name | autoweek.cz

Také Polsko chce vyrábět vlastní elektromobily

Také Polsko chce vyrábět vlastní elektromobily

30.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Je pozoruhodné, jak elektromobilita dokáže vzbudit dojem, že nemůže být nic jednoduššího, než začít vyrábět a prodávat vozidla s elektrickým pohonem - i bez prodejní a servisní sítě. Další z mnoha podobných projektů se nyní přihlásil z Polska pod značkou Izera.
Polsko je další zemí, která chce vyrábět vlastní elektromobily. Společnost ElectroMobility Poland (EMP) už představila první designové studie SUV a hatchbacku, jejichž výroba z má být zahájena ve třetím čtvrtletí 2023 pod značkou Izera. Více než polovina komponent se má vyrábět v Polsku.
 
Místo pro továrnu se zatím hledá - nejpravděpodobnější je jižní Slezsko, kde je dostatek lidí se zkušenostmi z automobilového průmyslu v České republice (mj. z HMMC v Nošovicích). Stavba továrny má začít na přelomu třetího a čtvrtého čtvrtletí 2021. V počáteční fázi v ní bude zaměstnáno 3500 lidí, ale postupně má tento počet narůstat.
 
Podobu vozu navrhlo italské studio Torino Design. Elektricky poháněné SUV a kompaktní hatchback budou primárně určeny pro domácí trh a tomu mají odpovídat i ceny. Ředitel projektu Piotr Zaremba tvrdí, že hatchback bude levnější než srovnatelné vozy se spalovacími motory. Těžko říci, zda jde o vědomé klamání nebo odtržení od reality.
 
Podobnost SUV s Jaguarem I-Pace asi nebude náhodná, protože konzultantem projektu je dlouholetý designér Jaguaru Tadeusz Jelec. Nabízet se budou dvě velikosti akumulátorů, přičemž nejvyšší plánovaný dojezd se uvádí 400 km.
 
Za projektem stojí několik státních energetických společností. Náklady až do zahájení výroby se odhadují na více než miliardu eur. Zatím EMP vynaložila 7 milionů eur na výrobu dvou prezentovaných prototypů.
 
Ředitelka projektové kanceláře ElectroMobility Poland Małgorzata Królak zdůraznila, že „Izera je velkou příležitostí pro polskou ekonomiku. Automobilový průmysl je druhým největším průmyslovým sektorem v zemi a vytváří 8 % národního HDP. Polsko je navíc největší zemí v Evropě bez vlastní automobilové značky. To by již do budoucna nemělo platit.“
 
Jméno Izera je inspirováno polským jménem řeky Jizery, přítokem Labe v česko-polském příhraničí.