name | autoweek.cz

Toyota Gazoo TS050 Hybrid pro supersezonu

Toyota Gazoo TS050 Hybrid pro supersezonu

21.04.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tým Toyota Gazoo Racing nastoupí do mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC v supersezoně 2018-19 s vylepšeným závodním speciálem TS050 Hybrid jako jediný tovární tým v nejvyšší kategorii LMP1.

Předsezónní program zahrnoval najetých 21 000 km v rámci čtyř třídenních testů a ve třicetihodinovém úvodním testu. Tým Toyota Gazoo Racing přitom nacvičoval i řešení krizových situací včetně jízdy na třech kolech.
 
Toyota Gazoo TS050 Hybrid 2018 letos nastoupí do osmi podniků s jasným cílem - vybojovat vítězství na 24 hodin Le Mans, které Toyotě zatím vždy uniklo. Do akce nastoupí Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem č. 7 a posádka ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a nový člen týmu Fernando Alonso za volantem vozu č. 8. V roli náhradního a testovacího jezdce bude i nadále pomáhat Anthony Davidson.
 
Technické znevýhodnění hybridu
Toyota Gazoo Racing sice bude jediným významným továrním týmem v kategorii LMP1. S hybridním pohonem bude čelit soupeřům ze soukromých týmů, kteří budou mít k dispozici o 69 % víc paliva. Po odchodu Audi a Porsche z mistrovství světa FIA chtěla motivovat soukromé týmy s vozy bez hybridního pohonu k návratu do kategorie LMP1 a proto je po technické stránce značně zvýhodnila.
 
 Podle nových předpisů mají týmy LMP1 bez hybridní technologie k dispozici 210,9 MJ na kolo závodu v Le Mans oproti 124,9 MJ pro vůz TS050 Hybrid, který může využívat 8 MJ hybridního elektrického pohonu. Omezení se týká i průtoku paliva na 80 kg/h u vozů TS050 Hybrid proti 110 kg/h u nehybridních vozů LMP1, které mohou být navíc o 45 kg lehčí.
 
Pokrok v hybridním pohonu
Toyota Gazoo Racing chce prokázat hospodárnost a výkon svého hybridního pohonu i za takto náročných podmínek. Vůz TS050 Hybrid již během loňského nejrychlejšího kola v historii Le Mans spálil o 35 % méně paliva než během týmové premiéry na WEC v roce 2012. Pokrok, dosažený v technologii jeho pohonu, přispívá i k rozvoji technologií pro sériová vozidla. K dosažení tohoto zlepšení je klíčová rekuperace kinetické energie, kdy se energie, jinak proměněná při brzdění v teplo, shromažďuje pomocí výkonných motorgenerátorů na obou nápravách a přeměňuje v elektřinu, která je následně využita při zrychlování.
 
V rámci přísných homologačních pravidel tým uskutečnil malá, avšak účinná vylepšení aerodynamiky. Vůz pro sezónu 2018 je poprvé vybaven zadní kamerou Gentex s promítáním snímaného obrazu na displej v kokpitu.
 
Toyota Gazoo TS050 Hybrid - Technická specifikace
Nosná struktura               Kompozitní materiál z uhlíkových vláken
Převodovka        Šestirychlostní, sekvenční řazení, příčně uložená
Hnací hřídele      Tripoidní posuvné klouby, stejnoběžné hřídele s konstantní rychlostí
Spojka   Lamelová
Diferenciál          S mechanickou uzávěrkou
Zavěšení kol       Nezávislé vpředu i vzadu, dvojité lichoběžníky, konstrukce se suvnou vzpěrou
Pružiny  Zkrutné tyče
Stabilizátory       Vpředu i vzadu
Řízení    S hydraulickým posilovačem
Brzdy     Monoblokové třmeny Akebono z lehké slitiny, uhlíkové kotouče s vnitřním chlazením
Kola       RAYS, hořčíková slitina, 13 x 18"
Pneumatiky        Radiální Michelin 31/71-18“
Délka     4650 mm
Šířka      1900 mm
Výška    1050 mm
Nnádrž paliva   35,2 kg
Motor   V6, dvojité přeplňování, přímé vstřikování paliva
Palivo    Benzin
Počet ventilů      4
Zdvihový objem 2,4 l
Výkon    368 kW (500 k)
Výkon hybridní jednotky 368 kW (500 k) (společně vpředu a vzadu)
Baterie                 Vysoce výkonná lithio-ionová, Toyota
Přední elektromotor       Aisin AW
Zadní elektromotor         Denso
Invertor               Denso
 
Toyota ve FIA WEC
Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech se Toyota poprvé zúčastnila v roce 1983. Od roku 1985 byly vozy Toyota nasazeny již v 19 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo v pěti různých ročnících. V roce 2012 vstoupila Toyota do obnoveného mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC, kdy využila odborných zkušeností technického střediska Toyota Higashi-Fuji (zajišťuje vývoj hybridního hnacího ústrojí) s podporou společnosti Toyota Motorsport a jejího zázemí pro vývoj podvozku. Toyota vyhrála pohár konstruktérů v roce 2014 a je držitel titulu mistra světa jezdců. Od roku 2012 nastoupila do 48 závodů WEC, vybojovala 14 prvních startovních pozic, 16x vyhrála a 41x skončila na stupních vítězů.
 
Tým Toyota Gazoo Racing zakončil minulou sezónu s nejrychlejším vozem, a proto si za cíl dal konečně zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans. Boj o titul v supersezoně 2018-2019 šampionátu FIA WEC se dvěma podniky Le Mans během jediné sezóny začne 5. května na okruhu Spa-Francorchamps a skončí v Le Mans ve dnech 15. - 16. června 2019.