vinfast, nový drak automobilového průmyslu | Aktuality | autoweek.cz

VinFast, nový drak automobilového průmyslu

VinFast, nový drak automobilového průmyslu

11.09.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

VinFast je první vietnamský výrobce automobilů. Je to také nejrychlejší start-up v automobilovém průmyslu na světě a bezprecedentní globální finanční projekt. AutoBest exkluzivně přináší neuvěřitelný příběh přímo z místa děje.
Organizace AutoBest získala přístup do srdce panství společnosti VinGroup. Bylo to poprvé, co mezinárodní média získala přístup k automobilce VinFast!
 
Cesta na výsluní
Pro nás je název VinGroup zcela neznámý, ale pro Vietnam znamená tato nejvýznamnější soukromá ekonomická skupina v zemi mnoho… Její příběh začal před 25 lety, když mladý vietnamský absolvent Institutu geologického průzkumu v Moskvě odejel na výlet na Ukrajinu v autě značky Lada. Tam mladý geolog Phạm Nhật Vượng založil rychlé občerstvení s dehydratovanou rýžovou pastou. Asi těžko uvěříte, ale v roce 2009 mu celosvětový gigant Nestlé za tuto firmu vyplatil 150 milionů dolarů!
 
S penězi se vrátil do Vietnamu, kde posílil základy svého podnikání v oblasti cestovního ruchu a pohostinství, založené v roce 2001. Až do loňského roku se společnost VinGroup rozvíjela exponenciálně i v oblasti obchodu s nemovitostmi s projekty v rezidenčních oblastech, zábavních parcích s animacemi, maloobchodu v supermarketech a hypermarketech, nákupních střediscích, vzdělávání, zdravotnictví a zemědělství.
 
V loňském roce byly 2. září položeny základy společnosti VinFast, prvního výrobce automobilů ve Vietnamu. Letos na začátku léta Phạm založil firmu VinSmart, která se zaměří na budoucnost v oblasti IT, nových technologií a nových digitálních produktů a avantgardních materiálů.
 
Pro ty, kteří potřebují čísla, aby uvěřili, doplňme, že v roce 2018 měla Phamova skupina aktiva v hodnotě více než 32 miliard dolarů. Vlastní přes 1500 obchodů VinMart, 56 obchodních center a prodala více než 14 000 bytů. Obrat společnosti VinGroup za poslední rok činil téměř 4 miliardy dolarů, přičemž hrubý zisk byl 1 miliarda dolarů. Phamův osobní majetek Forbes odhaduje na více než 6,8 miliardy dolarů, což z něj dělá prvního vietnamského miliardáře v historii, přičemž jeho majetek ročně vykazuje dvouciferný procentuální růst!
 
Realita překonávající jakoukoliv představivosti
Generální ředitel společnosti VinFast Američan James de Luca pracoval v automobilovém průmyslu v mnoha funkcích po desetiletí. Byl předsedou Phamem pozván, aby se vzdal svého důchodu a nastoupil do nového bezprecedentního projektu. „Samozřejmě jsem byl zprvu skeptický. V životě jsem toho viděl hodně… ale to, co jsem našel zde, se vymykalo jakékoliv představivosti!“ říká de Luca.
 
Vietnamci si stanovili cíl, aby do 24 měsíců od zahájení projektu, tedy od jeho úplného začátku - bez továrny, jakýchkoli projektů a zaměstnanců - uvedli na trh první dva modely vyráběné ve vlastním závodě, kde za rok bude pracovat přibližně 5000 zaměstnanců! „Je to investice za téměř 3,5 miliardy dolarů,“ uvedla místopředsedkyně VinGroup a předsedkyně VinFast Le Thi Thu Thuy. To znamená, že je to nejlépe finančně zajištěný start-up v automobilovém průmyslu za posledních 10 let! Paní Thuy uvedla, že její země je jednou z nejméně motorizovaných v celém regionu - je zde 23 vozů na 1000 obyvatel a prodává se zde ročně pouze 300 000 nových aut na 96 milionů obyvatel.
 
Továrna v Hai Phongu se rozkládá na ploše 335 ha, z čehož 120 ha bylo získáno z vody! „Na místě, kde nyní jsme, bylo ještě 25. ledna 2018 moře! Moře zmizelo a místo toho zde na počátku září 2018 můžete vidět několik výrobních hal v různých fázích procesu instalace výrobních technologií!“ řekl De Luca užaslým novinářům. Aby se zajistilo, že haly zůstanou tam, kde jsou, byly postaveny na betonových sloupech, které jsou zapuštěny do hloubky 35 až 40 m přímo na podloží na bývalém dně moře! Rychlost 6000 vietnamských stavebních dělníků, zapojených do tohoto projektu, je v jakýchkoli evropských normách nepředstavitelná, zdá se to být spíš zázrak než realita.
 
Příprava výroby v plném proudu
V šesti výrobních halách se plánuje výroba 250 000 vozů ročně. Vedoucí pracovníci společnosti VinFast uvádějí, že ve druhé fázi projektu do roku 2025 byla naplánována výroba 500 000 vozů ročně. 70 ha bylo vyhrazeno dodavatelům - Bosch, Lear, Dürr a ZF jsou mezi prvními smluvními partnery.
 
Australan Shaun Calvert, bývalý výkonný ředitel GM, který pracoval u Opelu až do jeho prodeje PSA, je výrobním ředitelem, tedy mužem, který ví o všem, co se děje na obrovském území továrny: „Připravujeme budoucí zaměstnance za pomoci školy Eckert v Mnichově, protože v tomto regionu není kvalifikovaná pracovní síla. Budeme mít 1400 robotů a 1200 autonomních vozidel pro přepravu komponent a podsestav uvnitř a mezi výrobními halami. Ty zajistí velmi vysoký stupeň automatizace, který je nezbytný k zajištění kvality výrobků na nejvyšší úrovni na světě!“
 
V lakovně o ploše 20 000 m2 bude 56 robotů pro lakování a 23 robotů k ukládání izolačních kabelů s taktem 38 vozů za hodinu. „Naším cílem je stát se vedoucí značkou v jihovýchodní Asii co se týče kvality lakování!“ říká Calvert. V hale s lisovacími a svařovacími automaty bude pracovat 200 robotů ABB. Hala s plochou 200 000 m2 bude mít stejný takt 38 vozů za hodinu ve třech směnách. Dodavateli výrobního zařízení jsou  FFG, Grob Werke a Scheuchl pro výrobu motorů, EBZ pro svařování, Schuler pro lisování a Eisenmann pro konečnou montáž.
 
Vedoucí pracovníci VinFastu pracují na vlastním systému kvality nazvaném VES-VinFast Excellence System. Calvert k tomu říká: „Každý výrobce má svůj vlastní systém kvality, který zahrnuje zkušenosti, ale i dlouhou tradici ve výrobě s kulturními prvky specifickými pro každou zemi. VES nás reprezentuje, aniž by přebíral cokoliv od ostatních!“ Calvert nám vysvětlil, že je velkou výhodou začínat od nuly s mezinárodním týmem specialistů, kteří pracovali v různých automobilových společnostech: „Poskládal jsem zkušenosti a analýzy všech, eliminovali jsme slabé stránky a standardizovali nové metody.“ Rychlost, s jakou se VES zavádí, je stejně vysoká jako vše v celém projektu.
 
Ve Vietnamu jsme viděli některé pozoruhodné věci. Jsme možná svědky zrodu nové hvězdy globálního automobilového vesmíru. I když ve spojení s VinFastem je označení za start-up technicky správné, musíme říci, že za tímto projektem toho je mnohem víc. Nejen proto, že je finančně zajištěn tak, že by mu to mohl závidět dokonce i Elon Musk, ale především proto, že má vizi, poslání, plán a co je důležitější, má i lidi, kteří jsou připraveni všechny tyto plány realizovat. A za všemi akcemi společnosti VinGroup najdeme vizionáře s neuvěřitelným odhodláním.

  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu
  • VinFast, nový drak automobilového průmyslu