name | autoweek.cz

Tragédie způsobená autonomním vozem

Tragédie způsobená autonomním vozem

20.03.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nadšení z rychlého rozvoje autonomních vozidel dostalo těžkou ránu. V Arizoně zkušební vozidlo společnosti Uber srazilo cyklistku a ta nehodu nepřežila. Automobil se pohyboval v autonomním režimu a ve voze byl operátor, který nehodě nedokázal zabránit.
Ve městě Tempe v Arizoně zkušební autonomní vozidlo společnosti Uber srazilo cyklistku. Ta později v nemocnici na následky zranění zemřela. Je to první známý případ, kdy autonomně se pohybující vozidlo způsobilo smrt jiného účastníka dopravy.
 
Autonomní vozidlo přehlédlo ženu nebo nezareagovalo na její pohyb
Policie v Tempe oznámila, že se 49letá žena v noci s kolem pohybovala mimo přechod pro chodce, pravděpodobně přecházela přes ulici. Společnost Uber jako provozovatel vozidla potvrdila, že se auto pohybovalo v autonomním režimu. K nehodě došlo i přesto, že ve voze byl v souladu se zákony státu Arizona operátor, který měl zaručit, že nedojde k nehodě ani v případě, že se autonomní systém dostane do problémů.
 
Mluvčí Uberu vyjádřil soustrast pozůstalým, ale jinak nehodu odmítl komentovat. Vedení společnosti Uber oznámilo, že okamžitě zastavuje všechny testovací jízdy autonomních vozidel, které probíhají v Phoenixu (Arizona), Pittsburghu (Pensylvánie), San Franciscu (Kalifornie) a Torontu (Ontario, Kanada). Generální ředitel společnosti Uber Dara Khosrowshahi dále uvedl, že společnost spolupracuje s orgány činnými v trestním řízení, aby pochopila co se stalo. Po objasnění příčin nehody chce Uber v testech pokračovat.
 
Do Arizony vyslala svůj tým vyšetřovatelů Národní rada pro bezpečnost v dopravě NTSB (National Transportation Safety Board). Právní zástupci rodiny oběti uvedli, že i přesto, že se žena nepohybovala na vyznačeném přechodu, není možné na ni svalovat vinu za nehodu. Také zástupce NTSB potvrdil, že pohyb chodce mimo vyznačený přechod v žádném případě nemůže být ospravedlněním nehody s následkem smrti.
 
Uber už měl v minulosti problémy
Uber už vloni v Arizoně pozastavil testování svých autonomních vozidel po nehodě jednoho ze svých vozů Volvo XC90. Vyšetřování prokázalo, že vina nebyla na straně vozidla Uberu, nicméně podrobná analýza ukázala, že toto vozidlo nereagovalo adekvátně na předchozí nehodu jiných dvou automobilů a v důsledku toho skončilo na boku. K žádnému zranění ale při nehodě nedošlo.
 
Když Uber v roce 2016 začal svá vozidla testovat v Kalifornii, bylo jeho autonomní auto přistiženo když projelo křižovatku na červenou a vjelo na přechod aniž by dalo chodcům přednost, což vedlo ke sporu s kalifornskými úřady. Spor se ale podařilo urovnat a letos dokonce Uber dostal v Kalifornii povolení provozovat svá vozidla i bez operátora ve voze.
 
Technologie autonomní jízdy má být schopna detekovat chodce, cyklisty a další objekty pohybující se v dosahu jeho pohybu a zabraňovat střetům s nimi. Autonomně se pohybující vozidla by měla zvýšit bezpečnost silniční dopravy, jenže jejich dosud menší nehody ukazují, že nedokáží přesně předvídat lidské chování. Sebelepší software a velké množství snímačů na vozidle nestačí, protože skutečný problém spočívá v interakci mezi lidmi a autonomně se pohybujícími vozidly.
 
Hrozí odklad legalizace autonomní jízdy
Nehoda nepochybně vyvolá zpřísnění předpisů pro zkoušení této nové techniky v běžném provozu. Určitě se změní i vnímání zkušebních vozidel s autonomním řízením veřejností. Nehoda přišla v době, kdy by americký Kongres měl projednávat předpisy, které by automobilkám umožnily vyslat na silnice tisíce autonomních vozidel, a to jak k testům, tak už i ke skutečnému využití. Tato tragédie nepochybně změní přístup mnoha senátorů. Jakákoliv další tragická nehoda autonomního vozidla by mohla vývoj v této oblasti zpomalit o mnoho let.
 
Tragická nehoda v Arizoně je rovněž těžkou ranou pro automobilku Volvo Cars, která Uberu dodává své crossovery XC90 a upravuje je pro využití systému autonomního řízení. Volvo vynakládá obrovské úsilí aby v jeho vozech nikdo při nehodách neumíral.
 
Autopilot Tesly není autonomní systém
První smrtelná nehoda, spojovaná s autonomním řízením, postihla v roce 2016 řidiče vozu Tesla Model S. Snímače nedokázaly rozeznat vysokou stavbu kamionu a vůz vjel mezi jeho kola, přičemž 40letý řidič Tesly přišel o život. Jenže Tesla navzdory informacím v médiích majitele svých vozidel jak v návodu, tak opakovaně na displeji vozidla upozorňuje, že systém Autopilot je jen asistenční (semiautonomní) a řidič se musí vždy plně věnovat řízení. I přesto nedávno došlo k podobné nehodě, naštěstí bez tragických následků, když vůz Tesla s aktivovaným systémem Autopilot zezadu narazil do hasičského vozidla.