tisíce demonstrantů ve frankfurtu (aktualizováno) | Aktuality | autoweek.cz

Tisíce demonstrantů ve Frankfurtu (aktualizováno)

Tisíce demonstrantů ve Frankfurtu (aktualizováno)

16.09.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Tisíce demonstrantů pochodovaly v před vstupy do areálu autosalonu IAA ve Frankfurtu a požadovaly zákaz spalovacích motorů a přechod na ekologická vozidla, zatímco automobilky na výstavě prezentují takřka výhradně jen elektrifikovaná vozidla a ohlašují další plány čisté mobility.
Demonstranti s jízdními koly protestovali proti automobilům poškozujícím klima blokováním vchodů na Mezinárodní autosalon IAA 2019 ve Frankfurtu nad Mohanem, který se otevřel veřejnosti. Policie uvedla, že se pochodu zúčastnilo asi 15 000 lidí, organizátoři tvrdí, že jich bylo 25 000, přičemž městem projelo kolem 18 000 cyklistů.
 
Protesty vyzývají německé automobilky, aby urychlily přechod na elektrická a vodíková vozidla. Výrobci automobilů v příštích třech letech investují přibližně 40 miliard eur do vývoje alternativních pohonů ve snaze napravit pošramocenou pověst automobilového průmyslu po aféře Dieselgate z roku 2015, kdy se Volkswagenu prokázalo podvádění při měření emisí. Německé společnosti Volkswagen, Daimler a BMW předpokládají, že do 10 let bude přibližně polovina jimi vyráběných vozidel bezemisích.
 
Demonstranti se zaměřovali především na SUV, která vnímají jako symbol znečišťování ovzduší, pro nějž nemá být ve městech místo. Aktivisté ze skupin Greenpeace a Přátelé Země spolu s cyklisty a hnutím Sand im Getriebe požadovali, aby Německo podniklo radikální kroky ke snížení počtu aut na silnicích, přičemž volali po úplném zákazu SUV a dalších velkých vozidel. Někteří demonstranti ve Frankfurtu vyzývali německou vládu, aby šla ještě dál a zakázala všechna auta v městských centrech. Rovněž požadují, aby Německo investovalo miliardy eur do železniční sítě a naplánovalo odchod od spalovacích motorů podobně, jako bylo rozhodnuto ukončit výrobu energie z uhlí.
 
Při oficiálním otevíracím ceremoniálu kancléřka Angela Merkelová slíbila automobilkám pomoc pro rozšiřování elektromobility podporou budování potřebné infrastruktury. Poté konzervativci Merkelové a jejich koaliční partneři ze sociální demokracie jednali o balíčku opatření, u nichž se očekává, že urychlí německé ambice zdvojnásobit podíl elektrické energie získávané z obnovitelných zdrojů na 65 % do roku 2030. Konkrétní opatření, která budou velmi drahá, má vláda představit 20. září.
 
Vlna rekordních teplot a vysychající Rýn motivují v Německu debatu o klimatu a pozdvihly ekologickou stranu Zelených na druhé místo v předvolebních průzkumech. Německo se zavázalo do roku 2030 snížit emise CO2 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Na konci letošního roku se však sníží produkce CO2 pouze o 30 %, přičemž emise z dopravy neustále rostou.
 
„Jsme uprostřed klimatické krize a automobilový průmysl vydělává peníze ničením životního prostředí,“ uvedl odborník na dopravu v Greenpeace a jeden z organizátorů akce Marion Tiemann.
 
„Dost bylo politiky, která upřednostňujíe auta v našich městech. Chodci a cyklisté musí dobýt městské prostory, které nám patří,“ prohlásil představitel německých Přátel Země Ernst-Christoph Stolper.
 
„Naše zpráva pro výrobce automobilů zní: Přestaňte prodávat SUV. Jsou to zabijáci klimatu,“ říká Juergen Resch z ekologické skupiny Deutsche Umwelthilfe, která podala žalobu na německá města, kde znečištění NOx překračuje zákonné limity.
 
Navzdory požadavkům na klid napětí v Německu roste. Před několika dny se aktivisté v oblasti změny klimatu v Berlíně setkali se zástupci německých automobilek v neobvykle nepřátelské debatě a poté odmítli účast na diskuseích během autosalonu ve Frankfurtu.
 
Atmosféru proti automobilům ještě víc podnítila nedávná tragická nehoda, když v Berlíně na ulici řidič zjevně ztratil kontrolu nad vozem Porsche Cayenne a zabil čtyři chodce včetně tříletého chlapce. Tato tragédie vyvolala debatu o tom, že by města měla zakázat vjezd velkých SUV „podobných tankům“ do svých ulic.
 
Podle sdružení výrobců automobilů VDA je ve výrobě automobilů nebo automobilových dílů v Německu zaměstnáno 820 000 lidí.

Blokády na IAA byly z velké části pokojné. Demonstranti seděli na schodech před hlavním vchodem a odpoledne ho učinili neprůchodným. Přístup dalšími vchody byl pro návštěvníky hodně stísněný a nepohodlný. Přesto došlo k 88 přestupkům, při nichž musela zasahovat policie, která zadržela 26 osob. Důvodem byly především chybějící doklady totožnosti. Kromě toho byla zahájena tři trestní řízení pro podezření z porušení zákona o shromažďování.