name | autoweek.cz

Volkswagen Crafter - skok v technice

Volkswagen Crafter - skok v technice

26.07.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Crafter nabízí řešení dopravy pro specifické požadavky zákazníků z nejrůznějších odvětví při vysoké hospodárnosti. Vyniká mimořádně velkým počtem variant pohonu i karosářských verzí.
Novou generací Crafteru chtěl Volkswagen stanovit nová měřítka kvality užitkových vozů. Podobná předsevzetí jsou běžná, ale v případě Crafteru se podařilo jej splnit. Vynikající funkčnost kombinuje s větším objemem nákladového prostoru při optimalizovaných vnějších rozměrech.
 
Volkswagen začal s výrobou užitkových vozidel v roce 1950 s první generací Transporteru (T1) ještě s plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem za zadní nápravou. V roce 1995 byla vytvořena samostatná značka Volkswagen Užitkové vozy, která v současné době disponuje komplexní nabídkou čtyř modelových řad: Caddy (4. generace), Transporter (6. generace), Crafter (4. generace) a pick up Amarok, poskytujících možnosti volby od podvozků až po luxusní minibusy California. Pro všechny se od roku 1985 nabízí i továrně vyráběný pohon všech kol - nejprve Syncro, nyní 4Motion.
 
Klíčový model pro VWN
Nový Crafter je pro VWN (Volkswagen Nutzfahrzeuge) zásadním modelem z několika důvodů. Novou generaci Volkswagen vyvinul a vyrábí zcela samostatně po skončení 20 let trvající spolupráce s Mercedesem-Benz. Modelová řada Crafter se má za cíl zařadit se na špičku segmentu, který nabízí velký potenciál růstu a v němž má Volkswagen největší rezervy. Tomu odpovídají i hodně smělé plány - zatímco v roce 2016 bylo dodáno 44 000 Crafterů vyráběných ve spolupráci s Mercedesem, nové generace by v roce 2020 mělo z polského Vřesna vyjet 80 000 těchto vozů.
 
Vzhledem ke komplexnosti nabídky Crafteru (4 základní modely, 3 délky, 3 výšky - celkem 69 variant) je náběh prodeje poměrně dlouhý. Začalo se v dubnu skříňovými verzemi, valníkem a podvozky a od roku 2018 se přidá kombi. K dispozici je pohon předních kol včetně kombinace se samočinnou převodovkou, pohon všech kol 4Motion, který bude od podzimu i v kombinaci s automatickou převodovkou. Od července je už k dispozici i pohon zadních kol, ale ve spojení s automatickou převodovkou bude až v roce 2018. Všechny varianty, zahrnující dvě délky rozvorů, dvě délky zadních převisů, tři výšky karoserie a krátké nebo prodloužené kabiny, budou dostupné do podzimu 2018.
 
Nový design
Koncept designu vykazuje příbuznost se šestou generací modelu Transporter, který tvoří jádro nabídky značky Volkswagen Užitkové vozy. Crafter je první užitkové vozidlo nabízející hlavní světlomety s LED. Nový koncept designu zajišťuje nejnižší hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu v této kategorii cx = 0,33, s aerodynamickým kitem dokonce cx = 0,30.
 
K dispozici jsou tři délky karoserie - skříňový vůz a kombi se středním rozvorem a délkou 5986 mm, s dlouhým rozvorem a délkou 6836 mm nebo s dlouhým rozvorem a délkou 7391 mm. K tomu je nutné připočítat ještě až tři různé výšky karoserie u skříňových verzí. Podvozek s jednoduchou kabinou a valníkovou nástavbou je nabízen s délkou 6204 mm (střední rozvor), 7004 mm (dlouhý rozvor) nebo 7404 mm (dlouhý rozvor s převisem). Délka verze s dvojitou kabinou a valníkovou nástavbou je buď 6204 mm (střední rozvor), nebo 7004 mm (dlouhý rozvor).
 
Interiér
Volkswagen zdůrazňuje, že Crafter byl navrhován s využitím rozsáhlého průzkumu mezi zákaznickými skupinami a uživateli těchto vozidel. Výsledky průzkumu byly nejvíc využity při návrhu konceptu interiéru, především odkládacích prostor se spoustou schránek a přihrádek ver standardní výbavě. Praktická je 230 V/300 W zásuvka, a dvě nebo čtyři 12 V zásuvky.
 
Zcela unikátní je sedadlo ergoComfort - první s certifikátem AGR mezi užitkovými vozy, ve variantě ergoActive vybavené navíc nabízí elektrickou masážní funkcí pro bederní opěrku.
 
Nový Crafter je vybaven nejnovější generací audio a navigačních systémů, která byla nedávno představena pro modelovou řadu Transporter. Všechny disponují Bluetooth a vstupy USB a AUX-In. Zajímavým prvkem výbavy je integrované rozhraní pro správu vozového parku FMS, které se u Crafteru objevuje poprvé. Rozhraní pro telematické funkce je kompatibilní se všemi telematickými systémy, což usnadňuje zařazení nového modelu Crafter do stávajících vozových parků.
 
Největší nákladový prostor v segmentu
Novinkou je nabídka verzí s pohonem předních kol, protože dosud měl Crafter jen pohon zadních kol. To umožnilo snížit nákladovou hranu u těchto verzí o 100 mm na 570 mm a vytvořit největší dostupnou výšku nákladového prostoru (až 2196 mm). Manipulaci s nákladem usnadňuje 1311 mm široký vstupní otvor bočních posuvných dveří. Nový Crafter se zvýšenou celkovou hmotností z 5,0 na 5,5 t nabízí největší objem nákladového prostoru ve skříňovém provedení 18,4 m3 s maximální výškou a maximální délkou 4855 mm.
 
Valník má délku až 4700 mm s ložnou plochou 9,6 m2. Nákladový prostor je vybaven až 14 připevňovacími oky, upevňovacími lištami, šestihrannými otvory pro připevnění vestaveb a regálů i osvětlení s LED. K dispozici je i interiérový střešní nosič se zatížením až 50 kg. Verze s pohonem zadních kol se nabízejí s jednoduchou i dvojitou montáží zadních kol a jsou výhodné i pro tahání přívěsů až do hmotnosti 3,5 t (celková hmotnost soupravy až 8,0 t).
 
Úplná nabídka systémů pohonu
Nový motor 2,0 TDI EA 288 Nutz byl speciálně vyvinut pro Crafter. Na výběr jsou verze o výkonu 75 kW (102 k), 103 kW (140 k) a TDI BiTurbo se 130 kW (177 k). Dodatečné čištění výfukových plynů má ve všech variantách na starosti oxidační katalyzátor, filtru pevných částic a katalyzátor SCR.
 
Verze 4Motion používají mezinápravovou spojku 5. generace s prodlouženou dobou výměnou oleje na tři roky. Nový je elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy kompenzující vliv bočního větru a poskytující výtečnou obratnost v městském provozu.
 
poháněná kola uložení motoru celková hmotnost převodovky
přední napříč 3,0 - 4,0 t 6M/8A Aisin
zadní podélně 3,5 - 5,5 t 6M/8A ZF (2018)
4Motion napříč 3,0 - 4,0 t 6M/8A Aisin (2018)
 
Nejmodernější technika
Nejdůležitější inovací v oblasti podvozku je řízení s elektromechanickým posilovačem, které nový Crafter používá jako první v této třídě LUV. Díky elektromechanickému posilovači řízení může nový Crafter nabízet inovativní asistenční funkce.
Standardní výbavou jsou asistent pro jízdu v bočním větru se zásahy do ESC, multikolizní brzda a asistent pro rozjezd do stoupání. Kromě toho se nabízí 16 asistenčních systémů, mj. i aktivní asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu Lane Assist, automatická regulace dálkových světel Light Assist, automatická regulace vzdálenosti ACC, parkovací asistent Park Assist usnadňující parkovací manévry i při manévrování s přívěsem Trailer Assist a asistent pro vyparkování s varováním před projíždějícími vozidly Rear Traffic Alert nebo parkpilot s aktivní ochranou boků vozidla.
 
Vstříc nástavbářům
Vozy dodávané pro speciální nástavby jsou vybaveny připevňovacími otvory, aby nebylo nutné vrtat do karoserie. Nový Crafter používá speciální ovládací moduly - rozhraní pro připojení úpravců. Řídicí jednotka umožňuje úpravy funkcí pro nástavby. Přes řídicí jednotku lze přes Bluetooth nebo wifi umožnit dálkové ovládání nebo kontrolu nástaveb.
 
K dispozici je i přídavný modul vedlejšího pohonu PTO (Power Take Off) vyvedený od převodovky a poskytující 28 nebo 40 kW a točivý moment až 180 N.m při 2300/min.
 
Crafter se vyplatí
Cenová nabídka začíná na 513 000 Kč bez DPH, přičemž velmi důležité je snížení celkových provozních nákladů (TCO) o 10 % v porovnání se třetí generací a zvýšení zůstatkové hodnoty o 8 %. Obchodní nabídku podporuje továrně poskytovaná prodloužená záruka na 2+2 roky resp. 200 000 km a 12 let proti prorezivění karoserie. K tomu se přidávají různé akční nabídky, slevy a bonusy. Prodejci také poskytují vozidla na zkoušku - nejen na testovací jízdu ale na 2 až 4 dny.
 
Standardní výbava zahrnuje mj. odkládací přihrádky pod stropem kabiny, klimatizaci kabiny, ellektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio Composition Audio vč. USB a Bluetooth a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.