem nebylo možné zabránit. Impulsem se stal zákaz spalovacích motorů v nových autech, plánované na rok 2035 (ale ve skutečnosti nastane ještě dřív, s vědomím toho, že už žádný globální výrobce neinvestuje do vývoje spalovacích motorů).
 
Skupina Stellantis, zrozená fúzí Peugeot-Citroën a Fiat-Chrysler, zahrnuje značky Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Iveco, Lancia, Maserati, Abarth, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Mopar, Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall a DS.
 
Sdružení evropských výrobců automobilů se sídlem v Bruselu, známé pod svou francouzskou zkratkou ACEA, je od svého založení v únoru 1991 hlavní lobbistickou skupinou automobilového průmyslu v Evropské unii. Sdružuje 16 hlavních výrobců automobilů, nákladních automobilů, dodávek a autobusů na kontinentu.