name | autoweek.cz

Úspěšný rok pro Škoda Auto

Úspěšný rok pro Škoda Auto

21.03.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

S více než 1,2 miliony dodaných vozidel a nárůstem čistých tržeb na 17,3 miliardy eur dosáhla Škoda Auto nejlepší výsledek v historii. Z hlediska provozního zisku sice zaznamenala pokles o 14,6 %, nicméně dosažená hodnota 1,38 miliardy eur znamená stále vynikající úspěch.
„Rok 2018 byl pro Škoda Auto rokem významných strategických rozhodnutí, která jsou důležitá z hlediska dlouhodobého posílení naší společnosti. Naše stabilní finanční výsledky vytvářejí solidní základ zvládnutí velkých investic, které si vyžádají nově přicházející výzvy, především nastupující elektromobilita,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
 
Hlavní důvody poklesu zisku shrnul Bernhard Maier: „Rok 2018 byl rokem velkých změn a problémů, jako byly přechod na nový cyklus WLTP a obchodní spor mezi USA a Čínou. Na dosaženém výsledku se odrazily i negativní kurzové efekty, stejně jako zvýšené personální náklady a vysoké investice do budoucna jako součást největšího investičního programu v historii. V roce 2018 jsme mohli prodat i o 100 000 aut víc, kdybychom k jejich výrobě měli dostatečné kapacity.“
 
Růst mezd už na limitu
Průměrná mzda v roce 2018 ve společnosti Škoda Auto vzrostla o 14 % proti roku 2017 na 46 357 Kč (2017: 40 557 Kč) a v posledních dvou letech o 25 % (2016: 37 034 Kč). Odvedená daň z příjmů dosáhla 6,24 miliardy Kč. Počet zaměstnanců vzrostl o 6 % na 37 825, z toho 36 485 v ČR.
 
Škoda Auto neočekává opakování výrazného růstu mezd srovnatelný s tím, jaký byl vyjednán v posledním kole kolektivního vyjednávání v roce 2018 opět. „Současná situace v automobilovém průmyslu, tlak na náklady a investice jsou důsledkem právních změn a regulačních opatření. V tomto kontextu je jasné, že si v letošním kolektivním vyjednávání nemůžeme dovolit podobné výsledky jako v roce 2018,“ řekl Bohdan Wojnar, který je zodpovědný za lidské zdroje společnosti Škoda Auto. „Další zvyšování tarifů nad růst produktivity už si nemůžeme dovolit,“ dodal Klaus-Dieter Schürmann, odpovědný za oblast financí a IT.
 
Investice do elektromobility
Škoda zahájila největší investiční program ve své historii. V příštích čtyřech letech půjdou 3 miliardy eur do vývoje elektromobility a nových služeb mobility. Do konce roku 2022 se plánuje uvedení 32 nových modelů, z nichž minimálně deset bude částečně nebo zcela elektrifikovaných.
 
První vůz s čistě elektrickým pohonem bude ještě letos Citigo, v roce 2020 bude následovat první model na bázi platformy MEB, jehož předobrazem je studie Vision iV z produkce mladoboleslavského závodu. Druhý model na bázi platformy MEB vyjede do roku 2022, ale vyrábět se bude v závodě Volkswagenu ve Cvikově. Naopak Škoda v České republice připravuje zahájení výroby komponent pro elektromobily na bázi platformy MEB pro další koncernové značky.
 
V roce 2018 Škoda Auto investovala 896 milionů eur, tzn. asi 5 % obratu, do dlouhodobého majetku (2017: 733 milionu eur), z čehož 500 milionů směřovalo do závodů v České republice, a 859 milionů eur (2017: 585 milionu eur) do výzkumu a vývoje nových produktů.
 
Důležité úkoly v rámci koncernu
V rámci koncernu Volkswagen společnost Škoda Auto převzala odpovědnost za projekt India 2.0 s cílem podpořit růst značek Škoda a Volkswagen na perspektivním indickém trhu, pro nějž Škoda vyvíjí platformu MQB-A0 India. Pracuje se na vytvoření předpokladů pro zlepšení postavení na trhu a budování zázemí, hledání partnerů a vytváření synergií pro uvedení nových modelů. Prvním bude SUV v segmentu A0, které se představí jako studie na autosalonu v Dillí 2020.
 
Podobně Škoda Auto přebírá odpovědnost za působení koncernu na trhu v Rusku. Probíhají tam intenzivní práce na přípravě plnění tohoto závazku.
 
V roce 2023 bude převedena do závodu v Kvasinách převedena výroba modelové řady Volkswagen Passat. V souvislosti s tím Škoda Auto přebírá odpovědnost za další vývoj modelů Superb a Passat, který bude probíhat ve vývojovém centru v Česaně.
 
Dlouhodobým cílem pro značku Škoda je do roku 2025 navyšovat postupně globální produkci na hranici 2 milionů vozů a zabezpečit kumulativní zisk nad úrovní 3 miliard eur.
 
Nejen auta
V roce 2018 bylo ve společnosti Škoda Auto vyrobeno celkem 1 141 724 převodovek, z toho 371 674 převodovek MQ200, 231 291 MQ/SQ100 a 538 759 DQ200, a 584 883 motorů. Společnost produkuje komponenty nejen pro svou potřebu, ale i pro potřeby dalších koncernových značek. Celkem pro ostatní koncernové značky vyrobila 289 069 motorů (49 % z celkové produkce) a 665 133 převodovek (58 % z celkového množství vyrobených převodovek).
 
Základem úspěchu je internacionalizace
V roce 2018 se v Indii vyrobilo v závodě Aurangábád 6867 vozů značky Škoda a v koncernovém závodě Puné 9989 vozů značky Škoda. V partnerském závodě v Nižním Novgorodu za rok 2018 sjelo z linky 52 630 vozů, tedy o 19,5 % více než v roce 2017. Závod v ruské Kaluze vyrobil 38 109 vozů značky Škoda, což představuje nárůst o 15,6 %. V čínských partnerských závodech se v roce 2018 vyrobilo celkem 353 987 vozů modelů Škoda Fabia, Škoda Rapid, Škoda Octavia, Škoda Kamiq, Škoda Karoq, Škoda Kodiaq, Škoda Kodiaq GT a Škoda Superb. V porovnání s předchozím rokem se produkce vozů v Číně zvýšila o 6,5 %.
 
Od minulého roku je značka aktivní také v Singapuru – automobilka je tak nyní zastoupena na 103 trzích.