name | autoweek.cz

Úspěšný rok Porsche ČR

Úspěšný rok Porsche ČR

29.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Porsche Česká republika se ohlédla za úspěšným rokem 2014 a naznačila, jaké největší události nás od ní čekají v roce 2015.

Navzdory ukrajinské krizi a ruskému propadu se koncernu Volkswagen daří naplňovat cíle své Strategie 2018. V loňském roce dodaly všechny koncernové značky zákazníkům poprvé v historii více než 10 milionů nových vozidel. V přesných číslech vzrostl počet dodaných vozidel od ledna do prosince 2014 meziročně o 4,2 % na 10,14 milionu osobních a užitkových vozů. Přitom jsme se museli potýkat s nepříznivou situací na trhu nejen v Rusku, ale i v Jižní Americe, která je dalším slibným rozvojovým regionem a v současnosti prochází ekonomickou krizí.

 

K úspěchům koncernu Volkswagen významně přispívá i mateřská společnost Porsche Holding Salzburg, která je největším obchodníkem s automobily v Evropě. Kromě 21 evropských trhů působí také v Jižní Americe a Číně. Porsche Holding Salzburg sdružuje společnosti zabývající se velkoobchodní i maloobchodní činností, a to i na českém trhu.

 

Také pro celou skupinu Porsche Holding Salzburg byl loňský rok ve znamení růstu. Celkový prodej nových vozů vzrostl z 592 000 v roce 2013 na loňských 615 000. Prodejní síť se rozrostla z 570 na 592 dealerů a počet zaměstnanců se zvýšil na 32 000.

 

Společnost Porsche Česká republika

Porsche Česká republika má na starosti velkoobchodní zastoupení značek Volkswagen osobní vozy, Audi, Seat a Volkswagen Užitkové vozy, zatímco sesterská společnost Porsche Inter Auto CZ se zabývá maloobchodním prodejem, který je doplněn importem dalších koncernových značek Bentley, Lamborghini a Porsche.

 

Porsche Česká republika s.r.o. má ke dnešnímu dni 155 zaměstnanců.  Celkem má uzavřeno 120 smluv s partnery (41 Volkswagen osobní vozy, 43 Volkswagen užitkové vozy, 18 Audi a 18 Seat) na prodej a servis. Nadto je uzavřeno dalších 74 smluv výlučně na servis. Takto je Porsche Česká republika zastoupena na celkem 101 různých místech naší země, přičemž celkový počet zaměstnanců dealerské organizace dosahuje čísla 4474.

 

Porsche Česká republika je po Rakousku druhou největší firmou v rámci skupiny Porsche Holding Salzburg. Za tři roky působení Porsche Česká republika se podařilo zvýšit počet vozidel dodaných zákazníkům o 42 %. Zatímco v roce 2011 dodala 25 000 vozů, v roce 2014 to bylo již 35 000 vozů, čímž stanovila další prodejní rekord. Tento vývoj je pro Holding důležitý, protože růst na českém trhu pomáhá kompenzovat propady prodeje na Ukrajině, kde trh poklesl až o 50 %.

 

Společnost Porsche Česká republika je i nadále největším dovozcem automobilů na českém trhu. Za dobu existence jako importérské firmy do ČR dovezla více než 400 000 vozů. Podle oficiálních statistik registrací nových vozů v České republice za rok 2014 bylo meziročně registrováno o 24 % vozů jejích značek více, což představuje nový historický rekord. Většina značek, které Porsche Česká republika zastupuje, dosáhla rekordních prodejních výsledků a zároveň posílila své postavení zvýšením tržního podílu.

 

Prodej vozů

Nejprodávanější značka Volkswagen osobní vozy zvýšila v roce 2014 jak prodej, tak i podíl na trhu. Díky značné poptávce po pětici bestsellerů s logem VW, kterou tradičně tvoří modely Golf, Polo, Passat, Tiguan a Touran, bylo v období od ledna do prosince 2014 zákazníkům předáno 19 709 nových osobních vozů Volkswagen, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 28,3 %. V důsledku mnohem rychlejšího růstu, než jaký zaznamenal celkový trh, vzrostl podíl na trhu z 9,1 % v roce 2013 na 9,5 % v roce 2014.

 

V letošním roce se naplno projeví příchod nového Passatu, uvedeného v závěru loňského roku. Dále budou uvedeny nový Touran, Passat Alltrack a Golf Alltrack. Dílčí modernizace proběhne u modelu Sharan.

 

Dobře si vedla také značka Audi, která v roce 2014 obhájila druhou pozici v prémiovém segmentu českého trhu. V České republice bylo předáno zákazníkům 4022 nových vozů Audi, tedy o 19,0 % více než v roce 2013. S tímto obchodním výsledkem získala značka tržní podíl ve výši 2 %.

 

V letošním roce se u Audi projeví náběh modernizované A6, A7 Sportback a nové generace TT, uvedených ke konci 2014. Na trh budou uvedeny nové modely Q7 a A4. Dále byly již tento měsíc uvedeny do prodeje faceliftované verze Audi A1 a Audi Q3. Tradičně nejžádanější jsou modely A3, A4, A6 a SUV řady Q.

 

Skokanem roku v portfoliu značek společnosti Porsche Česká republika byl v roce 2014 španělský Seat, který si v porovnání s rokem 2013 polepšil o pozoruhodných 61,3 % a loňské prodejní statistiky uzavřel s historicky nejlepším výsledkem. S počtem 6774 předaných vozů dosáhl Seat podílu na trhu ve výši 3,2 % a pevně se usadil v první desítce nejprodávanějších značek na českém trhu. Trefou do černého je u českých zákazníků nový Leon. Ten se díky svým kvalitám zařadil mezi nejprodávanější vozy nižší střední třídy.

 

V závěru roku 2014 bylo uvedeno všestranné kombi Seat Leon X-perience. V letošním roce bude uvedena na český trh modernizovaná verze Alhambry a ke konci roku nové SUV značky Seat.

 

V náročném segmentu lehkých užitkových vozů si výborně vedla značka Volkswagen Užitkové vozy, která v roce 2014 dodala českým zákazníkům 4610 nových vozů, což je o 14,5 % více než v roce 2013. Volkswagen Užitkové vozy tak obhájil pozici číslo jedna na trhu a po započtení osobních verzí užitkových vozů se s odstupem stal nejúspěšnějším importérem v tomto segmentu. Jako obvykle byl největší zájem mezi českými firmami a podnikateli o modely legendární řady T5 a kompaktní Caddy.  Na podzim letošního roku budou uvedeny nové modely a to T6 a Caddy 4, což posílí pozici užitkových vozů na trhu.

 

Velmi úspěšná je také značka Das WeltAuto, první program prodeje ojetých vozů v České republice, který ve spolupráci se společností ŠkoFIN uvedl na trh jedinečnou koncernovou záruku na ojeté vozy. Prodejní síť Das WeltAuto byla loni rozšířena na 50 obchodních partnerů, kteří předali zákazníkům 15 216 ojetých vozů, což odpovídá meziročnímu nárůstu o téměř 8 %.

 

Oblast servisních služeb

Volkswagen, Audi a Seat mají v ČR s téměř 600 000 registrovanými vozy obrovský vozový park. Vozový park značek prodávaných v rámci společnosti Porsche Česká republika je sice s přibližně 12 lety mladší než činí český průměr 14,2 roku, nicméně se organizaci daří ve značkových opravnách pečovat zejména o auta do stáří pěti let. Z toho byl v roce 2014 vygenerován obrat u Originálních dílů ve výši 1,346 miliardy Kč a obrat v oblasti Originálního příslušenství ve výši 110 miliardy Kč. Cíl u dílů tak byl překročen o 1,5 % a u příslušenství o 7,6 %. Velmi pozitivní vývoj zaznamenaly rovněž hodnoty spokojenosti zákazníků u jednotlivých značek.

 

Zvyšující se kvalita vozů, delší servisní intervaly a klesající počty nehod díky účinným asistenčním systémům způsobují, že obchod v oblasti servisu je stále náročnější. Jak lze tomuto trendu čelit?
 

Na rok 2015 si společnost Porsche Česká republika předsevzala následující body:

- Prostřednictvím věrnostního programu STK Service chce přesvědčovat stále více řidičů vozů VW/Audi/Seat o výhodách značkových opraven a jejich speciálních poznatků

- Chce se ještě více zaměřit na obchod v oblasti pneumatik a oživit jejich prodej u servisních partnerů

- S trendem a nabídkou individualizace zákaznických vozů vidí ještě větší potenciál v oblasti obchodu s Originálním příslušenstvím

- Servisní partneři specialisté v karosářském obchodě m perfektní výbavu, absolvovali školení specifická pro dané vozy a mají rovněž potřebnou praxi v oblasti oprav, takže žádný jiný subjekt nabídky nemůže zaručit bezpečnost a udržení hodnoty vozů.

 

Společnost Porsche Česká republika to chce garantovat zavedením auditů kvality v  servisních podnicích u specialistů na opravy. Auditovaný specialista na opravy je pečetí kvality pro TOP kvalitu oprav. Jako podpůrné opatření pro to chce nabídnout u jednotlivých značek značkové pojištění. Toto všechno má dále oživit servisní obchod a ještě zlepšit spokojenost zákazníků.

 

Optimistický výhled pro rok 2015

Výhled a prognózy ekonomiky, resp. jejich klíčové ukazatele, jsou podle vedení Porsche Česká republika pro rok 2015 velmi příznivé, ať se jedná o růst hrubého domácího produktu, o zaměstnanost nebo inflaci. Tento vývoj by se měl projevit ve zvýšení celkového objemu českého trhu až na hranici cca 200 000 vozů.

 

Stejně jako v roce 2014 bude Porsche Česká republika intenzivně pracovat na implementaci cílů střednědobé Strategie 2018. Ta zahrnuje všechny hlavní oblasti obchodu, počínaje prodejní strategií, přes produkt, marketing, dealerskou síť, po oblast aftersales, spokojenost zákazníků atd.

 

Porsche Česká republika chce dále posílit význam financování nových a ojetých vozů, stejně jako rozhodující roli celkových nákladů na financování vozů TCO při prodeji velkoodběratelům.

 

V oblasti servisu se soustředí na další zvyšování kvality servisní sítě, například v oblasti oprav po nehodách.

 

V průběhu roku Porsche Česká republika zavede již zmíněný produkt značkového pojištění, aby pro své zákazníky zjednodušila přístup ke kvalitním službám naší autorizované servisní sítě.