v usa zkoumají náhlá zrychlení vozů tesla | Aktuality | autoweek.cz

V USA zkoumají náhlá zrychlení vozů Tesla

V USA zkoumají náhlá zrychlení vozů Tesla

20.01.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Americká Agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA, která může nařídit stažení vozidel z provozu, vyhodnocuje stížnosti řidičů na náhlé samovolné zrychlení jejich vozů Tesla.
Hodnota akcií společnosti Tesla díky rekordním prodejním číslům roste do astronomické výše, byť hedgeové fondy sázejí na jejich pokles. Tesla ovšem má problémy. Její zaměstnanci společnosti si stěžují, že jsou jim snižovány platy, resp. rušeny bonusy, aby bylo možné vykazovat lepší hospodářské výsledky. Mnohem větší problém ale hrozí kvůli stížnostem na bezpečnost vozů Tesla.
 
Samovolné zrychlení - nic mimořádného
Nezávislý vyšetřovatel Brian Sparks předložil agentuře NHTSA a jejímu Úřadu pro vyšetřování vad petici, v níž je žádá, aby se zabývaly stížnostmi řidičů na samovolné zrychlování jejich vozů Tesla. Automobily Tesla s elektrickým pohonem používají nové technologie, jako je pokročilý systém asistence řidiče Autopilot, a díky elektrickému pohonu dosahují rychlou akceleraci - u nejvýkonnějších verzí z 0 na 100 km/h za 4 s.
 
Agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA už v minulosti šetřila bezpočet stížností na případy náhlého zrychlení u velkého počtu vozidel. Vyšetřování NHTSA ukazují, že naprostá většina těchto případů byla způsobena chybou řidiče, především nesprávným použitím pedálů. Před několika lety z tohoto důvodu prověřovala i vozy Toyota a Lexus, zda důvodem jejich samovolného zrychlování není závada v elektronice. Jako příčina se ale ukázaly koberečky, které se dostávaly pod pedály.
 
Žádost o prošetření
Sparksova petice zahrnuje 127 stížností týkajících se 123 vozidel. Ty předložili majitelé vozů Tesla nebo jiní podávající jejich jménem. Tyto stížnosti tvrdí, že samovolné zrychlení vozů Tesla mohlo přispět nebo způsobit 110 havárií a 52 zranění. Petice rovněž cituje mnoho mediálních zpráv o podobných případech.
 
V jedné stížnosti řidič tvrdí, že jeho Tesla Model S 85D z roku 2015 byla v Kalifornii zaparkována a uzamčena, když „o několik okamžiků později vozidlo začalo zrychlovat směrem k ulici a narazilo do zaparkovaného auta.“ Řidič Tesly v Avondale v Pensylvánii uvedl, že zajížděl na parkovací místo u základní školy, když vozidlo „samo zrychlilo, přejelo obrubník a narazilo do řetězového plotu.“ Řidič Tesly v Andoveru v Massachusetts se blížil k vratům u garáže „když se auto náhle vyrazilo vpřed, projelo garážovými vraty, zničilo je a zastavilo se až když narazilo do betonové zdi garáže.“
 
Sparks uvedl, že provedl primární výzkum a předložil petici, protože byl dojat osobním příběhem Jennifer Terryové. Ta v létě 2019 řídila nový vůz Tesla Model 3, když podle ní systémy vozidla selhaly a auto náhle zrychlilo. Znovu nad vozem získala kontrolu, ale byla tímto incidentem silně otřesena. Informovala o tom Teslu a požádala o okamžitý servis vozu. Společnost jí ale jen nabídla schůzku za několik týdnů. Jen o týden později se jí to samé stalo znovu. Tentokrát to vedlo k havárii čtyř aut, při níž se zranili dva lidé. Ve své stížnosti, zaslané NHTSA v červenci 2019, také uvedla, že selhaly i některé airbagy v jejím vozidle. Terryová říká, že ačkoliv od Tesly žádala data a řešení, dosud nedostala žádné vysvětlení toho, co se v jejím vozidle stalo.
 
Sparks řekl CNBC: „Krátce jsem se podíval na web NHTSA, abych zjistil, jestli to ostatní řidiči Tesly zažili. Nečekal jsem, že uvidím tak velké množství stížností týkajících se náhlého neúmyslného zrychlení, většinou s podobnými fakty. Tehdy jsem se rozhodl konat.“
 
NHTSA v oznámení o petici uvedla, že rozsah těchto obvinění je široký a mohl by se vztahovat na 500 000 vozidel Model S modelového roku 2012 až 2019, Model X modelového roku 2016 až 2019 a Model 3 modelový rok 2018 a 2019. Jakmile vyhodnotí obsah petice, NHTSA rozhodne, zda by měla otevřít formální šetření. Pokud padne rozhodnutí jej nezahájit, pak uvede důvod s vysvětlením.
 
NHTSA šetří i další problémy Tesly
V říjnu NHTSA uvedla, že přezkoumává, zda Tesla neměla v květnu místo aktualizace softwaru online svolat do servisu 2000 svých automobilů aby vyřešila potenciální závadu, která mohla mít za následek požár akumulátoru ve vozidlech Model S a Model X modelových roků 2012 až 2019. Právník Edward Chen, který k tomu NHTSA poslal výzvu, tvrdí, že je přesvědčen, že „toto číslo je mnohem větší než 2000“ a že tyto vozy nikdy neměly být dodány zákazníkům.
 
Minulý týden NHTSA uvedla, že zkoumá havárii vozu Tesla Model 3 z 29. prosince, když v Indianě narazilo do zaparkovaného hasičského vozu a přitom zahynul jeden cestující. Šlo už o 14 nehodu vozu Tesla, kterou NHTSA šetří pro podezření, že při ní byl používán systém Autopilot. Už 25. února má NHTSA určit pravděpodobnou příčinu jiné fatální havárie vozu Tesla Model X v Mountain View v Kalifornii, kde řidič v době havárie používal Autopilot.
 
Problém ovšem nejspíš není v systému Autopilot, ale ve způsobu jeho použití. Jedná se o asistenční systém, který má řidiče upozorňovat na případná nebezpečí a pomáhat mu je řešit. Mnozí řidiči, navzdory upozornění na displeji, ale tak trochu i pod vlivem původní prezentace Elona Muska, systém Autopilot používají jako autonomní řízení, a tím vystavují sebe i své okolí velkému nebezpečí.