name | autoweek.cz

Toyota představí vylepšený sedan Mirai s palivovými články

Toyota představí vylepšený sedan Mirai s palivovými články

19.10.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Toyota i nadále sází na palivové články a vodík. Druhá generace modelu Mirai se představí na autosalonu v Tokiu. Prodávat se začne příští rok v Japonsku, Severní Americe i v Evropě.
Toyota vyvíjí vozidla na palivové články (FCEV) již více než dvě desetiletí. Jenže v poslední době byla tato technologie zastíněna nástupem vozidel s elektrickým pohonem napájenými akumulátory, které pod dojmem úspěchu americké společnosti Tesla ve většině zemí světa začali prosazovat politici.
 
Novou generaci vozidla s palivovými články Mirai ukázala Toyota v podobě pětimetrového pětimístného sedanu ve sportovně elegantním stylu na 20“ kolech. Zaujal nejen unikátním alternativním systémem pohonu, ale i atraktivním designem. Sportovní design a prodloužený rozvor náprav přinesly výrazný odklon od stylu čtyřmístného Miraie první generace, která měla mnoho společného s nejprodávanějším hybridním modelem na světě Prius.
 
Mirai byl navržen na nejnovější modulární platformě Toyoty pro vozidla s pohonem zadních kol. Celková délka je 4975 mm s rozvorem 2920 mm. Kompletně přepracovaný blok palivových článků a vodíkové nádrže s větším objemem umožňují prodloužení dojezdu proti předchozí generaci asi o 30 % na přibližně 700 km. Interiér je jednoduchý. Uprostřed přístrojové desky je 12,3“ displej.
 
Díky novému výrobnímu zařízení se bude od roku 2020 každoročně vyrábět 30 000 kusů nové generace. Posun k hromadné výrobě učiní nový Mirai levnější než byl jeho předchůdce, který se většinou sestavoval ručně. Toyota zatím nezveřejnila cenu nové generace, jen uvedla, že bude k dispozici počátkem roku 2020 v Japonsku a od konce příštího roku i v Severní Americe a Evropě.
 
„Chtěli jsme vyrobit auto, které lidé opravdu chtějí koupit, a to nejen proto, že se jedná o ekologické vozidlo, ale protože chtějí něco zábavného řídit,“ řekl při odhalení hlavní inženýr nového Miraie Yoshikazu Tanaka.
 
Toyota před pěti lety jako první uvedla sedan Mirai s dojezdem 500 km a už jej prodala téměř 10 000 kusů. Navíc v celosvětovém měřítku aktivně podporuje rozvoj infrastruktury pro čerpání vodíkového paliva. Mirai 1. generace je jedním ze tří automobilů s palivovými články, které mají v současné době zájemci na výběr. V Japonsku stojí po započtení dotací 5 milionů jenů (46 500 USD). Hyundai prodává model Nexo, zatímco Honda nabízí model FX Clarity k pronajmutí.
 
Palivové články přeměňují vodík reakcí s kyslíkem z vzduchu na elektrickou energii, která pohání elektrický motor. Z výfuku vychází pouze vodní pára.