name | autoweek.cz

Volkswagen Arteon míří vysoko

Volkswagen Arteon míří vysoko

23.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen uvádí na trh svůj nový vrcholný model Arteon s velkými ambicemi. Poprvé u něj Volkswagen použil karoserii liftback jaká se osvědčuje u stejně velké Škody Superb.
Nový velký model Volkswagenu je víc než jen nová generace sedanu s profilem čtyřdveřového kupé CC (původně Passat CC). Ve skutečnosti zaujímá postavení největšího modelu, tedy i jako náhrada za velký exkluzivní sedan Phaeton, jehož výroba skončila před rokem. Skutečnost, že není nástupcem obou předchozích, ale zcela novým svébytným modelem, je i skutečnost, že namísto těchto dvou sedanů přichází v podobě, která se plně osvědčila u Škody Superb, tedy karoserií liftback - poprvé použité u značky Volkswagen.
 
Elegantní i praktický
Volkswagen potřebuje posílit své hospodářské výsledky prodejem aut s vyšší mírou zisku. Proto kromě rozšiřování nabídky SUV přichází s modelem, který je alternativou k Audi A5 Sportback, ale s poněkud delším rozvorem. Arteon se bude snažit oslovit zákazníky dosud orientované na vozy BMW (především řady 4 Gran Coupé) nebo Mercedes-Benz (zejména CLS Coupé) aniž by přitom ohrožoval postavení značky Audi. Jestliže se celosvětový prodej modelu CC pohyboval okolo 40 000 vozů ročně, u Arteonu má Volkswagen ambice tuto hodnotu zdvojnásobit, přičemž polovina z tohoto množství by měla nacházet kupující v Číně.
 
Arteon osloví zákazníky atraktivním designem, který plně těží z možností nabízených použitím LED světlometů, ale i mimořádnou prostorností, a to jak na zadních sedadlech, tak i v zavazadlovém prostoru (objem 563 l, po sklopení zadních sedadel 1557 l). To vychází z prodlouženého rozvoru (2837 mm proti 2710 mm u modelu CC) ale i rozšířeného rozchodu kol. Superb ale na tom je při stejném rozvoru náprav i celkové délce ještě o trochu lépe se základním objemem zavazadlového prostoru 625 l.
 
Zajímavým estetickým ale i konstrukčním prvkem je přední kapota, která je nezvykle široká a zasahuje až do prostoru nad blatníky, takže pro její otevírání muselo být zvolena dražší uspořádání s dvojitými klouby. Zřejmě se jedná o nejširší výlisek tohoto typu.
 
Osvědčený koncept interiéru
Volkswagen Arteon vychází z modulární platformy MQB (tedy s motorem napříč), takže nepřekvapí, že v interiéru najdeme obdobné uspořádání jako v Passatu, byť s mnoha exkluzivnějšími doplňky.
 
V nabídce jsou tři úrovně infotainmentu - dvě s displejem 8“ a tlačítky a vrcholná Discover Pro s dotykovým displejem 9,2“ a možností ovládání gesty.
 
Služby konektivity Car-Net nabízejí kromě informačních služeb Guide & Inform a propojení s chytrými telefony App-Connect i novou službu Security & Service vybavenou integrovanou SIM kartou pro možnost komunikace se službami Volkswagenu případně volání o pomoc pomocí tlačítka SOS. Všechna volání jsou zadarmo a i v zahraničí spojují s operátory mluvícími česky.
 
Technika pro bezpečnost
Arteon má LED světlomety tvořené vpředu hlavními světlomety doplněnými světelným asistentem, neboli světlomety pro špatné počasí, které nahrazují světlomety do mlhy. Světlomety mají i funkci dynamického nasvěcování zatáček, která vychází z údajů navigace, takže reaguje v předstihu.
 
Mezi asistenčními systémy je novinkou Předvídavý adaptivní tempomat ACC, který opět ve spolupráci s navigací a kamerou systému pro sledování dopravních značek reaguje při udržování předvolené rychlosti předvídavě podle profilu silnice i dopravního značení. Po případném nutném zpomalení zase vrací předem nastavenou rychlost. Jedná se tedy o další přiblížení k autonomnímu řízení - zde jde o úroveň 2.
 
Další novinkou je Automatická pomoc v nouzi (Emergency Assist) se dvěma radary na zádi. Tento systém v případě že řidič nereaguje (například v případě zdravotního problému) dokáže vůz zastavit, přičemž samočinně odbočí do pravého jízdního pruhu. Toto vybavení navíc ve spolupráci se Systémem preventivní ochrany cestujících hlídá i dění za vozem a v případě, že se blíží jiné auto příliš velkou rychlostí a hrozí náraz zezadu, spustí výstražné blikače.
 
Pohonné jednotky
Volkswagen uvádí jako standardní výbavu pohon všech kol 4Motion, nicméně v nabídce samozřejmě jsou i verze s pohonem jen předních kol. Také výběr motorů je obdobný jako u Passatu. Ač konkurence v tomto segmentu stále nabízí i šestiválce, pro Arteon byly použity jen čtyřválce. Jde o zážehový 2,0 TSI/206 kW (280 k) a turbodiesely 2,0 TDI/110 kW (150 k) a 2,0 BiTDI/176 kW (240 k). K těm se později ještě přidají zážehové 1,5 TSI Evo/110 kW (150 k) a 2,0 TSI/140 kW (190 k) a turbodiesel 2,0 TDI/140 kW (190 k). Turbodiesely jsou vybaveny systémem selektivní katalytické redukce SCR používající kapalinu AdBlue.
 
Arteon se vyrábí v Emdenu. Cena základní verze 2,0 TDI začíná na hodnotě 1 007 900 Kč. Největší zájem se ale očekává o obě vyšší výbavy - luxusně laděnou Elegance a sportovní R-Line. Prodejním cílem v České republice je pro letošní rok dosažení hranice 500 prodaných vozů, tedy víc, než se v roce 2015 prodalo modelu CC. Naprostou většinu zájemců o toto manažerské Grand Turismo bude představovat firemní klientela.
 
Do budoucna by se nabídka tohoto modelu měla dále rozšířit - s více válci pod kapotou (ale ne více než šesti, v tom Arteon na Phaeton nenaváže) ale i zajímavou karosářskou verzí Shooting-Break (proč také nevyužít to, co se tak skvěle osvědčuje u už zmiňovaného Superbu). Naopak varianta s hybridním pohonem údajně není v plánu.