name | autoweek.cz

V Rusku testovali autonomní Superb

V Rusku testovali autonomní Superb

10.05.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pod dohledem ruského ministerstva dopravy uskutečnila agentura Rosavtodor dosud nejrozsáhlejší test pěti autonomních vozidel na veřejné komunikaci na ruském území. Jedním z těchto vozidel byla i Škoda Superb organizace StarLine.
Ruské ministerstvo dopravy s Federální silniční agenturou FDA Rosavtodor spojilo dva projekty dohromady: testování kamionu a osobního automobilu při jízdě bez řidiče za volantem. Ověřovala se nová technická řešení vyvinutá ruskými techniky. Tímto testováním se uzavřela první etapa projektu Caravan, který by měl vytvořit podmínky (včetně legislativního rámce) pro pohyb autonomních a elektrických vozidel na federálních silnicích. Na projektu se podílejí automobilky, telekomunikační společnosti, správci infrastruktury, vědci z výzkumných ústavů a technické vysoké školy.
 
Testy osobních a nákladních automobilů se konaly na speciálně připraveném úseku federální dálnice A-290 Novorossijsk - Kerč, což je silniční přístup ke Krymskému mostu na území Krasnodarského okresu. Celkově se na zkušební trase o délce 10 km pohybovalo pět autonomních vozidel. Situaci měli pod kontrolou vývojáři, kteří byli v kabinách vozidel pro případ potřeby zásahu, ale neseděli na sedadle řidiče. Ve zkušebním vozidle KAMAZ jel osobně ministr dopravy Maxim Sokolov. Maximální rychlost vozidel s autonomním řízením dosáhla 40 km/h. Automobily zkoušely různé manévry - průjezd opravovaným úsekem, jízdu přes dopravní uzel, vyhýbání se překážkám a brzdění.
 
Zkoušelo se nejen manévrování vozidel, ale také jejich komunikace se systémem satelitní navigace a systém „umělého vidění“, který rozpoznává objekty, dopravní značení a značky. Všechny testy proběhly velmi úspěšně. Své kvality prokázal především vysoce přesný navigační satelitní systém GLONASS (jde o ruskou alternativu k americkému GPS), který umožnil přesnost manévrování 3-5 cm a detekci objektů. Osvědčil se i systém analýzy dopravní situace.
 
Na testu autonomních vozidel se podílely dva kamiony KAMAZ, technologická platforma pro vývoj funkční autonomní jízdy v rámci společného vývoje KAMAZ - NAMI a auta společnosti StarLine a University MADI postavená na bázi Škody Superb a Fordu Focus 2.