name | autoweek.cz

Štíhlejší elektrická budoucnost Renaultu

Štíhlejší elektrická budoucnost Renaultu

15.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel skupiny Renault Luca de Meo představil plán Renaulution slibující oživení se zaměřením na elektromobilitu a výrobu menšího počtu ziskových modelů. Velké plány má nejen pro Renault, ale i značky Dacia, Lada a Alpine a nový program Mobilize.
Plán zaměřený na efektivitu a ziskovost, který představil generální ředitel Renaultu Luca de Meo, znamená výrazný odklon od dosavadní ambiciózní expanze, kterou před čtyřmi lety skupině Renault naordinoval její bývalý šéf Carlos Ghosn. V důsledku toho výroba automobilů do roku 2025 klesne na 3,1 milionu ze 4 milionů v roce 2019. S cílem dosáhnout vyšší zisk ve výši 2,5 miliardy eur si Renault klade za cíl zvýšit provozní ziskovost na 5 % do roku 2023.
 
„Stali jsme se většími, ale ne lepšími. Nyní se musíme řídit naše podnikání od zvyšování podílu na trhu směrem k ziskovosti,“ řekl k tomu de Meo a finanční ředitelka Clotilde Delbosová nový cíl skupiny upřesnila: „Cílem je prodávat lépe, ne prodávat více.“
 
Plán Renaulution má tři fáze:
- Vzkříšení (Résurrection), se do roku 2023 zaměří na zvýšení ziskovosti a generování hotovosti
- Renovace (Rénovation) přinese do roku 2025 oživení modelové nabídky, což přispěje k ziskovosti
- Revoluce (Révolution), která začne v roce 2025, posune ekonomický model skupiny směrem k technologiím, energii a mobilitě.
 
V rámci snahy o zvýšení efektivity bude Renault vyrábět vozidla s menším počtem sdílených platforem aby do roku 2023 snížil náklady o 600 eur na auto. Luca de Meo potvrdil, že zastavil 7 projektů, ale spustil 8 nových. Jeho cílem je zkrátit dobu vývoje nových modelů. Díky hloubkové reorganizaci by se tato doba měla zkrátit ze 4 na 3 roky. Do roku 2025 bude 80 % vozů skupiny postaveno na pouhých třech platformách místo současných 6. Rovněž dojde k racionalizaci počtu motorů - do roku 2025 skupina přejde z osmi rodin motorů na čtyři: hybridní zážehové E-Tech (ty se objeví i ve vozech Dacia), jednu vznětovou jen pro užitková vozidla, dvě elektrické a jednu s palivovými články.
 
Skupina je nově reorganizovaná do čtyř obchodních jednotek s minimálním vzájemným přesahem: Renault, Dacia-Lada, Alpine a Mobilize. Luca de Meo zdůraznil, že Dacia a Renault až příliš soupeří na stejné půdě a přehnaně se zaměřují na obyvatele měst. Za prioritu de Meo stanovil nabídku v segmentu kompaktních vozů, největším v Evropě, který by měl Renaultu umožnit prodávat dražší vozidla. Podle de Mea Renault zde příliš vyklidil pozice a přitom přinášejí vyšší míru zisku.
 
V rámci „Software République“ chce de Meo vytvořit centrum pro vývoj nových klíčových technologií od big data po kybernetickou bezpečnost. Významné při tom je, že Renault zde chce poskytnout potřebné technické zázemí pro spolupracující partnery. Připravuje se rovněž rozšíření spolupráce se společností Google pro připravované připojené služby, u nichž de Meo slibuje výrazný posun proti všemu, co dosud nabízí konkurence. „Proměníme se od automobilové společnosti pracující s technologiemi k technologické společnosti pracující s auty,“ prohlásil de Meo.
 
V oblasti elektromobility chce Renault zhodnotit svůj desetiletý náskok nad konkurencí. Připravuje i vybudování továrny na akumulátory ve Francii spolu s jedním z dodavatelů společnosti.
 
Pro značku Renault de Meo slíbil oživení pod heslem „Nová vlna“: „Značka bude ztělesňovat modernost a inovace v automobilovém průmyslu i mimo něj, například v energetických, technologických a mobilních službách.“ Luca de Meo se nechce vzdát internacionalizace Renaultu, ale značka zůstane přítomná jen na trzích, na nichž bude zisková. I nadále se chce zaměřovat na Latinskou Ameriku, Indii, Koreu a Rusko.
 
Do roku 2025 bude uvedeno 14 nových produktů, z nichž polovina bude s elektrickým pohonem. V roce 2025 by elektrický pohon měl představovat 30 % prodeje značky a hybridní pohony se systémem E-Tech přidají 35 %. Luca de Meo krátce ukázal nový koncepční vůz s elektrickým pohonem se vzhledem hlásícím se k legendárnímu modelu R5.
 
Dacia s novým logem zcela mění svou identitu. Po stránce technického vývoje a zvýšení synergií bude propojena s ruskou Ladou. Obě značky, vedené Denisem Le Votem, budou i nadále nabízet cenově dostupné produkty založené na osvědčených technologiích a zaměřené na zákazníky, kteří chtějí nakupovat chytře s důrazem na hodnotu za vydané peníze. Všechny vozy budou používat jedinou platformu CMF-B. Posunou se ale do segmentu C, což Dacia dokládá konceptem SUV Bigster větším než Duster, zatímco Lada v roce 2024 uvede na trh zcela novou generaci legendárního offroadu Niva.
 
Skupina spojí své úsilí v oblasti sportovních, exkluzivních a inovativních vozidel pod značku Alpine. Sem přejde subznačka R.S. i veškeré sportovní aktivity Renault Sport, přičemž jádrem projektu bude formule 1. Alpine se stane 100% elektrickou značkou, která přejde od nostalgie k avantgardě. Její nový šéf Laurent Rossi slíbil hned tři nové modely, přičemž nejméně na jednom z nich probíhá úspěšná spolupráce s Lotusem. Cílem je dosáhnout s Alpine do roku 2025 rentability včetně závodní činnosti.
 
Zástupkyně generálního ředitele a bývalá finanční ředitelka Clotilde Delbosová, která měla během de Meovy prezentace překvapivě velký podíl, představila novou obchodní jednotku s názvem Mobilize zaměřenou na „nové zdroje zisku“ z datových, mobilních a energetických služeb. Cílem je do roku 2030 touto formou podnikání generovat minimálně 20 % příjmů Renaultu. Oblast Mobilize se zaměří na čtyři typy elektromobilů - plně karosovaného nástupce vozítka Twizzy EZ-1, připomínajícího Citroën Ami, malé SUV Dacia Spring, sedan VTC/taxi a malé užitkové vozidlo na bázi konceptu Easy Flex. U těchto vozidel se chce Renault zaměřovat na carsharing, ale jak zdůraznila Delbosová, sdílení samotné nemůže být zdrojem zisku. Důležitou součástí činnosti Mobilize bude prodlužování životnosti vozů skupiny systémem jejich obnovy v tzv. Re-Factory.
 
V závěru prezentace dal Luca de Meo na dálku slovo svým protějškům Makotu Uchidovi z Nissanu a Takao Katovi z Mitsubishi aby ukázal důležitost vazeb v Alianci. Rovněž poděkoval týmu 40 lidí, kteří se podíleli na zpracování plánu Renaulution. To vše, spolu s výraznou rolí Clotilde Delbosové zejména v závěrečných otázkách a odpovědích, podtrhlo nový styl Renaultu výrazně odlišný od dřívějších sebestředných „One man show“ Carlose Ghosna.