name | autoweek.cz

Thierry Bolloré do čela Jaguar Land Rover

Thierry Bolloré do čela Jaguar Land Rover

28.07.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Thierry Bolloré nehledal nové zaměstnání dlouho. Bývalý šéf Renaultu se má postavit do čela skupiny Jaguar Land Rover, kde nahradí Ralfa Spetha.
Thierry Bolloré v lednu 2019 přišel do vedení skupiny Renault jen pár měsíců po náhlém odchodu Carlose Ghosna. Jenže velmi brzy narazil na některé překvapivé zákulisní informace o mnoha střetech zájmů a boji o moc ve vedení aliančního partnera Nissanu. Na základě toho museli někteří vedoucí pracovníci Nissanu rezignovat. Jenže to současně urychlilo Bollorého odchod, protože krátce po té, už v říjnu, musel svůj post ve vedení skupiny Renault opustit.
 
Neuběhl ani rok od chvíle, kdy byl Thierry Bolloré zbaven funkce v čele Renaultu a už se objevuje na jiném důležitém místě - byl jmenován generálním ředitelem skupiny Jaguar Land Rover. Této funkce se ujme 10. září, kdy nahradí Ralfa Spetha, který v JLR převezme funkci viceprezidenta. Speth vedl JLR déle než deset let od doby, kdy anglickou firmu získal mamutí indický koncern Tata Group.
 
Bollorého úkol nebude snadný - vyvést JLR z následků koronavirové krize a vrátit jej k ziskovosti. JLR byl zasažen obzvláště tvrdě když byl letos v zimě nejprve přerušen prodej v Číně, poté přišlo umrtvení prodeje po celé Evropě a nakonec upadl do chaosu i třetí klíčový trh společnosti v Severní Americe. Už v roce 2019 musel JLR snížit počet zaměstnanců, což mu pomohlo vrátit se k zisku. Jenže jakmile udeřila pandemie, propadl se za fiskální rok, končící 31. března 2020, do ztráty před zdaněním ve výši 422 milionů liber. Společnost proto již podnikla nezbytné kroky k řešení krize, včetně dohody o půjčce ve výši 550 milionů liber od čínských bank a dalšího snížení počtu zaměstnanců. Také jedná s britskou vládou o možné podpoře.
 
Thierry Bolloré strávil 30 let v největších francouzských společnostech - před Renaultem to byly mj. Faurecia a Michelin. Nyní přebírá firmu, která ve fiskálním roce 2019/20 vyrobila lehce přes 500 000 automobilů. Má před sebou řadu úkolů, včetně toho, jak zacházet se značkou Jaguar, která zdaleka nedosahuje úspěšnosti Land Roveru, jak urychleně elektrifikovat modelovou nabídku, ale také jak čelit potenciálním důsledkům nekontrolovaného Brexitu pokud budou proti britskému dovozu ze strany EU zavedeny obchodní překážky.
 
„Tata Group uznává a vysoce oceňuje budoucí potenciál společnosti Jaguar Land Rover. Proto je tato společnost ústředním bodem naší globální činnosti v oblasti automobilového průmyslu - přítomnosti, kterou v následujících letech hodláme rozvíjet,“ říká předseda JLR Natarajan Chandrasekaran.