name | autoweek.cz

Tajemné koncepty pro Frankfurt

Tajemné koncepty pro Frankfurt

22.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

S blížícím se datem autosalonu ve Frankfurtu se objevují předběžné informace o připravovaných vozech. Některé vyvolávají úvahy o tom, co se za nimi vlastně skrývá. Příkladem jsou Yo-concept společnosti Yo-Motor či SUV tajemné firmy Eterniti Motors.

O projektech ruského projektu Yo-Motor společností Oneksim a Yarovit jsme psali už několikrát. Společnost bez zkušeností s výrobou osobních aut se představila v prosinci 2010. Už od jara 2012 by vozy vyráběné v St. Petěrburku měly vyrazit na ruské silnice, přičemž veškerá produkce je objednaná na deset let dopředu. A aby to nebylo pro jejich tvůrce tak snadné, připravuje se pro ně hybridní pohon s prodlouženým dojezdem umožněným pomocí generátoru poháněného spalovacím motorem a superkondenzátorem. Připravují se rovnou tři verze Yo-mobilů: hatchback, crosscoupé a van.

Na stejném základě vytvořil designér společnosti Andrej Trofimčuk Yo-concept, studii \"ekologického vozidla pro aktivní řízení\", s níž se Yo-Motor uvede ve Frankfurtu. Zveřejněné obrázky působí stejně pochybně, jako celý projekt Yo-Motor.

 

Druhý koncept působí ještě tajuplněji. Neznámá firma Eterniti Motors z Londýna rozeslala novinářům po světě informaci o vstupu na trh s luxusním SUV. Vůz by se podle připojeného videa měl zřejmě jmenovat Hemera a je údajně postaven na bázi už existujícího modelu.

V britském tisku zpráva vyvolala hrdé nadšení nad snahou o obnovu dávné slávy britského automobilového průmyslu. Přitom se nikdo nezamyslel nad tím, jak je možné v Londýně skrýt existenci nové automobilky, stejně tak jak se mohlo podařit angažovat nemalý počet odborníků aniž by to někdo zaregistroval. Vždyť navrhnout vysocevýkonné luxusní SUV není nic snadného ani když se vezme za základ už hotové auto.

Zarážející je už jméno Eterniti, které je svou podobností s Infiniti vysloveně ve stylu čínských napodobenin exkluzivního značkového zboží (infinity = nekonečno, eternity = věčnost). Vysvětlení se občas nachází. Infiniti je ve spojení s týmem F1 Red Bull Racing. Ten nedávno informoval o tom, že připravuje speciální verze vozů Infiniti a v budoucnu hodlá vyrábět i vlastní auta po vzoru McLarenu. Jenže dohoda mezi Red Bull Racingem a Infiniti byla uzavřena teprve před několika měsíci a není moc pravděpodobné, že by za tak krátkou dobu vzniklo auto, jímž by se obě partneři chtěli prezentovat na veřejnosti. Zvlášť když od počátku naznačovali, že první plody spolupráce se představí až za několik let. Navíc je nelogické, aby Infiniti a především marketingový expert Red Bull takovýto projekt skrývali pod jménem Eterniti. Ostatně vedení Infiniti se na přímý dotaz od projektu jednoznačně distancovalo.

Naši kolegové u TTAC a carbuzz si dali práci, aby zjistili, co se skrývá za e-mailovými kontakty na internetových stránkách Eterniti Motors. To je dovedlo ke dvěma nezávislým servisům Ferrari. Uváděné kontaktní jméno Joyce Wang zase směřuje k investiční skupině Investment Group prodávající ve dvou prodejnách v Číně vozy Aston Martin. (Uvedené kontakty se po zveřejnění článku v TTAC z www.eternitimotors.com vytratily...)

K tomu TTAC přidávají ještě jednu zajímavou úvahu. Většina britského tisku se shoduje na tom, že skica vozu ukazuje na základ v Porsche Cayenne. TTAC proto připomínají, že přestavbou tohoto vozu se zabýval Uwe Gemballa. Ten chtěl své auto nabídnout v Číně. Jenže zjistil, že jeho partner má zájem jen o okopírování některých dílů karoserie aby vůz mohl vyrábět sám. Poté Gemballa odjel do JAR a v Pretorii byl zastřelen, což se všeobecně spojuje s jeho spoluprací s Radovanem Krejčířem (Krejčíř z tohoto činu ale nebyl obviněn).