name | autoweek.cz

Toyota poháněná Teslou

Toyota poháněná Teslou

19.11.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v Los Angeles se představil vůz Toyota RAV4 EV s elektrickým pohonem dodaným společností Tesla Motors.

Tesla RAV4 EV ve skutečnosti není ničím novým. RAV4 s elektrickým pohonem se vyráběl už v letech 1997 až 2003. Dodalo se jich tehdy jen 1484 kusů (po testovacích fleetových vozech začal prodej běžným zákazníkům až v roce 2001), takže se o žádný prodejní hit srovnatelný s Priusem nejednalo. Údajně 750 až 800 z tehdy vyrobených vozů je dodnes v provozu, přičemž některé z nich mají najeto takřka 250 000 km s původní sadou akumulátorů. Jednalo se o akumulátory Ni-MH s kapacitou 27 kWh. Dojezd byl podle stylu a podmínek jízdy 160 až 190 km.

Nový RAV4 není jen novou generací předělanou na elektrický pohon. Toyota hodlá od roku 2012 začít vyrábět plně využitelný automobil s elektrickým pohonem jako doplněk své řady hybridů a hybridů s možností dobíjení ze zásuvky. Proto Toyota Motor Engineering & Manufacturing North America z Ann Arboru v Michiganu navázalo spolupráci s firmou Tesla Motors z Palo Alto v Silicon Valley (Kalifornie) aby využilo systém pohonu jejího Roadsteru nebo Typu S.

Tesla bude dodávat pro vůz akumulátory a s nimi související komponenty. Zatímco hybridy Toyoty používají akumulátory Ni-MH, Tesla dodává lithio-metal oxidové články s kapacitou 30-35 kWh. Podle šéfa Tesly Elona Muska je cílem dosažení výrobní ceny akumulátoru nižší, než je federální úleva na dani, tedy 7500 USD.

V Los Angeles byly vystaveny vozy ze 35kusové série tzv. fáze 0, které ve zkušebním provozu běžně jezdí 160 km na jedno nabití akumulátoru. Flotila testovacích vozů byla smontována v závodě Toyoty v Cambridge v kanadském Ontariu s využitím dílů dodaných Teslou z Palo Alto.

Spoluprací s Teslou Toyota bleskově zkrátila náskok Nissanu, který už na americký trh svůj elektromobil Leaf uvedl. RAV4 EV je jen o 100 kg těžší než normální verze s motorem V6. Přitom dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7 s. Jediný další údaj, který Toyota zveřejnila, je maximální objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel 2067 l, tedy stejný jako u standardního vozu. Z pohledů pod kapotu se odhaduje, že pohonnou jednotkou je trakční elektromotor o 215 kW z Tesly Roadster.

Toyota chce RAV4 EV Powered by Tesla dodat na trh v roce 2012, tedy ve stejném roce, kdy se plánuje zahájení prodeje dobíjecí verze hybridního modelu Prius PHV a sedm nových hybridních vozů. Vůz se má prodávat jen v prodejní síti Toyoty a nebude k dispozici v obchodech Tesly.

Tesla chce vůz vyrábět v Kalifornii v továrně NUMMI, původně vybudované jako společný podnik Toyoty a GM.