name | autoweek.cz

Suzuki Swift nové generace – ještě lepší jízdní vlastnosti

Suzuki Swift nové generace – ještě lepší jízdní vlastnosti

13.09.2010 | Antonín Matějka | Aktuality

První modely Swift se na trhu objevily v roce 1983 a již tehdy si je zákazníci oblíbili pro jejich spolehlivost, snadnou ovladatelnost a výkonnost. Doposud se na celém světě prodaly 4 miliony těchto kompaktních vozů.

V současné době se Swift vyrábí v sedmi závodech a prodává se více než sto zemích po celém světě, takže je celkem jasné, že v daném segmentu patří mezi nejoblíbenější a zároveň komerčně nejúspěšnější globální modely. Předchozí generace Swiftu, ověnčená mnoha mezinárodními oceněními, mimo jiné 23 tituly „Auto roku“ udělenými v 19 zemích, dokonce patřila k prodejním bestsellerům v segmentu kompaktů, za což vděčila nejen svým mimořádným dynamickým vlastnostem, ale zejména nesmírně zdařilému, sportovně laděnému designu. Nedávno představená, v pořadí již čtvrtá generace modelové řady Swift bezprostředně navazuje na tu minulou, její hlavní devizou je opět výrazný, dynamický styling a vynikající jízdní parametry v městském i mimoměstském provozu.

Design karoserie nového Swiftu je velice expresivní, proporčně vyvážený a zároveň vysoce elegantní ze všech úhlů pohledu. Navíc v sobě skrývá určitou agresivitu a nadčasovost, která již nemá daleko ke klasice modelů MINI. Snad právě proto stylisté japonské značky v případě nové generace Swiftu tolik neexperimentovali a ponechali vozu osvědčenou siluetu s krátkými převisy, originálním, opticky odlehčeným C-sloupkem a aerodynamickými bočními liniemi. Co se ovšem podstatně změnilo, jsou vnější rozměry vozu. Do délky „narostl“ nový Swift ve tří- i pětidveřovém provedení o celých 9 centimetrů, zvětšen byl i rozvor (+5 cm) a rozchod kol vpředu a vzadu, což se pochopitelně odráží nejen v rozhodnějším „postoji“ automobilu na silnici, ale i v jeho jistějším chování v zatáčkách a lepší směrové stabilitě ve vyšších rychlostech. Jízdní vlastnosti jsme si mohli ostatně sami vyzkoušet během prvních testovacích jízd na silnicích a dálnicích v okolí Mnichova. První dojmy za volantem jsou více než přesvědčivé, nový Swift je nesmírně obratný, přesně vede zvolenou stopu a poskytuje bezprostřednější kontakt řidiče s vozovkou než jeho předchůdce. Za to vděčí především novému, tužšímu řízení s variabilním převodovým poměrem a úpravám na zavěšení předních i zadních kol, které zvyšují zejména příčnou stabilitu vozu v prudce projížděných zatáčkách a jeho schopnost pohlcovat i větší příčné a podélné nerovnosti.

Interiér nové generace Swiftu je rovněž moderní a svým způsobem dotváří sportovní charakter vozu. To platí především o perfektně ergonomicky zpracované přístrojové desce s přehledným středovým panelem, tříramenném multifunkčním volantu a předních sedadlech s vynikající boční oporou a přirozeně tuhým sedákem. Dá-li se interiéru něco vytknout, tak je to snad jen velikost zavazadlového prostoru, který v základní konfiguraci sedadel nabízí průměrný objem 211 litrů. Na druhou stranu je nutno brát v potaz, že nový Swift není typický rodinný automobil na dlouhé cesty po Evropě, nehledě na to, že po sklopení zadních dělených sedadel se přepravní kapacita vozu zvýší více než čtyřnásobně.

Nový zážehový motor o objemu 1,2 litru s variabilním časováním ventilů VVT  splňující emisní normu Euro V disponuje slušnými výkonovými charakteristikami (největší výkon 69 kW, největší točivý moment 118 N.m) a ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou poskytuje vozu dostatečnou dynamiku a největší rychlost. S temperamentním projevem šestnáctistovky původní verze Swift Sport (o produkci jejího nástupce údajně ještě není rozhodnuto) se sice tento čtyřválec nemůže srovnávat, běžný řidič však ocení jeho pružnost ve vyšších otáčkách a výrobcem garantovanou kombinovanou spotřebu benzinu 5,0 l/100 km, kterou lze ještě o „desetinku“ litru snížit volitelným příplatkovým zařízením Auto Stop Start System.

Nový Swift se na českém trhu začne prodávat v polovině října a již dnes je jasné, že bude patřit ve svém segmentu mezi technicky a cenově nejatraktivnější vozy. Jeho přitažlivost jistě zvýší i sedm airbagů a stabilizační systém ESP v základní výbavě. Druhá varianta pohonné jednotky – vznětový agregát 1,3 l DDiS  o výkonu 55 kW (190 N.m) se u nás objeví později.