name | autoweek.cz

Vážné obvinění Martina Winterkorna

Vážné obvinění Martina Winterkorna

22.09.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Obviněný bývalý inženýr Volkswagenu při procesu vznesl vážná obvinění vůči bývalému generálnímu řediteli VW Martinu Winterkornovi. Obvinil své nadřízené, že o všem věděli už roky před odhalením podvodu s měřením emisí.
Čtyři bývalí manažeři jsou obviněni z obchodních podvodů se zmanipulovaným softwarem v milionech aut a ze zločinného spiknutí. V procesu proti bývalým vedoucím pracovníkům Volkswagenu, zabývajícím se podváděním při měření emisí vznětových motorů, jeden z obžalovaných vážně obvinil bývalého generálního ředitele Martina Winterkorna a dalšího člena představenstva.
 
Expert na dodatečnou úpravu výfukových plynů před okresním soudem v Braunschweigu uvedl, že již v roce 2012 informoval tehdejšího vedoucího vývoje značky Volkswagen o svých obavách plynoucích z používání podvodného softwaru používaného v USA. „Poslal mě pryč a žádal, abych zničil všechny dokumenty,“ uvedl technik.
 
Pokud jde o roli Winterkorna, obviněný inženýr prohlásil, že v roce 2015, kdy se měly manipulace odhalit, generální ředitel znal všechna fakta a rozhodl poslat později zatčeného manažera VW Olivera Schmidta do USA, aby se pokusil falšování emisí zamaskovat.
 
Sám obžalovaný údajně také dostal od vedení patřičné pokyny s úkolem dále úřady uvádět v omyl. „Toho jsem se nedržel a místo toho nakonec přiznal použití funkce, která vypínala plnou činnost systému čištění spalin při běžném provozu. Tím jsem se vzepřel pokynům svých nadřízených a řekl jsem úřadům pravdu.“ Zpětně převzal odpovědnost za to, že se nestihl včas dostat z tohoto projektu. Ale také řekl: „Myslím si, že není fér, že sedím ve vyšetřovací vazbě s těmi, které jsem varoval.“
 
Obhájci dvou ze čtyř obviněných bývalých manažerů a inženýrů zaútočili na státního zástupce a kritizují nepřítomnost Martina Winterkorna. Napadli také prezentaci a argumenty obžaloby. „Obraz, který obžaloba vykresluje, je mylný. Svědčí o nepochopení vývoje motoru EA189.“ Obvinění se týká pouze případu tohoto turbodieselu 2,0 l, který byl v centru emisního skandálu, zatímco procesy týkající se ostatních vznětových motorů jsou vnímány jako technicky, organizačně a personálně zcela odlišné. Obhájci tvrdí, že se státní zástupci základními právními otázkami zabývali jen povrchně.
 
Část řízení proti Winterkornovi byla původně oddělena od dalších čtyř obžalovaných a nakonec byla odložena kvůli jeho operaci kyčelního kloubu. „Veřejnost očekává, že bude reagovat na obvinění z Dieselgate,“ uvedl jeden z obhájců. Čtyři obvinění, kteří v Braunschweigu stojí před soudem, jsou podle obhájců „víceméně svévolně seskupenou skupinou lidí, na které nyní padá stín možného pochybení Martina Winterkorna.“
 
Jeden z obhájců kritizuje, jeho klient nebyl ústřední osobou při rozhodování o strategii podvodu od konce roku 2006. Obžalovaný chtěl spíše věc uklidnit jakmile získal poznatky o možném použití podvodného softwaru a požadoval okamžité rozhodnutí od svých nadřízených. Advokát uvedl, že jeho klient se od počátku otevřeně a transparentně zapojil do vyšetřování. Podobně další právník prohlásil, že jeho klient před rokem 2015, kdy se manipulace konečně dostaly na veřejnost, neměl žádné povědomí o používání odpojovacích zařízení a pokud existovaly nějaké náznaky jejich použití, za žádných okolností je neschválil.