name | autoweek.cz

TOGG C-SUV - první elektrické SUV z Turecka

TOGG C-SUV - první elektrické SUV z Turecka

28.12.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nevíte co je to TOGG? Dosud se zdálo, že konsorcium Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu je jen o tématem tiskových zpráv. Nyní se ale tento sen presidenta Erdogana zhmotnil, protože turecká společnost představila C-SUV a sedan - první elektricky poháněné automobily pocházející z Turecka.
Turecká iniciativa pro automobily Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) v tureckém IT údolí Gebze za osobní přítomnosti presidenta Recepa Tayyipa Erdogana představila prototyp C-SUV v podobě připravené pro sériovou produkci a studii kompaktního sedanu. Obě vozidla mají plně elektrický pohon s akumulátory (BEV).
 
Chytré C-SUV
Uvedení modelu C-SUV na trh v roce 2022 se TOGG stane prvním evropským netradičním výrobcem elektrických automobilů v Evropě. Kromě toho ale půjde i o „chytrý“ automobil s těmi nejlepšími komunikačními systémy. A nejen to - podle tiskových informací bude značně překračovat standardy třídy kompaktních vozů s nejdelším rozvorem náprav, nejprostornějším interiérem, skvělým zrychlením a přitom s nejnižšími celkovými náklady na vlastnictví vozidla.
 
TOGG se bude nabízet s možností volby ze dvou velikostí lithio-ionových akumulátorů: pro dojezd 300 km nebo 500 km. V základní verzi bude jediný trakční elektromotor s výkonem 147 kW (200 k) u zadní nápravy pohánět jen zadní kola. Výkonnější verze získá dva trakční elektromotory - jeden na přední nápravě a druhý vzadu - s celkovým výkonem 295 kW (400 k) a pohonem všech kol. Základní verze zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,6 s, výkonnější za pouhých 4,8 s. Rychlé nabití na 80 % kapacity akumulátorů má trvat jen kolem 30 minut.
 
Platforma pro semiautonomní jízdu
Platforma vozidla i platforma pro konektivitu jsou plně dílem konstruktérů TOGG. Vozidlo je navrženo s využitím modulární koncepce. Asistenční systémy, zahrnující mj. Slow Traffic Pilot, umožní autonomní jízdu na úrovni 2+, budou aktualizovány na dálku. Flexibilní architektura umožní plynulý přechod na úroveň autonomní jízdy 3. Konektivita bude připravena na využití technologie 5G.
 
Moderní tvary kompaktního SUV byly navrženy vlastním designérským týmem, v němž působí i legendární designér Murat Günak, ve spolupráci s Pininfarinou. Konstrukce a umístění světlometů dávají vozidlu pronikavý vzhled, zatímco chromové detaily, které lemují přední mřížku, zdůrazňují prestižní vzhled. Design byl inspirován tureckou kulturou, takže mřížka chladiče a ráfky kol nesou stylizovanou interpretaci designu tulipánů.
 
Nový koncept ovládacích prvků
Interiér prototypu ukazuje pečlivě vybrané stylové a vysoce kvalitní materiály i nejmodernější technologie. Široký displej infotainmentu podporuje přeměnu automobilu v inteligentní životní prostor tím, že oslovuje nejen řidiče, ale všechny cestující. Unikátně řešená středová konzole vyniká jako jeden z nejdůležitějších funkčních prvků interiéru na němž jsou umístěny voliče jízdních režimů a elektronické parkovací brzdy.
 
Prostor pro řidiče připomíná pilotní kabinu letadla s ovládáním dotykovou obrazovkou. Uživatelsky zaměřený design rozhraní s dotykovou obrazovkou podporuje minimalistický design interiéru. Pomocí hlasových příkazů se usnadní ovládání a nahradí se většina ovládacích prvků. Holografický asistent nabídne unikátní 3D zobrazení s využitím virtuální reality. Turecký automobil tak dokazuje, že i špičkové technologie lze prezentovat a využívat velmi jednoduše.
 
Automobilová velmoc Turecko
Turecko je velkým exportérem osobních automobilů do Evropy. Vyrábějí se zde ve společných podnicích se značkami Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota a Hyundai. V říjnu Volkswagen uvedl, že odkládá konečné rozhodnutí o tom, zda postaví v Turecku novou automobilku pro výrobu vozů Volkswagen a Škoda pod tlakem mezinárodní kritiky v důsledku turecké vojenské operace v Sýrii.
 
Konsorcium Turecká iniciativa pro automobily TOGG (Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu) bylo založeno v polovině roku 2018 pěti průmyslovými skupinami Anadolu Group, BMC, Kok Group, operátorem mobilních telefonů Turkcell a Zorlu Holding, což je mj. výrobce televizorů Vestel.
 
Projekt, do něhož má být nainvestováno 22 miliard lir (3,7 miliardy dolarů), je dlouhodobým cílem prezidenta Tayyipa Erdogana a jeho vládnoucí strany AK jako demonstrace rostoucí hospodářské síly země. Erdogan plány na výrobu vlastních automobilů v Turecku zveřejnil v listopadu 2017, kdy slíbil do roku 2021 zahájení výroby automobilů kompletně navržených a vyráběných kompletně v Turecku.
 
Továrna TOGG v Burse
Projekt získal státní podporu, mj. velké daňové úlevy. V jeho rámci se má vybudovat výrobní závod v automobilovém centru Bursa v severozápadním Turecku na pozemku dříve vlastněném armádou. Zaměstnáno zde bude 4300 lidí. Vláda projekt podpoří i tím, že do roku 2035 koupí 30 000 vozidel. President Erdogan slíbil potřebnou nabíjecí infrastrukturu na celostátní úrovni do roku 2022. Při slavnostním ceremoniálu dodal, že cílem je vozy nejen prodávat na domácím trhu, ale chce, aby se stal TOGG stal globální značkou exportující do celého světa počínaje Evropou.
 
Generálním ředitelem společnosti TOGG je bývalý výkonný ředitel společnosti Bosch Gurcan Karakas a provozním ředitelem bývalý generální ředitel společnosti General Motors Korea Sergio Rocha. Vyrábět se bude pět modelů - kompaktní SUV, sedan, hatchback a MPV a malé SUV. Výroba kompaktního SUV má začít v roce 2022. Plánovaná produkce je až 175 000 elektricky poháněných vozidel ročně.