name | autoweek.cz

Velká show Carlose Ghosna

Velká show Carlose Ghosna

10.01.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jako Napoleon vracející se z vyhnanství působil Carlos Ghosn při svém prvním setkání s novináři od svého zatčení v listopadu 2018. Ve skvělé kondici, hýřící sebevědomím v Bejrútu obvinil japonskou justici a vedení Nissanu, ale nepotěšil ani francouzskou vládu.
Carlos Ghosn se po svém útěku z Japonska v Bejrútu postavil před stovku novinářů z celého světa aby se pokusil očistit své jméno. Čtyřistadenní internace v Japonsku na něm nezanechala žádné viditelné následky. Jeho vystupování bylo stejně suverénní a perfektně připravené, jako když jsme se s ním naposledy setkali v předvečer autosalonu v Paříži v září 2018, kde přinesl brilantní analýzu elektromobility. Byl to právě on, kdo nasměroval Nissan a Renault na cestu elektrického pohonu o mnoho let dřív, než o tom ostatní automobilky vůbec začaly uvažovat, takže měl s elektromobilitou největší zkušenosti.
 
Právo se očistit
„Neuprchl jsem proto, že bych byl vinen, ale protože jsem měl nulovou šanci na svobodný soud. Bylo to nejobtížnější rozhodnutí mého života, ale čelil jsem systému, kde je míra odsouzení 99,4 % obviněných a věřím, že tento počet je pro cizince mnohem vyšší. Chtěl jsem ale být volný abych mohl mluvit a bránit se. Jsem nevinný, ale stal jsem se rukojmím v zemi, které jsem 17 let sloužil,“ zopakoval Ghosn před novináři své už dříve publikované prohlášení, Tvrdí také, že je připraven postavit se před soud v kterékoliv ze tří zemí, v nichž má občanství, tedy Libanonu, Francii nebo Brazílii. Ani jedna z nich nemá s Japonskem dohodu o vydávání svých občanů.
 
Ghosn také připomenul, že chtěl se svým stanoviskem seznámit novináře už před rokem, ale pouhý den před ohlášenou tiskovou konferencí byl znovu uvězněn, protože žalobce přidal nová obvinění.
 
Perfektně připravené vystoupení
Ve svém hodinu a deset minut trvajícím vystoupení Ghosn bod za bodem vyvracel veškerá obvinění a přitom opakovaně útočil na metody japonské justice. Nevynechal ani případy, které se objevily jen v tisku a dosud s nimi japonští žalobci nepřišli. Na všechna obvinění měl perfektně připravené odpovědi a dokumenty. Přitom stále zdůrazňoval, že všechny výdaje, které údajně zneužíval k osobnímu prospěchu, museli vždy schvalovat i další členové představenstva.
 
Následovala další více než hodina odpovědí na otázky přítomných novinářů. Jediné téma bylo tabu - žádné podrobnosti o tom, jak se Ghosnovi podařilo dostat z hlídané rezidence v Tokiu až do Bejrútu. Jinak Ghosn trpělivě odpovídal na příval otázek, a to nejen v angličtině, ale plynule přecházel do arabštiny, francouzštiny a italštiny. Pouze japonské žurnalisty požádal, aby s ním s ohledem na ostatní komunikovali v angličtině.
 
Obvinění vedení Nissanu ze spiknutí
Ze své internace Ghosn obvinil vedení Nissanu, které podle Ghosna spolupracovalo s žalobci. Ghosn přímo jmenoval jako hlavní strůjce akcí proti němu člena představenstva Masakazu Toyodu, zprostředkovatele kontaktů s vládou a poradce japonské vlády Hidetošiho Imazua a hlavního auditora Hitošiho Kawagučiho. Posléze k nim přiřadil i členy představenstva Nissanu Hirota Sakawu, který byl až do září 2019 generálním ředitelem Nissanu, než byl obviněn ze zpronevěry, a Hariho Nadu. Ghosn odmítl s ohledem na případné problémy pro Libanon odmítl jmenovat kdo z japonské vlády se na komplotu měl podílet, nicméně naznačil, že nevěří, že by o všem byl informován premiér Abe.
 
Důvody k tomu měly být dva. Prvním byla ekonomická situace Nissanu. Jak neustále připomínal, Ghosn do vedení Nissanu přišel v roce 1999 kdy byl ve stavu bankrotu. Způsob, jakým se v následujících letech podařilo Nissan pozdvihnout v nejziskovější japonskou automobilku je dnes předmětem analýz a učí se o něm na universitách celého světa. Když v roce 2016 Ghosn inicioval koupi automobilky Mitsubishi, která se ocitla ve stejné situaci jako Nissan o 17 let dřív, rozhodl se předat vedení Nissanu Japoncům aby se sám mohl plně soustředit na Mitsubishi.
 
Dva důvody k převratu
Už po roce se ale Nissan pod vedením Hirota Saikawy dostal do velkých problémů. Ty se během roku 2018 dále prohlubovaly, takže hlavní akcionáři požadovali změny. Ve stejné době Ghosn pracoval na prohloubení partnerství mezi Renaultem a Nissanem. Problém byl v tom, že francouzská vláda jako hlavní akcionář Renaultu prosazovala úplné spojení obou společností pod jediným vedením. To bylo pro Japonce nepřípustné, protože nově vzniklá společnost by byla plně pod kontrolou francouzské vlády. Ghosn tvrdí, že on sám prosazoval vytvoření holdingu, v němž by si obě společnosti zachovaly vlastní identitu a vlastní vedení.
 
Nevyužitá příležitost s FCA
Carlos Ghosn v Bejrútu prohlásil, že na podzim roku 2018 byla v plném běhu jednání o přičlenění společnosti Fiat Chrysler do aliance Renaultu a Nissanu. Jednání o detailech mezi Ghosnem a Johnem Elkanem údajně byla naplánována na leden 2019, jenže v té době už byl Ghosn ve vězení. Elkan se nicméně posléze pokusil vytvořit partnerství FCA s Renaultem, jenže tomu svými požadavky zabránila francouzská vláda. Výsledkem je, že FCA se dohodlo na spojení s největším konkurentem Renaultu koncernem PSA.
 
„Je to neuvěřitelné. Pod mým vedením měla aliance jasnou vizi pro budoucnost - na rozdíl od dneška. Jak mohli promarnit takovou příležitost stát se dominantním hráčem v tomto odvětví? Pro PSA to ale je obrovská příležitost,“ prohlásil Ghosn.
 
Parodie na alianci
Ghosn si neodpustil kritiku současného stavu obou společností, v jejichž čele stál. Od doby jeho zatčení ve vedení Nissanu ale i Renaultu panuje naprostý chaos a aliance se podle Ghosna stala zcela nefunkční: „Když se podívám na to, co se s aliancí stalo za posledních 13 měsíců, nejsem si zcela jistý její budoucností. V roce 2017 byla aliance jedničkou automobilového průmyslu. Tři společnosti rostly a byly ziskové. Připravovali jsme se do skupiny připojit Fiat Chrysler. Dnes už ale aliance neexistuje. Už nemají žádný zisk, žádný růst, žádnou strategickou iniciativu, žádné technologie. To, co dnes vidíme, to je parodie na alianci.“
 
„Snížení tržní hodnoty Nissanu od mého zatčení je více než 10 miliard dolarů. Během toho období ztráceli více než 40 milionů dolarů denně! Podobně tržní hodnota Renaultu od mého zatčení klesla o 5 miliard eur,“ konstatoval Ghosn.
 
„Měl jsem jít k GM!“
Zajímavostí bylo, když Carlos Ghosn prohlásil, že nyní lituje jen toho, že v roce 2009 odmítl nabídku poradce presidenta Obamy pro automobilový průmysl Stevena Rattnera aby se ujal vedení tehdy krachujícího koncernu General Motors: „Dnes vím, že to byla chyba. Měl jsem to přijmout. Nabízeli mi dvojnásobný plat, ale tehdy jsem mu odpověděl, že to je atraktivní, ale kapitán neopouští svou loď.“
 
Kromě opakovaného zdůrazňování svých zásluh o záchranu jednoho z nejvýznamnějších průmyslových gigantů v Japonsku Ghosn zdůraznil i svůj blízký vztah k Japoncům. Připomenul, že v době po velkém zemětřesení v roce 2011, kdy všichni z Japonska prchali, okamžitě přijel do země aby v oblasti Fukušimy zjistil situaci v továrně Nissanu Iwaki.