name | autoweek.cz

Toyota Corolla nejprodávanějším autem světa

Toyota Corolla nejprodávanějším autem světa

22.01.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Toyota byla zároveň nejprodávanější značkou na světě s 8,06 milionu vozů, což představuje tržní podíl 10,1 %. Globálnímu trhu v roce 2020 opět kralovala skupina Volkswagen.
Celosvětový žebříček výrobců osobních vozidel v roce 2020 opět uvádí skupinu Volkswagen na vrcholu, když skupina Hyundai-Kia na 4. místě vykázala nejmenší ztrátu v době koronakrize. Postavení nejprodávanější značky si upevnila Toyota.
 
Nejprodávanější vozy světa
Nejprodávanějším automobilem na světě byla loni Toyota Corolla s prodejem 1 134 262 vozů, což je pokles o 8,8 % oproti roku 2019. Celosvětovou oblíbenost značky Toyota potvrzuje model RAV4 na druhém místě, který navíc jako jeden z mála vozů zaznamenal navzdory koronavirové pandemii loni růst. Jeho prodeje stouply o 1,9 % na 971 516 prodaných aut.
 
Neoddiskutovatelným vedoucím vozem na trhu pick-upů zůstává Ford F-Series, i když 98 % jeho celkového prodeje registrujeme v USA a Kanadě. V roce 2020 zaznamenal 968 179 registrací.
 
Po umístění na stupních vítězů najdeme Hondu CR-V se 705 651 prodanými vozy (-13,2 %), která předstihla Hondu Civic s 697 945 (-16,3 %). Další nejprodávanější pick-upy si prohodily pořadí, když Chevrolet Silverado s prodejem 637 750 kusů (podíl 11,1%) předstihl Ram s 631 593 prodanými jednotkami.
 
Následují Volkswagen Tiguan s 607,121 (-18,8 %), Toyota Camry s posunem o jedno místo vzhůru a prodejem 592 648 vozů (-13,2 %), nejvíce rostoucí model Nissan Sylphy, který se posunul o 7 míst nahoru s 544 376 vozy, což znamenalo největší růst v žebříčku (+ 14,4 %), Volkswagen Golf, který si pohoršil o dvě místa s 492 262 prodanými vozy (-28,6 %), Volkswagen Lavida se 463 804 jednotkami (-13 %) a Hyundai Tucson se 462 110 jednotkami (-14,6 %).
 
Čtvrtý nejúspěšnější pick-up, král pouště Toyota Hilux, dosáhl prodej 323,287 vozů, ale na rozdíl od předchozích tří modelů je distribuován na 140 různých trzích a dominuje celým oblastem v Africe, Jižní Americe a na Středním východě.
 
Globální hodnocení automobilových značek
V roce 2020 značka Toyota prodala 8,06 milionu vozidel, když během krize Covid-19 zvýšila svůj náskok na značku Volkswagen. Toyota byla, společně se značkami Kia, Mercedes a BMW, jednou z nejméně poškozených pandemií koronaviru z první desítky. Proti předchozímu roku ztratila 12,2 %. V posledních letech se její podíl na trhu pohyboval mezi minimem 9,2 % (v letech 2016 a 2017) a maximem 10 % (v roce 2019) až nyní dosáhla novou rekordní úroveň 10,1 %. Toyota těží ze strategie soustředění všech sil do jediné globální značky, zatímco jiní výrobci nabízejí sestavu různých značek s cílem pokrýt více zákaznických segmentů, Toyota má jen minimální diverzifikaci s Lexusem v luxusním segmentu a Daihatsu v malých nízkonákladových vozidlech.
 
Volkswagen na druhém místě ztratil během krize Covid-19 terén kvůli své velké závislosti na čínském trhu, který představuje více než 40 % jeho celosvětového prodeje. Německá značka prodala 5,73 milionu vozidel (-16,8 %) a dosáhla tržní podíl 7,1 %, což znamená pokles o 0,4 %.
 
Za ním si Honda vybojovala 3. místo s 4,33 milionu vozů (-14,1%), když předstihla Ford, který hlásí prodej 4,18 milionu vozů (-18,3 %), následovaný Nissanem s 3,80 milionu vozů (-19,5 %). Na 6. místě vykázal Hyundai 3,71 milionu dodaných vozů (-15,22 %). Následuje Chevrolet s historicky nejhorším výsledkem 2,96 milionu prodaných vozů a poklesem o 22,4 %. Naopak Kia dodala 2,69 milionu vozů s minimální meziroční ztrátou o 4,6 %. První desítku doplňují Mercedes s 2,43 milionu vozů (-8,4 %) následovaný BMW hlásícím 2,05 milionu vozů (-8,4 %).
 
Hvězdou roku však byla Tesla. Americká značka poskočila na 39. pozici s 538 038 prodanými jednotkami a bezkonkurenčním meziročním růstem +46,2 %. Překonala tak svůj cíl, který si stanovila, tedy prodat 500 000 vozidel za rok.
 
Největší výrobci automobilů
V roce 2020 byla skupina Volkswagen na vrcholu trhu s prodejem 9,31 milionu vozů (-14,5 %) když dosáhla podíl na trhu 11,6 %. V posledních letech těží ze skvělého globální pokrytí a velmi dobrého spravování portfolia značek.
 
Na druhém místě se umístila skupina Toyota Group, zahrnující i značku Lexus, která v roce 2020 zaregistrovala 8,90 milionu vozidel a přes meziroční pokles prodeje o 12 % zvýšila svůj tržní podíl o 0,1 % na 11,1 %.
 
Třetí místo obsadila aliance Renault Nissan se 7,95 milionu prodaných vozů (-20,5 %), ovšem jedná se o alianci dvou nezávislých společností, přičemž Nissan zahrnuje i značku Mitsubishi.
 
Skupina Hyundai, tedy Hyundai a Kia, úspěšně drží 4. místo, protože její mateřská země Jižní Korea úspěšně reagovala na propuknutí koronaviru. Dosáhla prodej 6,52 milionu vozů, takže s meziročním poměrem -10,4 % vykázala nejlepší výsledek z vedoucí desítky.
 
Koncern General Motors v roce 2020 zůstal na 5. místě když ztratil 13,2 % a prodal 6,26 milionu kusů. Ještě v roce 2010 byla americká skupina největším producentem automobilů na světě, když po celá desetiletí vedla žebříček díky obrovskému portfoliu značek. Většina prodeje GM však byla nerentabilní až se tento gigant dopracoval k bankrotu. V posledním desetiletí proto společnost GM omezila globální pokrytí i nabízených značek, když se orientuje především na Severní Ameriku.
 
Honda Motor na 6. místě prodala 4,50 milionu vozů (-14,1 %) a Ford na 7. místě s 4,15 milionu (-18,3 %).
 
Nově vytvořená společnost Stellantis, spojuje společnosti F.C.A. a P.S.A., které se v loňském roce objevují na 8. a 9. místě s prodejem 3,90 milionu (-16,8 %) resp. 2,91 milionu vozů (-22 %). Jejich spojením Stellantis zaujme podíl 8,5 % globálního trhu a stane se čtvrtým největším výrobcem světa.
 
Vedoucí desítku uzavírá Daimler s prodejem 2,55 milionu vozů (-12,2 %).