name | autoweek.cz

Volkswagen I.D. R Pikes Peak už se testuje

Volkswagen I.D. R Pikes Peak už se testuje

27.04.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Závodní prototyp s elektrickým pohonem, s nímž chce Volkswagen překonat traťový rekord elektromobilů při legendárním závodě do vrchu Pikes Peak, vyjel k prvním testovacím jízdám na okruhu Alés ve Francii.
Koncern Volkswagen se hodlá stát vedoucím výrobcem elektomobilů. Jeho cílem je v roce 2025 vyrábět tři miliony vozidel s elektrickým pohonem a akumulátory ročně. To má představovat 25 % jeho celkové produkce. Proto pracuje na vývoji 50 elektromobilů (některé z nich ponesou i značku Škoda). První z těchto modelů začne značka Audi vyrábět ještě letos a první se značkou Volkswagen s označením I.D., vyjede z továrny ve Cvikově už v roce 2019.
 
Propagace elektromobility motorsportem
Vloni se v Evropě prodalo jen 163 591 elektromobilů, tedy méně než 1 % ze všech nových aut. Jednou z cest, jak prolomit nedůvěru zákazníků k elektromobilitě je motoristický sport. Divize Volkswagen Motorsport proto připravuje speciál s elektrickým pohonem I.D. R Pikes Peak.
 
Závod Pikes Peak ve státě Colorado je nejslavnějším závodem do vrchu na světě. Závod s převýšením 1440 m na 19,99 km dlouhé, od roku 2012 plně asfaltované trati se 156 zatáčkami se bude konat 24. června 2018. Cíl je v nadmořské výšce 4302 m n. m.
 
Trať přitahuje nadšence s nejrůznějšími speciály i automobilky. Už mnoho let je zde vypisovaná i divize automobilů s elektrickým pohonem. Ta má dvě třídy: sériová vozidla a prototypy, umožňující ověřování nové techniky. A vozidla kategorie Electric Modified zde jezdí opravdu rychle. V roce 2015 Novozélanďan Rhys Millen s elektromobilem eO PP03 dokonce Pikes Peak vyhrál v absolutní klasifikaci.
 
Pod aerodynamickou karoserií
Dramaticky vyhlížející prototyp Volkswagen I.D. R Pikes Peak přísně aerodynamického tvaru s ohromným křídlem na zádi pohání dva trakční elektromotory o největším celkovém výkonu 500 kW (680 k). Celkový točivý moment, dostupný prakticky od nulových otáček, je 650 N.m.
 
Volkswagen nezveřejnil kapacitu vysokonapěťových lithio-ionových akumulátorů, nicméně uvádí, že 20 % elektrické energie potřebné k absolvování závodu bude generováno rekuperací při brzdění. Na rozdíl od elektromobilů pro běžný provoz je zde požadavek kladený na akumulátory zcela jiný - cílem není maximalizace dojezdu vozidla, ale dosažení maximálního výkonu na relativně krátké trati.
 
Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,25 s, tedy rychleji než monoposty formule E, a dosahuje největší rychlost kolem 240 km/h.
 
Do oblak přes Francii
Současný rekord elektromobilů drží od roku 2016 Rhys Millense speciálem eO PP100 o výkonu 1190 kW časem 8 min 57,118 s. Ovšem úplně nejrychleji na Pikes Peak vyjel v roce 2013 Sébastien Loeb - za pouhých 8 min a 13,878 s. Loebův Peugeotem 208 T16 poháněl turbomotor V6 o výkonu 652 kW (875 k), jenže tento vůz měl hmotnost pouze 875 kg. Výkon spalovacích motorů na Pikes Peaku je relativní, protože s navyšující se nadmořskou výškou hodně klesá. Nic takového u elektromotorů nehrozí.
 
Volkswagen Motorsport před červnovým závodem Pikes Peak začal intenzivní testování na závodní trati Alés ve Francii. Za volant vozu usedl trojnásobný vítěz závodu do oblak v Coloradu Springs a dvojnásobný vítěz z Le Mans 39letý Romain Dumas, který se právě v Alés narodil. První test dopadl úspěšně. Po sérii jízd ve Francii se Volkswagen Motorsport pod vedením svého ředitele Svena Smeetse odsune k dalším zkouškám už na území Spojených států.
 
Boleslavská stopa
„Cílem Volkswagenu je dostat se na úplný vrchol v elektromobilitě se svou řadou I.D. Proto se účastníme závodu na Pikes Peak - nejen abychom ukázali budoucnost motoristického sportu, ale má to i velký symbolický význam. Zákazníci vždy těžili z objevů učiněných při motoristickém sportu a my předpokládáme, že také zde bude velký přínos pro vývoj budoucích modelů I.D,“ uvedl při představení vozu člen představenstva Volkswagenu odpovědný za technický vývoj Frank Welsch. Mimochodem - Welsch před příchodem do Wolfsburgu tuto roli zastával v Mladé Boleslavi ve Škodě Auto v době, kdy se tam vyvíjela veleúspěšná Škoda Fabia R5!
 
Další bývalý člen představenstva Škody Auto, dnes odpovědný za prodej a marketing značky Volkswagen, Jürgen Stackmann k tomu dodal: „To auto vypadá skvěle, takže už nyní budí obrovský zájem médií a na sociálních sítích. Tento projekt tedy ukazuje, že Volkswagen se se svou strategií elektromobility a uvedením řady I.D. vydal správným směrem.“
 
Základní technická data - Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Motor   dva elektrické, 500 kW (680 k), 650 N.m
Převodné ústrojí               stálý pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu
Nosná struktura               monokok z uhlíkového kompozitu s vestavěným ocelovým ochranným rámem a deformační strukturou na přídi
Nápravy              se dvojitými lichoběžníky
Pneumatiky        Michelin 31/71 - 18“
Hlavní rozměry  délka 5200 mm, šířka 2350 mm, výška 1200 mm
Rozvor náprav   2850 mm
Rozchod kol       1600 mm
Minimální hmotnost        1100 kg. vč. řidiče