name | autoweek.cz

TPCA - v roce 2009 rostly tržby i mzdy

TPCA - v roce 2009 rostly tržby i mzdy

24.03.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech oznámila neauditované hospodářské výsledky za rok 2009.

Od nového roku má společný podnik světových automobilových koncernů Toyota Motor a PSA Peugeot Citroën nového prezidenta. Satoši Tačihara (54) vystudoval ekonomii na Keio University v Tokiu a v roce 1979, krátce po promoci, nastoupil do společnosti Toyota Motor. Svou kariéru začínal v IT divizi. Poté byl zodpovědný za přípravu a spuštění výrobních závodů ve Spojených státech. Posledních 12 let řídil různé projekty společných podniků, přičemž od roku 2005 měl na starosti spolupráci s PSA Peugeot Citroën, tedy TPCA. Díky tomu kolínskou automobilku už detailně zná.

Dosavadní president Jasuhiro Takahaši se vrátil do mateřské společnosti Toyota Motor, kde v pozici vedoucího evropských projektů společných podniků vystřídal právě Tačiharu.

 

Kolínská automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroën 28. února 2010 oslavila pět let od spuštění sériové výroby. Společný podnik hodnotí mateřské společnosti Toyota Motor a PSA Peugeot Citroën velmi kladně. „Naše modely, tedy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, se velmi dobře prodávají. Je zřejmé, že naše zaměření na výrobu malých kompaktních vozů s nízkou spotřebou a emisemi přesně odpovídá současným požadavkům evropského trhu,“ zhodnotil úspěch TPCA její prezident Satoši Tačihara.

„Za uplynulých pět let výroby jsme našim zákazníkům dodali přes 1,4 milionu vozů. Našich 3600 zaměstnanců na tom má svůj podíl a já bych jim chtěl touto cestou poděkovat. Stejně tak děkuji i našim partnerům v regionu,“ dodal výkonný viceprezident Bernard Million-Rousseau.

 

Vloni společnost TPCA vyrobila 332 489 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, což představovalo meziroční nárůst o 2,5 %. Automobilka tak čtvrtým rokem po sobě dokázala navýšit objem výroby. „Přestože automobilový průmysl včetně našich mateřských společností těžce zasáhla hospodářská krize, prodej našich modelů v loňském roce byl dobrý,“ prohlásil Satoši Tačihara a dodal: „Pro letošní rok si netroufáme odhadnout jak se bude trh s malými vozy vyvíjet. Existují různé analýzy naznačující odlišné tendence vývoje prodeje nových aut. Zákazníci stále více požadují malé pěkné vozy s nízkou spotřebou. Prodej našich automobilů může růst, avšak připraveni musíme být i na možnost, že jich letos vyrobíme méně než v uplynulém roce.“

„V roce 2009 bylo v Evropě prodáno 14,5 milionu nových aut. Z toho 45 %, přesně 6,525 milionu kusů, byla malá auta. Z tohoto množství představovaly vozy vyrobené v TPCA 5 %. Důležité pro nás je, že roste prodej aut s emisemi CO2 pod hranicí 120 g/km - vloni už představovala 25 % evropského trhu,“ konstatoval Bernard Million-Rousseau.

V roce 2009 tržby TPCA dosáhly 51,821 miliardy Kč a zisku před zdaněním 1,443 miliardy korun. TPCA tak dosáhla obdobného zisku jako v předchozím roce. Tržby stouply o 5,8 % oproti 49 miliardám Kč v roce 2008, kdy silná koruna snížila tržby o 4 % ve srovnání s rokem 2007.

Nejdůležitějšími trhy pro vozy vyráběné v TPCA jsou Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Nizozemsko. Do těchto pěti zemí směřovalo plných 88 % produkce TPCA.

 

Počet zaměstnanců TPCA se loni mírně zvýšil, takže se přiblížil hranici 3600 lidí. Průměrná mzda dosáhla 30 800 Kč, na dělnických pozicích 26 800 Kč. Mzdové tarify se zvýšily o 2 %. Růst průměrné tarifní mzdy pozitivně ovlivnila i výše firemního bonusu vypláceného na základě výsledků společnosti v loňském roce a mimořádné směny, což znamenalo celkový meziroční narůst mezd o 5,7 %. Podle slov vicepresidenta pro výrobu Jiřího Černého je potěšitelným trendem růst zájmu o zaměstnání v TPCA u lidí z okolí. V počátcích firmy se nedařilo je oslovit a mezi zaměstnanci představovali menšinu. To svědčí i o dobrých výsledcích spolupráce společnosti s regionem.

 

Vozy Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107 jsou už ve druhé polovině svého životního cyklu. Je proto jasné, že už musejí být v plném proudu vývojové práce na nové generaci vozů pro TPCA. Vzhledem k prohlubující se spolupráci mezi PSA a jinou japonskou automobilkou Mitsubishi se proto nabízí otázka, zda bude partnerství Toyoty Motor s PSA okračovat i do budoucna. „Nevidím žádný důvod, proč by tomu tak nemělo být. Společnost PSA je známá svou spoluprací s nejrůznějšími partnery. S Toyotou jsme si za léta partnerství vybudovali vzájemnou důvěru a tato spolupráce je přínosem pro obě strany, takže není proč na tom něco měnit,\" řekl nám k tomu Bernard Million-Rousseau.

 

TPCA Toyota Peugeot Citroën vyhlašuje již pátý ročník grantového programu TPCA Partnerství pro Kolínsko, v rámci kterého na projekty místních neziskových organizací rozdělí 4 miliony korun. Od vzniku firmy již automobilka věnovala na rozvoj regionu celkem 81 milionů korun. V roce 2010 TPCA věnuje finance na projekty spadající do tří priorit nazvaných životní prostředí, bezpečná doprava a vzájemné soužití. Jednou z podmínek pro získání peněz je předložení projektu, který bude realizován do 30 km od TPCA.