name | autoweek.cz

Volkswagen čeká radikální proměna

Volkswagen čeká radikální proměna

06.03.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Značka Volkswagen urychluje transformaci v softwarově orientovaného poskytovatele mobility. V rámci nové strategie Accelerate chce do roku 2030 zvýšit podíl prodávaných elektromobilů na 70 % a rozšířit své podnikání o využití dat a prodej funkcí na dálku.
Šéf značky Volkswagen Ralf Brandstätter představil novou strategii Accelerate do roku 2030, navazující na ambiciózní cíle celé skupiny VW. Značka Volkswagen na investice do vývoje budoucích trendů elektromobility, hybridizace a digitalizace vyčlenila kolem 16 miliard eur do roku 2025. „Se strategií Accelerate zvyšujeme rychlost na naší cestě k digitální budoucnosti. V příštích několika letech proměníme Volkswagen více než kdy dříve v historii,“ uvedl Brandstätter.
 
Zdvojnásobení počtu elektromobilů
Brandstätter ohlásil zdvojnásobení cílové hodnoty podílu elektromobilů v prodejní bilanci značky pro rok 2030 - místo 35 % ze všech vozů Volkswagen prodaných v Evropě by to již mělo být 70 %, v USA a Číně minimálně 50 %. Volkswagen se ovšem stále nehodlá rozloučit se spalovacími motory. Základní modely, jako jsou Golf, Tiguan, Passat, Tayron nebo T-Roc, budou mít své nástupce, nepočítá se ale s pokračovatelem modelu Touran. Jelikož se Golf 9. generace dá očekávat za šest až sedm let, měl by se vyrábět i ve 30. letech.
 
Modely poháněné vysoce účinnými nízkoemisními spalovacími motory by se měly stát zdrojem zisku pro financování procesu elektrifikace: „Po určitou dobu ještě budeme spalovací motory potřebovat. Ale chceme je mít co nejvíce hospodárné. Proto je chceme elektrifikovat. Příští generace modelů proto získá nejnovější generaci plug-in hybridní technologie s elektrickým dojezdem až 100 km.“
 
Volkswagen bude každý rok uvádět na trh minimálně jeden model s elektrickým pohonem. V první polovině roku 2021 představí model ID.4 GTX s pohonem všech kol a ve druhé polovině roku bude následovat sportovní model ID.5. Na podzim bude mít premiéru ID.6 X/Cross, sedmimístné SUV s elektrickým pohonem určené jen pro čínský trh. V roce 2022 se přidá minivan ID.Buzz od značky Volkswagen užitkové vozy. Realizace plánu vyrábět elektromobil se základní cenou od 20 000 eur (neoficiálně se mu říká ID.1), který zaujme v nabídce místo pod modelem ID.3, bude urychlena o dva roky, takže první vozy budou k dispozici již v roce 2025.
 
Nové obchodní příležitosti plynoucí z digitalizace
„Po rozvoji elektromobility přichází druhá, mnohem významnější proměna automobilového průmyslu, kterou je digitalizace a proměna produktů určovaná softwarem,“ řekl Brandstätter, který je přesvědčen, že Volkswagen má v tomto ohledu výhodu: „Ze všech hlavních konkurentů má Volkswagen v tomto závodě největší šanci na vítězství. Zatímco ostatní jsou stále ještě uprostřed transformace k elektromobilitě, my už podnikáme velké kroky směrem k digitální transformaci.“
 
Digitální vybavení vozů Volkswagen je standardně navrženo tak, že všechny možné funkce jsou již předinstalovány a uživatelé je mohou podle potřeby aktivovat. Tento postup by měl snížit dříve nákladnou rozmanitost a složitost mnoha různých nabízených variant stejného modelu.
 
Brandstätter také chce urychlit digitalizaci a rozšířit oblast podnikání společnosti o využití dat a možnost stahování dalších funkcí. V této oblasti by měly vzniknout zcela nové obchodní modely generující v budoucnu větší zisk než samotný prodej vozidel. „Dokážeme si představit, že v následujících letech takto vyděláme stovky milionů eur,“ je přesvědčen obchodní ředitel Klaus Zellmer.
 
„S dostupností uživatelských dat jdeme mnohem hlouběji do uživatelské fáze. Je tedy možné nabídnout zákazníkům, kteří jezdí na dlouhé vzdálenosti, příslušné vybavení a doplňky, které bude možné za poplatek aktivovat bezdrátově,“ řekl Zellmer. Vytvoří se tím prostor pro zcela nové obchodní modely, které se dále rozšíří s příchodem autonomního řízení a nástupem umělé inteligence. Automobil se pak stane zdrojem příjmů po celou dobu jeho životnosti.
 
Data pod kontrolou VW
Ústředním bodem je, že kontrola nad daty zůstává u Volkswagenu. „Pokud je dáte k dispozici někomu jinému, nemůžete tyto obchodní modely rozvíjet. Proto jsme se rozhodli podržet vše ve svých rukou. Pro vývoj softwaru spustila společnost VW v loňském roce vytvořila novou organizaci Car.Software, která má nyní do roku 2024 vyvinout vlastní operační systém VW.OS,“ řekl Brandstätter