tavares tvrdě kritizuje strategii eu pro elektromobily | Aktuality | autoweek.cz

Tavares tvrdě kritizuje strategii EU pro elektromobily

Tavares tvrdě kritizuje strategii EU pro elektromobily

20.01.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Šéf Stellantisu Carlos Tavares se v rozhovoru nevyhýbal ostré kritice EU: „Žádná tvůrčí svoboda pro výrobce a přitom pochybný příspěvek k ochraně klimatu. Až za pár let bude možné pochopit sociální a environmentální dopady závodu za elektromobilitou.“
Šéf společnosti Stellantis Carlos Tavares v rozhovoru pro Handelsblatt a Corriere della Sera ostře kritizoval strategii EU pro elektromobily: „Politické pokyny výrobcům neposkytují žádnou tvůrčí svobodu pro přinášení jiných kreativních nápadů. Elektrický pohon je o 50 % dražší než spalovací motory a zvyšuje ceny nových aut. Zvyšuje se tak riziko, že si střední třída už nebude moci kupovat auta za 30 000 a víc eur a státní kasa bude přetížená. Eliminace zvýšení nákladů o 50 % u elektricky poháněných vozidel znamená zvýšení produktivity za pět let průměrně o 10 % ročně, jenže automobilový průmysl v Evropě dosahuje mezi 2 % a 3 %.“
 
„Samozřejmě respektujeme zákony, a proto budeme bojovat za to, abychom byli nejlepší s faktory, které nám jsou dány nebo vnuceny. Ale elektrifikace je technologie, kterou zvolili politici, ne průmysl,“ říká nekompromisně Tavares.
 
Šéf druhého největšího automobilového koncernu v Evropě po Volkswagenu zpochybnil pozitivní přínos elektromobilů pro ochranu klimatu: „Až za 10 nebo 15 let uvidíme, jaké výsledky skutečně elektrifikace přinese ve snižování emisí skleníkových plynů. Musíte mluvit o CO2 stopě výroby akumulátorů, protože s evropským energetickým mixem musí elektromobil nejprve ujet 70 000 kilometrů, aby kompenzoval špatnou CO2 bilanci výroby akumulátorů. Výkonné hybridní modely by přinesly okamžitou výhodu v redukci emisí CO2 jako rychlejší a levnější varianta.“
 
Carlos Tavares se vyslovil k dotacím na elektromobily: „Je nutné mít 100% elektricky poháněná vozidla, která si střední třída nemůže dovolit, a zároveň žádat vlády, aby dále zvyšovaly svůj rozpočtový deficit tím, že na tato auta poskytují pobídky? Pokud budou elektromobily dotovat dalších pět let, pak to možná může fungovat a nedostaneme se do větších sociálních problémů. Bez postupného přechodu budou sociální důsledky vážné. A nejsme sami: máme kolem sebe celou strukturu dodavatelů, kteří musí jednat stejně rychle jako my. Pochybuji ale, že vlády mohou nadále dotovat prodej elektrických vozidel na současné úrovni, protože to není finančně udržitelné. To je vážné téma pro společenskou diskusi, kterou bych chtěl vést, ale zatím ji nikde nevidím.“