name | autoweek.cz

Vodík v dopravě míří i k nám

Vodík v dopravě míří i k nám

20.10.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Česká republika připravuje využití vodíku v automobilech a chystá otevření prvních čerpacích stanic.
Až o jednu třetinu se mohou do roku 2050 snížit světové emise CO2 díky využití vodíkových technologií a zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů. Náklady na výrobu vodíku elektrolýzou vody v posledních pěti letech klesly o 40 % a s dalším technologickým rozvojem a rozšiřováním výroby budou dále klesat.
 
Když bude část ekonomiky založena na čistém vodíku produkovaném bez emisí, umožní to podle studie Hydrogen Economy Outlook, vypracované analytiky z Bloomberg NEF, omezit světové emise skleníkových plynů až o 34 %. Vodík by se mohl stát klíčem k dekarbonizaci odvětví, jež jsou silně závislá na fosilních palivech, jako jsou hutní průmysl, těžkotonážní silniční a námořní doprava nebo výroba cementu.
 
Infrastruktura pro skladování a přepravu vodíku bude nákladná. Aby se vodík mohl stát všeobecně dostupným, jako je v současnosti zemní plyn, budou potřeba velkorysé a koordinované investice. Například pro zajištění stejné úrovně energetické bezpečnosti, jakou v současné době poskytuje zemní plyn, by se infrastruktura skladování vodíku musela rozšířit tři až čtyřikrát. Její výstavba by stála zhruba 637 miliard dolarů do roku 2050.
 
Převést velká hospodářská odvětví na vodík bude možné jen v případě, že státy a regiony, včetně EU, začnou skutečně realizovat strategii eliminace všech emisí do roku 2050. Japonsko bylo prvním státem, který vypracoval národní vodíkový program, v němž tento plyn figuruje jako strategický nosič energie.
 
České ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří výstavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První tři by měly vzniknout už v polovině příštího roku u stávajících stanic sítě Benzina Unipetrol. Konkrétně by měly být v Praze na Barrandově, v Litvínově a v Brně. 
 
V tuto chvíli v České republice zatím žádné vozy na vodík nejezdí. Zástupci Toyoty však potvrdili, že po otevření prvních čerpadel dovezou několik vodíkových vozů Mirai, který tou dobou už bude dostupný ve své druhé generaci. Do roku 2030 by ministerstva průmyslu mohlo u nás jezdit 60 000 až 90 000 aut s palivovými články na vodík.
 
Toyota zahájila svůj program rozvoje vodíkových technologií v 90. letech. Roku 2014 uvedla na trh vodíkový sedan Toyota Mirai a poté se zapojila do projektů rozšiřování vodíkové infrastruktury v Japonsku, Evropě a ve Spojených státech.