name | autoweek.cz

V USA mají mít černé skřínky všechna auta vyrobená od roku 2014

V USA mají mít černé skřínky všechna auta vyrobená od roku 2014

05.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Takzvané černé skřínky, tedy záznamová zařízení podobná těm, jaká jsou již od 60. let standardní součástí každého letadla, si probojovávají cestu i do aut. Jde o stále se vracející téma evropského parlamentu. V USA mají být už od příštího roku v každém voze.

Různá zařízení pro lokaci místa autonehody či nouzové volání, tzv. systémy e-Call, jsou již delší dobu v nabídkách mnoha automobilek. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA nyní navrhuje, že by v každém voze měla být skutečná obdoba "černé skřínky" z letadla, která by zaznamenala parametry pohybu vozidla a jeho polohu v případě nehody a samozřejmě by i přivolala pomoc. "Černá skříňka" by měla být povinnou výbavou každého auta registrovaného v USA od 1. září 2014.

Podle odhadů NHTSA je 96 % osobních vozů a lehkých užitkových vozidel (do této kategorie se v USA řadí i SUV a minivany) z modelového roku 2013 již nyní vybaveno záznamníkem dat EDR (Electronic Data Recorder). Ten je instalován při výrobě a sbírá údaje o tom, co vedlo k nehodě a jak v okamžiku nehody reagovaly bezpečnostní systémy. Údaje pak mohou automobilky nebo vládní agentury využít k vybudování bezpečnějších silnic a vozidel. NHTSA chce analyzovat zejména rychlost vozidla, zda byly před nárazem aktivovány brzdy, jaká byla energie nárazu, polohu škrticí klapky, připravenost airbagů a načasování jejich naplnění i to, zda byli cestující připoutáni.

Už nyní si někteří řidiči sami nechávají do vozů v aftermarketu zabudovat podobné systémy záznamu dat aby mohli případně prokázat svou nevinu pokud se stanou obětí dopravní nehody způsobené jiným řidičem.

NHTSA v roce 2006 vypracovala soubor standardů pro tyto záznamové systémy. Nyní se obrací na automobilky, aby nejen tyto standardy dodržovaly, ale aby uvedly na trh zařízení, s jejichž pomocí bude možné tato data z vozů stahovat. Povinně používané zařízení EDR by mělo mít hmotnost asi 3,9 kg.

Zařízení EDR se aktivuje buď nárazem nebo iniciováním naplnění airbagů a nahrává výhradně údaje z okamžiků těsně před nehodou a během ní. Agentura by nicméně neměla mít k datům přístup a nesměla by je použít bez souhlasu majitele vozu.

V principu jde především o politickou otázku, protože prakticky všechny moderní automobily jsou podobnými záznamovými systémy vybavovány. Jde jen o rozšíření některých jejich funkcí a především o zpřístupnění těchto záznamů, což je mnohými politiky vnímáno jako hrubý zásah do osobní svobody jednotlivce a jako další krok k totalitní kontrole.