name | autoweek.cz

Velká Británie zakáže spalovací motory od roku 2035

Velká Británie zakáže spalovací motory od roku 2035

05.02.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Británie hodlá do roku 2035, tedy o pět let dřív, než se plánovalo, zakázat prodej nových automobilů se zážehovými i vznětovými motory, a to i v systémech hybridních pohonů.
Elektromobilita a elektrárenské společnosti triumfují - Velká Británie hodlá zásadním způsobem proměnit svůj automobilový průmysl a jeden ze symbolů 20. století automobil. Premiér Boris Johnson se oznámením plánu zákazu spalovacích motorů posunout Spojené království do čelní pozice v oblasti životního prostředí. Ve snaze snížit znečištění ovzduší tak urychluje posun směrem k elektromobilitě.
 
„Musíme se vypořádat s našimi emisemi CO2. Jako země, jako společnost, jako planeta, jako druh musíme nyní jednat,“ prohlásil Johnson na zahajovací akci COP26 v londýnském Science Museum. Johnson ve svém vystoupení také naznačil, že postupné vyřazování britských uhelných elektráren by se mohlo posunout už do roku 2024.
 
Britská vláda uvedla, že po konzultacích by v roce 2035 nebo i dříve, pokud byl možný rychlejší přechod, skončil prodej nových automobilů a užitkových vozidel se zážehovými i vznětovými motory, stejně jako s hybridními pohony zahrnujícími spalovací motor. Ačkoliv tento zákaz má vstoupit v platnost až za 15 let, ovlivní rozhodování vedení automobilek, protože ty se musejí rozhodovat o svých investicích s velkým předstihem - dlouho před tím, než skončí životní cyklus modelu, který je obvykle sedm let. Britská vláda loni uvedla, že poskytne dalších 2,5 milionu liber (74 milionů Kč) na financování výstavby více než 1000 nových dobíjecích míst pro elektrická vozidla na ulicích.
 
„Má-li se Spojené království stát vůdčí zemí globální agendy pro dopravu s nulovými emisemi, potřebujeme konkurenční obchodní prostředí, abychom povzbudili výrobce aby zde prodávali a vyráběli. Datum bez plánu jen zničí současnou hodnotu. Proto musíme slyšet, jak vláda plánuje naplňovat své ambice udržitelným způsobem, který ochrání průmysl a pracovní místa, umožní lidem ze všech příjmových skupin a regionů přizpůsobit se a mít z toho přínos, a co je zásadní, neohrozí prodej dnešních nízkoemisních technologií, včetně oblíbených hybridů, které jsou nezbytné pro dosažení dnešních cílů kvality ovzduší a změny klimatu,“ uvádí ve své reakci Společnost výrobců a prodejců motorových vozidel SMMT.
 
Plán zákazu vyvolal obavy nejen mezi britskými automobilkami, ale také v německém automobilovém průmyslu, protože Velká Británie je zdaleka největším vývozním trhem pro německé výrobce - směřuje do ní kolem 20 % německé automobilové produkce. Francie se chystá zakázat prodej automobilů s motory na fosilní paliva do roku 2040.